برای راه اندازی کترینگ چه مراحلی باید طی شود؟

البته که سرویس کترینگ فقط نباید شامل غذا شود. در سیستم راه اندازی کترینگ لازم است تا به فکر ارائه سرویس کامل و یک تجربه ویژه باشید. باید همیشه به مشتریان دلیلی بدهید تا شما را از میان رقیب‌ها انتخاب کنند و شما گزینه اول آنها باشید.

برای راه اندازی کترینگ چه مراحلی باید طی شود؟

 

اگر علاقه خاصی به خدمات مشتریان و سرو غذاهای خوش طعم داشته باشید راه اندازی کترینگ یک ایده استارت آپ عالی خواهد بود. کار کردن در این حوزه ممکن است در ابتدا اندکی پراکنده و رقابت در آن بالا باشد. اما با پشتکار و پیگیری استراتژی‌های بازاریابی دقیق می‌توانید نام خود را به مشتری‌ها معرفی کنید و جمع قابل قبولی از آنها را جذب کترینگ خود کنید.

در این راهنما به شما آموزش می‌دهیم که چگونه بیزنیس پلن یا طرح تجاری موفق با هدف راه اندازی کترینگ بنویسید. سپس مجوزها لازم و بیمه تهیه کنید. در این مقال به قدم‌هایی که برای شروع کسب و کار کترینگ باید طی کنید خواهیم پرداخت.

اول از همه راه اندازی کترینگ مناسب چه کسی است؟

آماده کردن غذاهای سالم و خوش طعم آن هم با سرعت بالا برای تعداد زیادی سفارش اصلا ساده نیست. حتی اگر کترینگ شما به اندازه کافی بزرگ باشد تا سرآشپز اصلی همه مراحل آماده سازی مواد اولیه را به خوبی نظارت کند، با این حال داشتن اطلاعات جامع در مورد نحوه راه اندازی کترینگ و مدیریت آن حیاتی است. اگر تجربه این کار را در سوابق خود ندارید باید در کسب اطلاعات جدی‌تر باشید و از تمام کانال‌های ممکن کمک بگیرید. بنابراین راه اندازی کترینگ کناسب افرادی است کمی با این حوزه کای آشنا هستند. اگر در این دسته قرار نمی گیرید کافی است تا زمان عملی کردن ایده خود به فکر کسب اطلاعات در این زمینه باشید. 

انتخاب حوزه مناسب برای راه اندازی کترینگ  

رقیب‌های زیادی در بازار کترینگ فعال هستند و باید گفت که این کار به نسبه پر طرفدار است، بنابراین لازم است تا حوزه فعالیت خود را دقیقا مشخص کنید. ممکن است دستورهای غذای ویژه‌ای نظر شما به خودش جلب کرده باشد که با فضای خالی‌ در بازار موجود کترینگ مطابقت دارد.

در این یک نقطه شروع عالی است زیرا در هر صورت کلید موفقیت جدا کردن موقعیت خود و توسعه جایگاه منحصر به فرد و جذاب برای مشتری خواهد بود. نوع غذایی که در منو کترینگ می‌گنجانید، خدمات شما در فضاهای کاری مختلف و در مراسم‌های مختلف نیز دیکته می‌کند. این در تعیین سر خط مسیر بازاریابی بعد از راه انداازی کترینگ و طی کردن قدم های اولیه بسیار موثر است.

راه اندازی کترینگ یا خصوصی است یا شرکتی؟ کدام یکی پر بازده تر است؟

البته که کترینگ می‌تواند یک به هر گروهی از مشتری های سرویس دهد، اما برای آنکه به روند موفقیت خود سرعت دهید لازم است تا محدوده کاری خو را هدفمند تر انتخاب نمایید.  

  • حوزه فعالیت کترینگ خصوصی: سرویس بیرون بر  سرویس برای مراسم تولد جشن ازدواج سالگردها و مراسم‌هایی از این دست است. 
  • حوزه فعالیت کترینگ شرکتی: ارائه سرویس به شرکت‌ها و مراسم مرتبط با آنها و همایش‌ها و جلسه‌ها مختلف خواهد بود.

