بهترین شیوه طراحی فودکورت چه استانداردی دارد؟

فودکورت یکی از هویت‌های مهم مراکز خرید و رستوران‌های شناخته شده است.از طرفی طراحی فودکورت باید به نحوی باشد که به کسب و کارهای محلی و کوچک رونق دهد. همچنین از آن به عنوان محل کاری موقت و استراحتگاه استفاده می‌شود.

بهترین شیوه طراحی فودکورت چه استانداردی دارد؟

فودکورت یکی از هویت‌های مهم مراکز خرید و رستوران‌های شناخته شده است.از طرفی طراحی فودکورت باید به نحوی باشد که به کسب و کارهای محلی و کوچک رونق دهد. همچنین از آن به عنوان محل کاری موقت و استراحتگاه استفاده می‌شود. 

با همین موارد گفته شده اضافه کردن فودکورت به پروژه ساخت یکی از مناسب ترین الگوهای توسعه است. با این وجود، قدم‌های زیادی برای طراحی فودکورت و اجرای موفق آن باید طی شود.

تصمیم‌های پیچیده‌ای باید گرفته شود تا طراحی، ساختن، مدیریت کلیه روندهای عملیاتی به درستی پیش رود. همه اینها تعیین کننده موفقیت فودکورت خواهد شد.   

تصمیم‌های کلیدی در طراحی فودکورت

انتخاب درست توسعه دهنده

نگاه سازندگان فودکورت به الزامات برای ساختن فودرکوت کاملا جامع است. همیشه در انتخاب حساسیت وجود دارد، و آن این است که چه کسی در نهایت در رستوران‌های مجموعه فعال شوند.

یا باید چندین رستوران توسط یک دفتر مرکزی اداره شوند یا اینکه کاربری هر کدام به صورت مستقل باشد. در کدام از این وضعیت ها فاکتورهای اساسی طراحی فودکورت با درجه بالایی از حساسیت روبرو خواهند شد.

برای مثال، یکی از المان‌هایی که باید در همه جا حاضر باشد، هویت برند هر رستوران است. هویت برند در طراحی فودکورت خود به چهار زیر شاخه تقسیم می‌شوند.

موارد این گروه شامل غذاهای سنتی، رستوران غذای سلامتی و رستورانی غذای ملل و فضاهای مدرن هستند. این دسته بندی خود وسیع است و در طراحی فودرکورت هویت برند حتی از این هم جزی تر خواهد شد.

این دسته بندی طوری در نظر گرفته شده است، تا بتواند به طراح بخش‌های مختلف کمک کند تا تعداد فعالان هر دسته در ضمن طراحی مشخص گردد.

نقطه نظر موفقیت در طراحی فودکورت

درحالی که چیدمان کانسپ فودکورت نقش تعیین کننده‌ای در چیدمان دقیق آشپزخانه‌های صنعتی حاضر در مجموعه دارد، طراحان و سازندگان باید را فاکتورهای دیگری را نیز در طراحی فود کورت در در نظر داشته باشند.

پارامترهایی مثل فضای اجتماعی، المان‌های فضای خارجی، دکه فروش، طراحی اختصاصی و امکانات ارسال غذا را در همه اجرای همه جنبه‌ها در نظر داشته باشند.

چالش انتخاب ترکیب درستی از فروشندگان

البته که ترکیب درست از رستوران‌ها در طراحی فودکورت برای موفقیت مجموعه حیاتی است. این طبیعت محیط و محیط را تحت تاثیر خود قرار می‌دهد. اما قبل از نهایی شدن همه چیز سازندگان فودکورت باید بدانند که دقیقا می‌خواهند چه نوع کسب و کاری را در این مجموعه جای دهند.

اصل این است که برای اجاره هر واحد یک گزینه جایگزین فراهم باشد و فرمت همکاری دقیقا باید به چه صورت است. همه اینها قبل از توسعه نهایی باید مشخص شده باشند.

انواع طراحی فودکورت

فودکورت راه حلی ویژه برای تهیه و سرو ویژه غذاهای هر شهر مرسوم هستند. مدل عملیات اجرا، تنوع برنامه غذایی، موقعیت مکانی، اندازه همه مواردی هستند که در طراحی فودکورت مدرن در نظر گرفته می‌شوند.

طراحی فودکورت در متراژ کم

بر خلاف طراحی سنتی، که متراژ فودکورت از تا 4000 متر بوده امروزه همه چیز کمی متفاوت شده است. طراحی فودکورت با متراژ کمتر هم ممکن شده است.

