چگونه بیزینس پلن رستوران بنویسم؟ تکنیک‌های نوشتن طرح تجاری موفق

نوشتن بیزینس پلن رستوران قدمی حیاتی برای جذب سرمایه است. بیزنس پلن رستوران ایده‌ها را به واقعیت تبدیل می‎کند و تیم اجرایی و هر شخص دیگر ار تحت تاثیر کسب و کار شما قرار می‌دهد. اگر به درستی این کار را انجام دهید، می‌توانید با آرامش سرمایه گذاری سود آوری را مدیریت کنید.

چگونه بیزینس پلن رستوران بنویسم؟ تکنیک‌های نوشتن طرح تجاری موفق

راه اندازی رستوران و شروع کار در این کسب وکار اصلا ساده نیست. خیلی‌ها سعی کردند و نتوانستند تا ایده‌های خود را از پله‌های اول به نقطه مناسب برسانند. یا بدتر از آن رستوران آنها در سال اول فعالیت با شکست مواجه شد.

با این اوصاف چه چیزی رستوران موفق را از از دیگری جدا می‌کند؟ نوشتن بیزینس پلن یا طرح تجاری یکی از کلیدهایی است که موفقیت را بعد از افتتاح رستوران برایتان تضمیم خواهد کرد. اما بگذارید که کمی بیشتر توضیح دهیم:

طرح تجاری یا بیزینس پلن به شما کمک می‌کند تا سازماندهی را در پلان کسب و کار خود از دست ندهید. از نوشتن توضیح کوتاه در مورد اصل برنامه رستوران و تا پیش بینی برنامه مالی و پتانسیل های سرمایه گذاری تمام پله های اصلی در طرح تجاری آورده می‌َشود.

اول از همه بیزینس پلن رستوران چست؟

 از بیزینس پلن رستوران می‌توانید برای جذب نظر اولیه سرمایه گذاران برای فرصت های سرمایه گذاری به خوبی استفاده کنید. علاوه بر آن، این برای شما به عنوان صاحب رستوران بسیار عالی خواهد بود، زیرا قادر خواهید بود تا هر جزییاتی را آنالیز کنید و پتانسیل کسب و کار خود را به درستی بسنجید.

داشتن بیزینس پلن رستوران حتی در خرید تجهیزات مورد نیاز رستوران نیز، چیدمان درست و در نظر گرفتن فضای مناسب به کمک شما خواهد آمد.

در حالی که راه اندازی رستوران ممکن است با یک ایده ساده شروع شده باشد، توسعه آن در قالب طرح تجاری به شما این امکان را می‌دهد تا خود را در فضا رقابتی کافه داری به خوبی تعریف کنید. رستوران در ایران صنعتی رو به رشد است و تمام این ظرفیت ها در آن محیا است.

در بیزینس پلن رستوران چه مواردی باید آورده شود؟

زمانی که بیزینس پلن رستوران را به سرمایه گذاران احتمالی نشان می‌دهید، باید در آن چک لیست زیر آورده شود:

  1. خلاصه‌ روند اجرایی از کسب و کار شما
  2. توصیف رستوران و المان‌های آن
  3. آنالیز بازار
  4. آنچه رستوران شما ارائه خواهد کرد
  5. مدیریت
  6. استراتژی های بازاریابی و روابط عمومی
  7. پیش‌بینی های مالی

در زیر توضیحات لازم در مورد هر آیتم چک لیست و اینکه چگونه یک بیزینس پلن خوب برای رستوران بنویسید آورده شده است.

خلاصه روند اجرایی رستوران

اگرچه که روند اجرایی پله آخر است اما باید در بیزینس پلن رستوران در بخش اول آورده شود. دلیل این مسئله این است که هر نوع تیم اجرایی یا سرمایه گذار در قدم اول این خلاصه را که مطالعه خواهد کرد.

در نظر داشته باشید که این یک خلاصه بسیار کوتاه در عین حال مفید برای مخاطبین خاص خود است. مجریان و سرمایه گذاران این خلاصه را خواهند خواند، و از عملی بودن طرح رستوران شما مطلع خواهند شد.