البته که سرویس کترینگ فقط نباید شامل غذا شود. در سیستم راه اندازی کترینگ لازم است تا به فکر ارائه سرویس کامل و یک تجربه ویژه باشید. باید همیشه به مشتریان دلیلی بدهید تا شما را از میان رقیب‌ها انتخاب کنند و شما گزینه اول آنها باشید.

به همین دلیل زمان بگذارید و و در مورد بازار فعال تحقیق کنید. در حال حاضر چه سرویس‌هایی در منطقه مد نظر شما ارائه می‌شود؟ چه جنبه‌هایی می‌تواند بهتر و خاص‌تر شود؟

 

بیشتر مطالعه کنید: آشنایی با تجهیزات مورد نیاز کترینگ 

 

بازار راه اندازی کترینگ برای شرکت‌ها و اداره‌ها

یکی از مهمترین مشتری‌ها شما بعد از راه اندازی کترینگ اداره‌ها و شرکت‌ها خواهند بود. اول از همه باید برای سرو نهار و اسنک‌ها سرد و گرم آماده باشید. اما برای اینکه به درستی این نیاز های گروه را پاسخ دهید، باید منو کترینگ خود را اندکی مفصل تر کنید و پذیرای صبحانه و عصرانه و آماده سرو انواع نوشیدنی‌ها طبیعی نیز باشید.

یکی از مهمترین مزیت‌های انتخاب حوزه کاری شرکتی برای راه اندازی کترینگ این خواهد بود که جذب مشتری مسیر .میسرتری دارد و جذب مخاطب به نسبه ساده‌تر است. اگر سرویس‌ خوبی به مشتری تحویل دهید و کیفیت و هزینه‌ها را مدیریت کنید، آنها به سادگی تبدیل به مشتری ثابت برایتان خواهد شد.

در نظر داشته باشید که غذایی که برای این گروه سرو می‌کنید باید درجه کیفی بالایی داشته باشد و تازه آماده شود. اما به دلیل اینکه سفارش‌ها در زمان کوتاهی آماده می‌کنید و چندین مرتبه آن را در حالت معمول تکرار خواهید کرد و بالا بودن حساسیت در هنر آشپزی اهمیت اصلی نخواهد بود. از همه مهم تر مهارت‌ نظم و سازمان دهی در روند اجرایی است و هنر خاص آشپزی در کسب کترینگ آنقدرها اهمیت ویژه‌ای ندارد.

  • متمرکز شدن بر روی بازار کار اداره‌ها و شرکت‌ها یکی از سریع ترین میان برها برای رشد بعد از راه اندازی کترینگ است. با این وجود همان طور که گفته شد رقابت در این نوع کسب سخت است و باید انرژی زیادی بگذارید تا پاسخ خوبی دریافت کنید.
  • اگر به فکر راه اندازی کترینگ هستید لازم است تا شرایط پرداخت فاکتور از دو سو کاملا مشخص کنید. این به این دلیل است که وقفه‌ای بین پرداخت‌ها به توزیع کنندگان و دریافت جریان نقدینگی از سوی مشتریان وجود نداشته باشد.

راه اندازی کترینگ با هدف حوزه خصوصی

ممکن است بخواهید هدف راه اندازی کترینگ خود را با هدف سرویس به بخش‌های خصوصی عملی کنید. پر اهمیت‌ترین مشتری‌ها در این گروه خانوادهایی هستند که مراسم‌های مختلف از جمله تولد و دورهمی خانوادگی برگزار می‌کنند.

برای اینکه بعد از راه اندازی کترینگ، در سرویس دادن به بخش موفق شوید لازم است تا مهارت‌های آشپزی بالایی داشته باشید. از طرفی رنج تنوع بالا در منو یکی از برتری‌های فروش شما خواهد شد. لازم است تا در فضا آشپزخانه کترینگ آنقدر انعطاف پذیری در آماده سازی و تهیه انواع غذا وجود داشته باشد تا در صورت مواجه شدن با درخواست ‌های ویژه مشتری‌ها امکان شخصی سازی سفارش کاملا مهیا باشد.