با توجه به تقاضا، متراژ محبوب از این هم کم تر شده است. در واقع فضای شهری که ظرفیت انبار داشته باشد و رنج متراژ آن 900 متر باشد، یکی از پرتقاضاترین گزینه‌های طراحی فودکورت است.

نیاز بازدید کنندگان فرق کرده است و به سمتی پیش رفته که میل به غذاهای کم تر امتحان شده خاص هر محل بیشتر شده است. آوردن فرهنگ و میل گروه چیزی است که در اولویت خواهد بود.

برای تحقق این مسئله در طراحی آشپزخانه‌های صنعتی هر رستوران از تکنولوژی‌های مدرن استفاده می‌شود تا مشغول کردن فضا به حداقل برسد.

برتری فودکورت‌هایی با این متراژ در طراحی فشرده و اصولی است که دقیقا با میل مشتری هم خوانی دارد. چنین فضاهایی به بازدید کنندگان این موقعیت را می‌دهد که احساس با هم بودن در آنها ایجاد شود. فرصت خرید و لذت بردن از چنین تجربه ای ممکن‌تر است.

در مراکز مسکونی چند طبقه هم ایده طراحی فودکورت گنجانده می‌شود. این به دلیل محبوبیت این ر ونداست. فضای شهری با این روش توسعه می‌یابد. آنها به مکان های کلیدی برای فعالیت های و مکان های مسکونی تبدیل شده‌اند. هم افراد جدید را به فضا جدب‌می کنند  و هم

افراد به دنبال این هستند که فرصت میل غذای سریع و خوش طعم را در فضای فودکورت را تا جایی که ممکن است به محل زندگی خود نزدیک تر کنند. ( گزینه‌های غذایی مختلف فراهم است در چنین فضایی فراهم است )

طراحی فودکورت با هدف غذا خوردن، خرید و تفریح کردن

از فودکورت به عنوان مقصد صحیح برای هدف‌های مختلف در نظر گرفته می‌شود. اخیرا در این فضا‌ها امکانات و برنامه‌های متفاوتی برای بازدیدکنندگان، ساکنین محلی و حتی کسب و کارهای نوپا در نظر گرفته شده است.  

اصلا غیر عادی نخواهد بود تا در چنین فضایی امکان دیدن آشپزخانه صنعتی و ورود به ان برای بازدید کنندگان، فروشگاه‌های مواد اولیه و لوازم تفریحی و موسیقی زنده  فراهم نباشد.

تنوع رستوران در طراحی فودکورت یکی از گزینه‌های مهم برای موفقیت مجموعه است. تم کلی باید تجربه ای اسختنی را برای مشتریان فراهم کند. برای مثال در فودکورت با تم غذاهای اروپایی، هر آنچه تکمیل کننده این تم باشد، آورده می‌شود.

صعود میل غذا به افق‌های تازه

در طراحی سنتی فودکورت این فضا شامل نشستن و غرفه‌‌های غذا است. اما چنین چیدمانی به سرعت از انتخاب های طراحی فودکورت در حال حذف شدن است. در فاز نو، بازدیدکنندگان در تجربه پخت و پز غذا در فضا غرق می‌َشوند.

به جای اینکه طراحی شامل فضاهای وسیع نشستن باشد، این قسمت با توجه به جایگاه رستوران تقسیم می‌شود. در عین با هم بودن همه چیز خصوصی تر  گردد.

در طراحی فودکورت به این روش، گوشه‌ها از اهمیت ویژه‌ای برخور دارند. زیرا چیدمان صندلی‌ها صمیمی‌تر است و گروه‌های کوچک تر را به خود جذب می‌کند.

موج جدید طراحی فودکورت

از مکان‌های که در ایران طراحی فودکورت روند جدی دارد، مراکز خرید بین راهی هستند. مسافرین از کلان شهرهای مختلف ایران تمایل دارند تا ضمن سفر، از غذاهای ویژه ناحیه‌ای لذت ببرند.

این مسئله تعیین کننده موج تازه از طراحی فودکورت و ساخت آن است. 

پیچیدگی آشپزخانه های رستورانی در طراحی فودکورت

فارغ از نوع سازه در هر نوع طراحی فودکورت آشپزخانه‌های صنعتی باید همگی در یک سطح باشند، تا سرویس دهی دچار خطا نشود. این موضوع در موارد خاص قابل تغییر است، اما آنچه اهمیت دارد رعایت قانون مثلث کار در آشپزخانه های رستورانی فودکورت است.  