خلاصه روند اجرایی رستوران باید بین یک تا چهار صفحه کامل باشد. هدف نوشتن و تنظیم این قسمت به جریان انداختن سریع همه چیز و پیش بینی فرصت‌ها و جدی کردن آنها به صورت رو در رو است.

در خلاصه روند اجرایی باید جزییات ار جمله اینکه چه چیزی رستوران شما را خاص می‌کنند و به موازات آن آیا آن المانی بریا موفقیت هست آورده شود.

برای تصمیم درست در این مورد لازم است تا این توضیحات در جهت نیاز سنجی بازار باشد. در انتهای این توضیحات باید توضیحی در مورد بازه مشخصی در ممورد میزان رشد و کسب درآمد آورده شود.

خلاصه روند اجرایی رستوران مقدمه بیزینس پلن شما است، اما آخرین چیزی است که بعد کامل شدن مدل بیزنس شما باید نوشته شود.

سوال‌های مهمی که در باید به آن در خلاصه روند اجرایی رستوران پاسخ دهید شامل موارد روبرو است. اول از همه رستوران در کجا واقع شده است و متراژ مکان مورد  نظر شما چقدر خواهد بود. در ادامه ذکر کیند که به چه میزان فضا برای عملیات نیاز دارید.

همچنین اشاره به هزینه خالص فضای ساختمان و تجهیزات مورد نیاز در این بخش ضرروی است. بعد از ذکر تمام این موارد مطمئن شوید که تمام هدف‌ها و پیش بینی سود را در خلاصه روند اجرایی آورده‌اید.

با هدف نوشتن خلاصه روند اجرایی رستوران قدرتمند این توصیه ها را عملی کنید:

  • اولین پاراگراف باید مثل جذاب ترین قسمت باشد: اولین پاراگراف، مقدمه برای خلاصه روند اجرایی در بیزینس پلن رستوران است. این پارگراف توضیح می‌دهد که رستوران چه کارهای انجام می‌دهد و چه خدماتی دارد.
  • خلاصه گویی اما دقیق گویی حرف اول را می‌زند: همه چیز را بخش بندی کنید تا به تیم اجرایی یا سرمایه گذار این فرصت را بدهید تا همه چیز خلاصه روند اجرایی رستوران را با سرعت و دقت مطالعه کنند. با این وجود کیفیت را فدای خخلاصه نویسی و حذف جزییات نکنید.
  • در مورد هسته کسب و کار صحبت کنید: شاید با تیمی عالی از مدیران یا متخصصان را در اختیار داشته باشید، یا در بیزینس پلن رستوران خود در مورد محصول ویژه‌ای مجموعه که دارید بخواهید ذکر کنید.  ممکن است سرویس شما مزیت‌هایی داشته باشد که در حوزه رستوران تک باشد. مطمئن شوید که از تمام این جزییات در این بخش صحبت می‌کنید.
  • سرمایه گذاران احتمالی را شناسایی کنید و به زبان آنها سخن بگویید: خلاصه روند اجرایی در بیزینس پلن رستوران باید به سادگی قابل درک باشد. فهم این بخش نباید محدود به گروه خاصی که با حوزه تحصیلی آشنایی دارند، باشد. افراد مختلف با پیش زمینه‌های تحصیلی و کاری متفاوت باید بتوانند خلاصه روند اجرایی را مطالعه کنند و همه چیز را خوب متوجه شوند.
  • خلاصه روند اجرایی خود را با توجه به مخاطب خاص تغییر دهید: اگر خلاصه روند اجرایی در بیزنیس پلان رستوران باید با توجه به مخاطب اندکی تغییر کند. ممکن است برای تیم اجرایی آوردن جزییات زیاد لازم باشد، در حالی که سرمایه گذار نیازی به دانستن جزییات مفصل و جنبه های حلاشیه ای نداشته باشد.
  • از آوردن ادعاهای کلیشه‌ای و غلو آمیز خوداری کنید: اگر چیزی قابل پشتیبانی نیست خوب است که در خلاصه روند اجرایی آورده نشود. برای مثال در این بخش جمله‌ای مثل "پخت بهترین برگر شهر" را نیاورید. همه چیز باید با امکانات و نوآوری‌های که بتوانند از گفته شما پشتیبانی کنند، ذکر گردند. بنابراین اطلاعاتی بیاورید که بتن آن حقایق قابل درک گنجانده شده است. برای مثال، می‌توانید در کنار هر ویژگی ذکر کنید که از مواد اولیه خاص استفاده می‌کنید.  
  • انعکاس خودتان را در خلاصه اجرایی وارد کنید: یکی از چیزهایی که باعث نقطه تفاوت شما در هر کسب و کاری از جمله رستوران داری خواهد شد، برقراری ارتباط بین هدف رستوران با استایل شخصی شما است. چشم انداز شما کاملا باید شخصی سازی شود و در خلاصه اجرایی بیزنیس پلان رستوران آورده شود.