  • با هدف سرویس دهی به گروه‌های غیر اداری برای کسب موفقیت بعد از راه اندازی کترینگ حتما باید سرویس جانبی ویژه هم در نظر گرفته شود. این فاکتوری است که شما را از رقبا جدا می‌کند. برای مثال اگر با ارائه سرویس فکر شده از جمله ظروف و کارد و چنگال و لوازم تزیین جانبی برای مشتری زمان بخرید و از هزینه‌های او را کم کنید مسیر خود را برای جذب مشتری دائمی محیا خواهید کرد. این یکی از راهکارهای موفقیت بعد از راه اندازی کترینگ با هدف ارائه خدمات در حوزه خصوصی است. باید گفت که کسب جریان درآمد دائمی از کانال به این شیوه کاملا میسر است.

اگر هدف راه اندازی کترینگ را در سر دارید اما تمایل ندارید تا به مراسم بزرگ خدمات ارائه کنید، باید حوزه دیگری را مشخص کنید. برای این کار به منو نگاهی بیاندازید و به این بیاندیشید که چه سبک غذایی می‌خواهید سرو کنید؟ آیا در منو کباب‌ها متفاوت وجود دارد و برای سرویس دادن در روزهای تعطیل همه چیز مهیا خواهد بود؟ در هر صورت با توجه به این بررسی های اولیه مراحل زیر برای راه اندازی کترینگ باید طی شود: 

اگر علاقه خاصی به طبخ غذاهای درجه یک داشته باشید و فکر کسب و کار مستقل را هم از ذهن گذرانده باشید در آن صورت زمان آن فرا رسیده است تا ایده راه اندازی کترینگ را عملی کنید. درآمد کترینگ بالا است. در صورتی که شما هم بر طبق اصول که در ادامه به توضیح آن خواهیم پرداخت، مراحل را طی کنید قارد خواهید بود تا به راحتی وارد این کسب و کار سودآورد شوید.

حوزه تخصصی شما چیست؟

زمانی که می خواهید ایده راه اندازی کترینگ را عملی کنید باید یک حوزه تخصصی را برای آن انتخاب نمایید. ویژگی مهم این حوزه جدا کردن شما از رقابت بالا در کار است. همچنین با انتخاب حوزه کاری که شما را از سایرین مجزا کند، راحت تر قادر خواهید بود تا مراجعین را مشتریان دائمی تبدیل کنید. برای همین در ابتدا این سوال های را از خود بپرسید:

  • چه نوع غذاهایی را در منو خواهید آورد؟ آیا غذاهایی که شما انتخاب کرده‌اید مناسب همه افراد است یا در نظر دارید تا غذاهای گیاهی و بدون گلوتن را برای مشتریان سرو کنید.
  • چه روند عملیاتی برای آماده سازی و ارسال استفاده خواهید کرد؟ باید استراتژی برای شروع کسب و کار خود داشته باشید. برای مثال در ابتدای کار کترینگ می توانید تمرکز خود را بر روی سرویس اداری بگذارید. به این ترتیب نقطه آغاز خوبی برای شروع جذب مشتری را طی خواهید کرد و یکی از کلیدهای مهم موفقیت رستوران را در اختیار می گیرید.
  • ظرفیت مجموعه شما چقدر است؟ چناچه تمایل داشته باشید تا کترینگ را به یک کسب و کار تمام وقت تبدیل نمایید در آن صورت، برنامه برای انجام چنیدن کار آن هم به صورت موازی داشته باشید. در غیر این صورت اگر این کار پاره وقت است، بهتر است که فعالیت کترینگ را محدود کنید.
  • به چند نیروی متخصص نیاز خواهید داشت؟ باید برای تعداد کارکنان و میزان تخصص آنها نقشه ای از قبل آماده کنید. برای مثال به چند نفر برای آماده سازی مواد غذایی، پیگیری فروش و حسابداری نیاز خواهید داشت.