اعمال قانون مثلث کار در طراحی فودکورت

قانون مثلث کار، مفهومی است که تصمیم گیرنده سطح کارایی هم از نظر کارکرد و هم از نظر زیبایی می‌باشد. اولویت در طراحی هر آشپزخانه صنعتی در محیط فودرکورت، ایجاد ارتباط بین قسمت پخت و پز با بخش شست و شو  و تجهیزات سرد کننده مثل فریز و یخچال است.

اتصال این سه نقطه چیزی است که، طراحان آشپزخانه‌های صنعتی از آن به عنوان قانون طراحی مثلثی در آشپزخانه‌های صنعتی نام می‌برند.

ایده پشت این جنبه این است که زمانی که این سه ناحیه در حد متناسبی به یکدیگر نزدیک باشند، استفاده از آن ساده است و کارایی در بخش آشپزخانه‌های فودکورت بالا خواهد رفت.

در طراحی فودکورت در بخش آشپزخانه‌های هر رستوران، با این روش تعداد قدم‌ها و رفت آمد کم می‌شود. آشپزخانه‌های صنعتی در اگر  فرمی به صورت L داشته باشند، در چیدمان باید الگوی دوار در آنها ایجاد گردد.

چیدمان آشپزخانه صنعتی در طراحی فودکورت به این صورت اسن که اتصالی میان قسمت پخت و پز، ناحیه آماده سازی ( مثل کانتر سراسری این بخش و سینک شست وشو ) با انبار مواد اولیه ( مثل تجهیزات برودتی) ایجاد می‌کند.

الزامات اندازه در طراحی فودکورت

اعمال اصل مثلثی در چیدمان آشپزخانه‌های رستورانی فودکورت باید طبق اندازه‌های زیر باشد:

  • هیچ وجه مثلث در محیط آشپزخانه نباید کم تر از 1.2 متر و بیشتر از 2.7 متر باشد.
  • اندازه محیط هر مثلث در طراحی فودکورت باید بین 4 تا 7.9 متر باشد.
  • کابینت‌ها و کانترهای ذخیره نباید هیچ یک از ضلع‌های مثلث را در طراحی و اجرای آشپزخانه رستورانی بیش از 30 سانتی متر قطع کنند.
  • اگر ممکن است، جریان ترافیک اصلی در آشپزخانه هر رستوران در محیز فودکورت، نباید از داخل این مثلث عبور کند.
  • در طراحی فودکورت المان مرتفع، مثل تاپینگ بلند، نباید بین دو راس این مثلث قرار گیرند.

الزامات کلی اندازه گیری در طراحی فودکورت

  • عرض راهروی کار در آشپزخانه‌های رستورانی، نباید کنم تر از 110 سانتی متر به ازای هر آشپز و 120 سانتی متر به ازای چند آشپز باشد.
  • هر سینک در آشپزخانه رستورانی در طراحی فودکورت باید همراه با کانتر 61 سانتی متری در بخش کناری باشد. حداقل اندازه در این قسمت 46 سانتی متر است.
  • هر یخچال فریز باید کانتر 38 سانتی متر به سمت دستگیره داشته باشد. می‌شود در طراحی فودکورت این قسمت را در دو طرف تکرار کرد. در این صورت لازم است تا این فضا از 120 سانتی متر بیشتر نشود.
  • با توجه به اندازه گازهای رستورانی، لازم است تا 38 سانتی متر فضای خالی در یک طرف یا 30 سانتی متر در دو طرف اجرا شود.
  • در طراحی فودکورت، در قسمت کانترتاپ‌های تهیه غذا، از دو طرف 30 سانتی متر باید فضای خالی ایجاد گردد.
  • حداقل 91 سانتی متر از ناحیه آماده سازی مواد اولیه باید به سینک تعبیه شده در محل اختصاص پیدا کند.
  • در طراحی فودکورت، حداقل 81 سانتی متر از سمت دیوار باید فاصله قرار داشته باشد. اگر ترافیک از بخش غذاخوری عبور کند لازم است تا این فضا 110 سانتی متر باشد. در غیر این صورت 81 سانتی متر وضعیت ایده‌آل خواهد بود.