بررسی اجمالی و خلاصه رستوران   

قدم اول در نوشتن بیزنیس پلان رستوران آوردن بررسی اجمالی مجموعه است. بررسی اجمالی باید حاوی توضیحاتی در مورد اینکه چرا به فکر راه اندازی رستوران افتاده‌اید، باشد. با این وجود باید توضیحی در مورد منابع مالی خود را در این بخش بیاورید و در ذیل آن دلایل علایق خود را برای این شروع این نوع کسب و کار ذکر کنید.

شاید آوردن توضیح در مورد چراها غیر ضروری به نظر برسد، اما از بخش بررسی  اجمالی و خلاصه در بیزنیس پلان رستوران کمک بگیرید تا از جزییات صحبت کنید.

در بخش بررسی اجمالی است که می‌توانید ایده‌های شروع رستوران خود را بپرورانید. به صورت کلی بررسی اجمالی شانس شما برای توضیح اینکه چرا برنامه راه اندازی رستوران دارید و چگونه می‌خواهید آن را عملی کنید. در بخش بررسی اجمالی بیزنیس پلان رستوران باید به سوالات زیر پاسخ دهید:

  • جایگاه رستوران شما با توجه به موقیعت چیست؟
  • آیا رستوران شما کانسپ و تم خاصی دارد؟
  • جامعه هدف رستوران چه گروهی است؟
  • آیا دستور خاص برای تهیه غذا دارید؟ یا از روند متفاوتی استفاده می‌کنید؟
  • استراتژی متمایز کننده شما چیست؟
  • فریم قانونی مجوزهای کسب و کار رستوران شما چیست؟
  • اهداف بند مدت و کوتاه مدت شما چه هستند؟

آنالیز بازار در بیزینس پلن رستوران

این بخش از بیزینس پلن رستوران به تحقیق زیادی نیاز دارد. باید در این بخش توضیح دهید که چگونه قادر خواهید بود تا جایگاهی در میان رستوران‌های دیگر پیدا کنید. این جزییات نشان دهنده دانش شما نسبت به بازار است. به خاطر یافته های آنالیز بازار باید تایید کننده قسمت نتیجه گیری در بیزینس پلن رستوران باشد. زمانی که قسمت آنلیز بازار را به پایان می‌رسانید مطمئن شوید که اطلعات زیر در آن آورده شده است:

  • جمعیت منطقه و توزیع آن را در نظر داشته باشید: بزرگترین گروه در این ناحیه کدام است؟ متوسط سطح درآمد این گروه چقدر است؟ متوسط درآمد مشتریان گنجانده شده در جامعه مخاطب شما چقدر می‌باشد؟
  • روندها و الگوهای محبوب را شناسایی کنید: افراد که در حوزه موقعیت رستوران شما در گردش هستند، چقدر برای میل غذای بیرون هزینه می‌کنند؟ آیا الگوهای محبوبی در فصل‌های خاص سال وجود دارد که، باعث شود افراد کمتری به رستوران شما بیایند؟
  • رقیب‌ها را لیست کنید: اول از همه چه چیزی از موفقیت آنها می‌توانید بیاموزید. با توجه به این مسئله چه قدم‌هایی می‌توانید بردارید تا شما هم به یکی از رستوران‌های شاخص در این ناحیه تبدیل شوید؟
  • با قوانین نوشته و نانوشته آشنا شوید: چه قوانین در رستوران خود اجرا خواهید کرد؟ چطور می‌خواهید با تمام قوانین لازم هماهنگ شوید؟
  • اطلاعات مالی مرتبط را در بخش آنالیز بازار بیاورید: پاسخ به سوال "ساختار قیمتی رستوران شما چگونه خواهد بود؟" از اهمیت بالایی برخوردار است.

بخش چهارم بیزینس پلن رستوران: آنچه رستوران شما ارائه خواهد کرد

از این قسمت استفاده کنید تا مشخص کنید که چه غذاهایی برای مشتریان سرو خواهید کرد. تمرکز طراحی منو رستورانی باید در این قسمت مشخص گردد. اگر می‌خواهید در رستوران ته چین ویژه سرو کنید یا تزیینات در غذاخوری شما حرف اول را خواهند زد، همه را در این قسمت توضیح دهید.

علاوه بر آن، مطمن شوید که دلایل خود را کنار هر طرح ضمیمه می‌کنید. چگونه این روش به رستوران شما کمک خواهد کرد تا در طولانی مدت به پرفروش ترین مجموعه تبدیل گردد. در این قسمت بیزینس پلن رستوران باید سوالات زیر را پوشش دهید:

  • آیا آیتم‌های ویژه مثل غذاهای رژیم خاص یا امکان شخصی سازی سفارش را طرح رستوران خود گنجانده‌اید؟
  • آیا آیتمی در منو شما فراهم است که کاملا با هر آن چیزی که در بازار ارائه می‌شود متفاوت است؟
  • آیا موردی در منو وجود دارد که با فرهنگ غالبی فروش متفاوت باشد؟
  • در برنامه شما توسعه و تغییر دستور غذا وجود دارد؟
  • آیا به میزان مصرف کالاهای خاصی را لازم است تا به دلایلی کم یا قطع کنید؟ آنها چه دلایلی هستند؟
  • از طریق چه توزیع کننده قصد دارد تا تجهیزات و مواد اولیه را تامین کنید؟

بخش مدیریت در بیزینس پلن رستوران

توسعه طرحی که با آن روند راه اندازی رستوران شما سازمان دهی خواهد شد، یکی از قدم‌های بسیار مهم در بیزینس پلن رستوران است. در این قسمت باید ساختار مدیریتی رستوران خود را بچینید و آن را ذکر کنید.

اگر چندین شریک بر روی این پروژه کار می‌کنند، در این قسمت باید اطلاعات در مورد آنها و میزان سهم آنها آورده شود. این به سرمایه گذاران آینده نشان می‌دهد که شما صلاحیت مدیریت رستوران را دارید. زمانی که قسمت مدیریت را توضیح می‌دهید، پاسخ به این سوالات ضروری هستند:

  • آیا در برنامه خود شریک خواهید داشت؟
  • صاحب چند درصد رستوران هستید؟آیا این عدد تغییر می‌کند؟
  • چند نفر را استخدام خواهید کرد؟
  • آیا در کارهای غیر مدیریتی هم مشارکت خواهید کرد؟
  • آیا حسابدار و مشاور مالی در مجموعه مشغول به کار می‌شود؟
  • آیا به نظر کسی در تصمیم‌های روزانه نیاز خواهد بود؟

استراتژی های بازاریابی و روابط عمومی در بیزنیس پلن

حقیقت این است که قبل از شروع، رستوران شما نیاز به استارتژی بازاریابی و راه‌های جذب مخاطب دارد. جذب جامعه‌ هدف فعال قدم بسیار مهم در برای ورود به بازار رستوران داری است. در این بخش باید قدم‌هایی که برای عملی کردن این هدف برمی‌دارید را توضیح دهید و از تکنیک‌های توسعه بازار مشترهای خود بگویید.