قدم بعدی برای راه اندازی رستوران بررسی رقبای فعال در این کسب و کار و موقعیت مد نظر است.

تحقیقات در مورد کترینگ های فعال  

منطق ترین مسیر این است که پیش از آنکه از وجود چنیدن کترینگ در محل مد نظر شگفت زده شوید، خیلی زودتر در مورد آنها تحقیق و آنها را شناسایی کنید. این در انتخاب آیتم های منو و خرید تجهیزات نقش بسیار مهم دارد. برای مثال اگر در شهرستان کوچکی زندگی می‌کنید و در آن در حال حاضر ۶ کترینگ در زمینه برگزاری مجالس فعال هستند، آنها رقبای اصلی شما خواهند بود. باید پلن خود را به نحوی تغییر دهید که بر آن اساس تفاوت شما از بقیه واضح و آشکار باشد.

تحقیق در مورد کترینگ های محلی باید اولین قدم شما باشد. بررسی کیند که در منو رقیب چه آیتم هایی آورده شده است، سایز مجوعه تحت بررسی چقدر است و پاسخگوی چه میزان از مشتری است. اگر قیمت ها در منو درج نشده است، باز هم قارد خواهید بود تا مبلغ های تقریبی را برای بررسی های بیشتر بدست آورید. پس این کار را در برنامه خود بگذارید.

بعد از آن، بهترین راه برای یادگیری در مورد روند کاری و درجه کیفی کترینگ های فعال، پرسش سوال از مشتریان آنها است. اما در نظر داشته باشید که سوال ها باید کلی باشد و از طرح سوال های جزیی گرا خوداری کنید.

روش های پیشنهادی برای تحقیق در مورد رقبا

  • با دوستان و خانواده خود صحبت کنید. احتمالا آنها شناخت و اطلاعاتی در مورد کترینگ های فعال دارند. حداقل به آنها برخورد کرده اند. از آنها در مورد تجربه شان در سرویس های مختلف بپرسید. این به شما ذهنیت خوبی در مورد سیستم کاری رقیب ها خواهد داد.
  • پیدا کردن محبوب ترین سرویس های کترینگ توسط سایت های نظر سنجی و شبکه های اجتماعی می‌تواند شروع خوبی برای کسب شناخت بیشتر در این کار باشد. از طرفی اطلاعاتی در مورد کترینگ های با درجه کیفی پایین نیز جمع آوری کنید. این مسیر را برایتان واضح تر خواهد کرد.
  • زمانی که می خواهید این کار را آغاز کنید احتمالا در نظر گرفتن نظر مشتری را فراموش خواهید کرد. بازخوردها به خصوص آنهایی که منفی هستند به شما دید خوبی می‌دهد. اینکه آنها چه آیتم هایی را بیشتر از بقیه دوست دارند و کدام ها پر فروش تر هستند، همه طراحی منو دقیق به شما کمک خواهد کرد.
  • نگاه به تصویر کلی: گزارش ها و آمارها نشان می‌دهد که بررسی کترینگ در جامعه آماری بزرگ تر مثل مقایس شهری تصویر مناسب تری در مورد این حوزه کار به شما خواهد داد. می توان برای این کار دایره بررسی خود را اندکی گسترده تر کنید و نگاهی به بازخوردهای مختلف در مناطق متعدد نیز بیاندازید.

طراحی منو کترینگ

اگر عاشق غذا و تهیه و سرو بهترین نوع آن باشید، ساعات ها را صرف فکر کردن به خوراکی های هیجان انگیز خواهید کرد. حالا که چند مرحله پیش نیاز را پیش رفته اید و به سوال های مهم پاسخ داده‌اید، زمان آن رسیده است تا منو عالی برای راه اندازی کترینگ طراحی کنید.

در حالی که می توانید هر زمان که بخواهید منو را اصلاح کنید، بهتر است لیستی از آیتم های اصلی را انتخاب کنید. این به شما نقطه آغاز مناسب برای پی گرفتن سایر فرآیندهای آماده سازی در ادامه کار خواهد داد. فرم منو با ظرفیت پخت و تجهیزات ارتباط تنگاتنگی دارد. برای مثال، اگر غذاهایی را سرو کنید که در آماده کردن آن از مواد اولیه محلی و فصلی استفاده می‌شود. در آن صورت باید منو خود را هم در فصول مختلف اندکی تغیری دهید.