اشتباه‌های رایج در اجرای آشپزخانه رستورانی در طراحی فودکورت

طراحی اصولی آشپزخانه صنعتی به خصوص در مجموعه‌های عظیم مثل فودکورت با چالش‌های زیادی همراه است. جریان صحیح فضا همراه با انجام چندین کار با یکدیگر لازم است تا هم جهت باشد. اما در اجرا آشپزخانه‌های متعدد رستورانی در فضای فودکورت به اشتباه‌های زیر محتمل هستند:

  • بلاک کردن درگاه‌های خروجی و ورودی: سرعت جریان در فضای آشپزخانه از هر درگاه در محیط کلی به حرکت می‌افتد. ممکن است در طراحی فودکورت راهروهای باریک با کابینت و کانتر بلاک شوند. واحدهای جریان باید با درگاه مناسب به یکدیگر به صورت مستقیم مرتبط شود.
  • عدم تخصیص فضای مناسب برای انبار و سردخانه: در بخش مواد اولیه خشک محل ذخیره سازی ممکن است نسبت متراژ مناسبی نداشته باشد. انبار در آشپزخانه‌های صنعتی فودکورت باید باید آنقدر فضا داشته باشد که در آن رفت و آمد، چیدن و جابجایی به سادگی صورت گیرد.
  • تعبیه مدل چیدمان جزیره‌ای: ممکن است با هدف ایجاد فضای آماده سازی، در آشپزخانه‌های رستورانی از کانترهای جزیره بدون در نظر گرفتن اتصال آنها و فضای اشغالی، در طرح آورده شوند. لازم است در طراحی اصولی فودکورت، در این بخش یا کانتر جزیره‌ای حذف گردد یا به صورت کامپکت در طراحی و اجرا آورده شود.
  • اجرای نادرست کف پوش: کف پوش باید ضد لغزش باشد، اما طراحی فودکروت ممکن است تحمل وزن بار در انتخاب دقیق و اجرای کف پوش در نظر گرفته نشود. همین در مجموعه‌های بزرگ یکی از خطاهای هزینه آور است.
  • جدا نکردن فضای استراحت در طراحی فودکورت: با توجه به محدودیت بخشی از قسمت‌ها، ممکن است فضای مجزا برای استراحت کارکنان در محیط آشپزخانه در نظر گرفته نشود. این اشتباه طراحی باعث، بهم ریختگی و پایین آمدن بهره وری خواهد شد.
  • جایگذاری اشتباه محل تخلیه زباله: در طراحی فودکورت، محل تخلیه زباله یکی از کلیدی ترین قسمت های طراحی است. زباله دان‌ها باید در محفظه سر پوشیده در محیط آورده شوند. جدا از آن ارتباط آنها با سایر بخش‌ها به صورت کامل باید قطع گردد. ایجاد اتصال از اشتباه‌های رایج در آشپزخانه‌های رستورانی بخش‌های مختلف فودکورت است که به شدت در کیفیت اثر می‌گذارد.
  • خروج از قانون طراحی مثلثی: آیتم‌های کلیدی با توجه به کانسپ هر رستوران نباید از محیط مثلث که پیش تر به آن پرداختیم، خارج شوند. این باعث بلاک شدن جریان کار در محیط می‌شود.

مفهوم و ایده فودکورت تازه نیست، کلکسیونی از غذایهای ملل و محلی است  که در آن می‌توانید نهایت تنوع غذا و انواع مختلفی از نوشیدنی را تجربه کنید. همه اینها در رستوران های  طراحی شده در سالن وسیع مسیر شده است. غذاهای کشوری وملل را می‌توانید در این مجموعه مزه کنید.

آنهایی در این نوع طراحی  که در  مراکز شهری پافشاری کرده اند مراکز تجاری هستند. فودکورت در محل‌هایی غیر پاساژ، فرودگاها و ایستگاه های قطار نیز اجرا می‌شده‌اند. و در مرکز مکان هایی هستند که ذاتا متفاوت هستند. تعریف این فضا هنوز دائما در حال تغییر است اما طراحی فودکورت هرچه باشد باید فرهنگ غذاهای مختلف در آن کاملا زنده باشد.

حتی در سازه های جدید، فضاهایی مثل محصولات تازه کشاورزی و رستوران هایی که منوی آنها آرام پز است گنجانده شده‌اند. کانسپ فود کورت همان است اما همه چیز کمی به سمت امکان فروش آزمایشی تجربه های مختلف رفته است.

علت تغییر در طراحی فودکورت، بازار مواد غذایی آنلاین است. فروشگاه های آنلاین مدل سنتی فضا را کلا تغییر داده‌اند. محاسبه رشد فروش در هر سالی که می‌گذرد به همین دلیل طراحی باید به نحوی پیش برود که پا به پای اینن الگو بتواند ادامه دار کار کرد خود را داشته باشد.

شاید باور این مسئله کمی مشکل باشد اما در حال حاضر تعداد مراکز خریدی که در پلان خود فضایی اختصاصی با هدف طراحی فودکورت داشته باشند زیاد نیست. اما میزان تقاضای خرید نهتا کم نیست بلکه رو به رشد است. بنابراین نوآوری در طراحی فودکروت و اجرای آن در فضاهای غیر منتظره یکی از روش‌های محبوب است.