جدا از ارائه سرویس‌های ویژه و آوردن آیتم‌های خاص در منو، باید یک نام خلاق  انتخاب کنید تا توجه مشتری را به خود جلب کنید. در مورد توسعه برند خود فکر کنید و سر خط پله‌های بازاریابی خود را بنویسید.

دستیابی به جامعه هدف مشخص

طی آنالیز بازار همان طور که پیشتر هم به آن اشاره کریدم، باید جامعه هدف مشتریان را مشخص کنید و از آن سرسری نگذرید. زمانی که استراتژی بازاریابی را مشخص کردید، لازم است تا از قیمت‌های رقابتی استفاده کنید تا پاسخ بازار را به سرعت تعیین کنید.

برای این منظور از طعم‌ها را هدف گیری کنید و از سرویس‌های متفاوت خود رستوران تعریف کنید. علاوه بر آن، باید در مورد اینکه چطور یک المان مشتری را جذب می‌کند خوب برنامه‌ریزی کنید. برای مثال، با هدف جذب مشتری برخی رستوران‌ها فر یا تنور را نزدیک بخش قابل رویت آشپزخانه صنعتی می‌گذارند. هم بو و هم نمایش پخت و پز بسیاری را جذب می‎کند. این یک تکنیک بازاریابی عالی است.

توسعه استراتژی بازاریابی در بیزنیس پلن

این اهمیت دارد که استراتژی تبلیغات را پی بگرید که با توجه به نیاز خاص شما کارکرد داشته باشد. با توجه به شرایط، آیا راه اندازی و استفاده از شبکه‌های اجتماعی شما را به هدف توسعه نزدیک تر می‌کند یا تبلیغات بروشوری مناسب تر است؟ علاوه بر آن، ممکن است بخواهید افتاحیه محدود برگزار کنید تا توجه اطرافیان را به راه اندازی رستوران جلب کنید.

یافتن الگوی توسعه رستوران

حتی قبل از روز افتتاحیه رستوران، لازم است تا در مورد احتمالات و الگوهای توسعه خوب فکر کنید. سرمایه گذاران می‌خواهند بدانند ایا روند توسعه شما جدی است یا خیر. آیا موقعیت دیگری هم برای توسعه در نظر دارید؟ در این صورت چه تعداد کارمند استخدام خواهید کرد؟

پیش‌بینی های مالی در بیزینس پلن رستوران

در بخش آخر بیزینس پلن رستوران، باید در مورد جنبه‌های مالی این کسب و کار نو توضیح دهید. در حالی که نمی شود در مورد پیشرفت در آینده این کار خاص با قطعیت صحبت کرد، باید در مورد هزینه‌های تحقیق کنید و در بخش پیش بینی مالی در مورد پتانسیل موفقیت رستوران توضیح دهید.

تا اینجا بازار و جامعه مخاطب را آنالیز کردید بنابراین لازم است تا هدف‌های مالی رستوران را تعیین کنید. جزییات تمام هزینه‌ها از جمله حقوق، تجهیزات، حقوق‌ها و هر چیزی که برای ادامه کار رستوران ضروری است، در این قسمت بیاورید.

بعد از در نظر گرفتن تمام این موارد، می‌توانید انتظار خود را در مورد سود واقع‌گرایانه تعیین کنید. در پله بعد بازه زمانی رسیدن به این حد سود را با دقت مشخص کنید. این بریا جذب سرمایه گذرا هم نقطه قوت و اعتماد می‌شود.

 

نوشتن بیزنس پلن رسمی رستوران قدمی حیاتی برای جذب سرمایه است. بیزنس پلن رستوران ایده‌ها را به واقعیت تبدیل می‎کند و تیم اجرایی و هر شخص دیگر ار تحت تاثیر کسب و کار شما قرار می‌دهد. اگر به درستی این کار را انجام دهید، می‌توانید با آرامش سرمایه گذاری سود آوری را مدیریت کنید.