انتخاب موقعیت مناسب برای راه اندازی کترینگ

موقعیت تجاری مناسب برای راه اندازی کترینگ یکی از قدم هایی است که باید آن را با حساسیت و دقت بالا عملی کنید. انتخاب موقعیت مناسب می تواند به فاکتور برتری شما تبدیل شود. بهترین راه برای انتخاب موقعیت مناسب این است که تصمیم بگیرید دقیقا بازار هدف شما را چه مشتری هایی تشکیل می دهد.

خرید تجهیزات کترینگ و طراحی آشپزخانه صنعتی و شروع به کار

تجهیزات کترینگ می‌تواند از میکسر دستی تا مخلوط کن صنعتی و موارد زیادی را شامل شود. البته که این به مقیاس کسب و کار شما بستگی خواهد داشت. لیستی از کلیه آیتم های که در جریان کاری به آن نیاز خواهید داشت را تهیه کنید. سپس با یک توزیع کننده تجهیزات رستوران مرتبط شوید. مشارورین تخصصی به شما کمک خواهد کرد، تا بر اساس بودجه در نظر گرفته شده برای مجموعه خود تجهیزات لازم را خریداری کنید.

بسیار از تجهیزات کترینگ بر اساس فضای موجود ساخته می‌شوند و از این رو به موازت بررسی لوازم و ابزارها باید طراحی آشپزخانه صنعتی را هم انجام دهید. برای این کار می توانید از گروه تخصصی این کار نیز مشاوره بگیرید. آشپزخانه صنعتی که بر اساس بودجه شما و جزییات فضای موجود و نیازها مختلف طراحی شده باشد، کسب موفقیت در این کار را در مسیر دقیق قرار خواهد داد.  

 

 

بیشتر مطالعه کنیدصفر تا صد راه اندازی رستوران در ۱۱ مرحله

 


آخرین‌های مجله
تقسیم بندی هودهای صنعتی آشپزخانه
تقسیم بندی هودهای صنعتی آشپزخانه

هودهای دیواری به دیوار توسط پیچ  نصب می شود و هودهای مرکزی نیاز به گرفتن ساپورت و اتصالات با محاسبات  مهندسی از سقف دارد که استقرار درست هود موجب بالارفتن ایمنی و ذخیره انرژی و کاهش دمای آشپزخانه و همچنین مانع ورود روغن به کانالهای اگزاست و در نهایت راحتی  پرسنل در زمان کار در آشپزخانه خواهد شد.

ماشین ظرفشویی صنعتی
ماشین ظرفشویی صنعتی

مهمترین دلیل استفاده از ماشین ظرفشویی صنعتی میزان انرژی است زیرا با استفاده از ماشین ظرفشویی صنعتی به میزان زیادی در مصرف اب برق و نیروی کار صرفه جویی می گردد البته علاوه بر کاهش مصرف انرژی یکی دیگر از مسائل مهم بهداشت نظم و انضباط در محیط اشپزخانه صنعتی است  .

انواع استیک
انواع استیک

گوشت گاو یکی از غذاهای مورد علاقه بشر از زمان های خیلی دور است و همچنان یکی از پر مصرف ترین و پرطرفدارترین انواع گوشتها می باشد. اما برش های مختلف گوشت گاو بر چه اساسی ومنشا آن از کجا بوده است؟ یک  استیک خوب چه ویژگی هایی دارد؟ مطلب زیر توسط کارشناسی به نام اتو  Otto به انواع استیک و کیفیت و نحوه برش آن پرداخته است.

اهمیت منو
اهمیت منو

انواع وطبقه بندی منو
مزایا و معایب انواع مختلف منو
اصول برنامه ریزی منو و عوامل مورد نظر
مراحل برنامه ریزی منو
روانشناسی منو
دقت و درستی منو

مشاهده همه