عملا،طراحی خاص فودکورت به سمت ایجاد تفاوتاز فضای فودکورت با هر نوع تجربه هر فضا دیگر است. با ترکیب ویژگی‌هایی که همه چیز یا بخشی را در بر می‌گیرد، هدف توسعه شهری بهتر پیش می‌رود.

طراحی فودکورت امروزه دیگر طوری نیست که کارکرد آن محدود به ساعات خاصی باشد. رستوران‌های فعال در این محیط پاسخ گوی نیاز مشتری در تمام وعده‌ها هستند. طراحی فودکورت چندین هدف دارد، که برای وقت گذارانی به نشیمنگاهای  ویژه و اینترنت پر سرعت تجهیز شده است.

در طراحی فودکورت، چندین آشپزخانه صنعتی با ابزارها و تجهیزات مختلف آورده می‌شود. به همین دلیل چیدمان این فضا یکی از بخش‌های پیچیده طراحی است.

به معنای دیگر فودکورت نه تنها به صورت بخشی از فضای بزرگتر اهمیت دارد، بلکه به تنهایی یک المان شناخته شده است. با اجرای طراحی فودکورت در فضاهای غیر منتظره، توسعه دهنده گان این فرصت را دارند تا متراژ بیشتری به هر واحد اختصاص دهد و با چینین شرایطی میل به اجرای کانسپ‌های متفاوت و ترکیبی بیشتر خواهد شد.

همان طور که در بلاگ بررسی طراحی فودکورت در دو نقطه جهان به آن پرداختم، فودکورت این پتانسیل را دارد تا محله ای را کاملا و فرهنگ شهر نشینی غالب را کاملا تغییر دهد.

فضاهایی با متراژ بالا که مدتی بلااستفاده مانده‌اند، از جمله فرصت های طراحی فودکورت هستند. با ساخت فودکورت دورنمای رشد محله متحول خواهد شد.

با توسعه طراحی فودکورت اجرای کانسپ‌های رستورانی جاه‌طلبانه نیز عملی می‌شوند. به موازات آن فرصت‌های تجارت تازه نیز ایجاد می‌شوند. به صورت کلی رستوران‌های فعال در فودکورت قرارداد بازه‌ای دارند.

این به این معنی است که می‌توان رستوران‌های تازه را به مجموعه وارد کرد. بنابران پتانسیل تغییرات پیشبرده همیشه فراهم است. برای فضاهای موجود نیز رقابت اجاره جایگاه به صورت مناقسه اجرا می‌شود که همیشه بهترین گزینه در فودکورت فعال خواهد شد.


آخرین‌های مجله
تقسیم بندی هودهای صنعتی آشپزخانه
تقسیم بندی هودهای صنعتی آشپزخانه

هودهای دیواری به دیوار توسط پیچ  نصب می شود و هودهای مرکزی نیاز به گرفتن ساپورت و اتصالات با محاسبات  مهندسی از سقف دارد که استقرار درست هود موجب بالارفتن ایمنی و ذخیره انرژی و کاهش دمای آشپزخانه و همچنین مانع ورود روغن به کانالهای اگزاست و در نهایت راحتی  پرسنل در زمان کار در آشپزخانه خواهد شد.

ماشین ظرفشویی صنعتی
ماشین ظرفشویی صنعتی

مهمترین دلیل استفاده از ماشین ظرفشویی صنعتی میزان انرژی است زیرا با استفاده از ماشین ظرفشویی صنعتی به میزان زیادی در مصرف اب برق و نیروی کار صرفه جویی می گردد البته علاوه بر کاهش مصرف انرژی یکی دیگر از مسائل مهم بهداشت نظم و انضباط در محیط اشپزخانه صنعتی است  .

انواع استیک
انواع استیک

گوشت گاو یکی از غذاهای مورد علاقه بشر از زمان های خیلی دور است و همچنان یکی از پر مصرف ترین و پرطرفدارترین انواع گوشتها می باشد. اما برش های مختلف گوشت گاو بر چه اساسی ومنشا آن از کجا بوده است؟ یک  استیک خوب چه ویژگی هایی دارد؟ مطلب زیر توسط کارشناسی به نام اتو  Otto به انواع استیک و کیفیت و نحوه برش آن پرداخته است.

اهمیت منو
اهمیت منو

انواع وطبقه بندی منو
مزایا و معایب انواع مختلف منو
اصول برنامه ریزی منو و عوامل مورد نظر
مراحل برنامه ریزی منو
روانشناسی منو
دقت و درستی منو

مشاهده همه