آخرین‌های مجله
چالش‌ها و مزیت‌های استفاده از ربات‌ها به عنوان وسایل آشپزی
چالش‌ها و مزیت‌های استفاده از ربات‌ها به عنوان وسایل آشپزی

ربات ها به انسان این قابلیت را میدهند تا از انجام کارهای تکراری رهایی یابند. درهرحال با ورود به فضای همکاری با ربات‌ها، به حمایت مستقیم از انسان ها میپردازیم. پیشبینی میشود در آینده ربات‌ها با فضای آشپزخانه ترکیب شده و همچون دیگر وسایل کاربرد خاص و ویژه‌ای پیدا کنند.در این مقاله به سناریو‌های متفاوتی که ربات به انسان کمک میکند اشاره میکنیم، سپس چالش‌ها و مزیت‌های ورود ربات‌ها به فضای آشپزخانه را مشخص خواهیم کرد.

مطالعه مقدماتی خطرات زیست محیطی از طریق ماتریس GUT (ماتریس اولویت بندی فرایندها و کاربرد آن در آشپزخانه صنعتی)
مطالعه مقدماتی خطرات زیست محیطی از طریق ماتریس GUT (ماتریس اولویت بندی فرایندها و کاربرد آن در آشپزخانه صنعتی)

فقدان اقدامات پیش‌گیرانه موثر می‌تواند به بیماری‌ها و حوادث ناشی از کار منجر شود. برای شناسایی و کاهش این خطرات، ماتریس GUT با تعیین میزان «ضرورت»، «فوریت» و «اهمیت» مشکلات، آنها را اولویت بندی میکند. در این مقاله ماتریسی مطرح شده که در آن خطرات زیست محیطی موجود در آشپزخانه صنعتی یک بیمارستان دانشگاهی بررسی می‌شود.

تجهیزات مورد نیاز کترینگ : همه آنچه برای شروع این کسب و کار به آن نیاز دارید
تجهیزات مورد نیاز کترینگ : همه آنچه برای شروع این کسب و کار به آن نیاز دارید

لیست تجهیزات مورد نیاز کترینگ باید قبل از نهایی شدن همه چیز کامل باشد زیرا نظم کار شما به این فراهم بودن این ابزارهای حیاتی گره خورده است. بررس تمام تجهیزات و لوازم قبل از شروع به کار کترینگ یکی از با اهمیت ترین پله‌های موفقیت است.

در این بلاگ لیست تجهیزات مورد نیاز برای موفقیت در راه اندازی کترینگ آورده شده است تا با خیال آسوده وارد این کسب و کار شوید یا اگر در این حوزه فعال هستید با نگاه دقیق‌تری همه چیز را در آشپزخانه کترینگ خود چیدمان کنید.

راه اندازی فست فود چگونه است؟
راه اندازی فست فود چگونه است؟

اگر رویای شما راه اندازی فست فود است ، ممکن است در نظر داشته باشید تا یک شعبه از رستوران‌های زنجیره‌ای را خریداری کنید. ممکن است در نگاه اول مسیری سر راست به نظر برسد اما چون قبل از ورود به حوزه رستوران داری حتما یکی از مشتریان پر پا قرص رستوران‌های زنجیره ای محبوبمان بوده‌ایم و هر کدام از آنها موفق به نظر می‌رسند.

اما همه چیز خیلی واضح و بدون مشکل نخواهد بود، حتی اگر راه اندازی فست فود با خرید و قرار داد با یک رستوران شناخته شده و مطرح باشد. اول از همه هزینه که اول از همه باید پرداخت کنید در اکثر موارد بالا است.

در این بلاگ در مورد تمام جزییات مسیر برای راه اندازی فست فود و شرایط ممکن برای خرید یک شعبه از رستوران‌های زنجیره‌ای را بررسی خواهیم کرد.

مشاهده همه