راه اندازی رستوران در ۱۱ مرحله: این توصیه های مهم را از دست ندهید

قبل از راه اندازی رستوران پیش نیاز مهم این است که از برخی آیتم های اولیه منو خود مطمئن شوید. نهایی کردن تصمیم به این مسئله که چه چیزی در منو شما از همه مهم تر است و به موازات آن نهایی کردن تجهیزات لازم برای آشپزخانه صنعتی، کارکنانی که استخدام خواهید کرد و گروهی که جذب رستوران شما می‌شوند همه از جنبه‌های هستند که باید به آن در مسیر اجرایی پرداخته شود.

راه اندازی رستوران خیلی پیچیده نیست و فقط کافی است در پله دوم آیتم های پایه منو را نهایی کنید و نیازی نیست تا طرز تهیه و همه جزییات آنها را روی پلان راه اندازی رستوران خود بیاورید. 

 

راه اندازی رستوران در ۱۱ مرحله: این توصیه های مهم را از دست ندهید

 

راه اندازی رستوران نیاز به کنار هم آمدن بسیاری از بخش ها و هماهنگی زیادی دارد. تنظیم همه جزییات ممکن است خیلی دشوار و پیچیده شود. اما طی کردن این مسیر قدم به قدم هم ممکن است، و راه اندازی رستورانی موفق با پیمودن مسیر مشخص مطمئن تر خواهد بود. اگر تا به حال کنجکاو بوده اید که چگونه یک رستوران راه اندازی کنید، در این بلاگ ۱۱ پله تا  نهایی کردن آرزوی راه اندازی رستوران را به شما معرفی می‌کنیم.

قدم اول: یک کانسپ رستوران را انتخاب کنید و نام برند خود را مشخص تعیین کنید.

قبل از راه اندازی رستوران مهم ترین چیز این است که کانسپ انتخابی شما کاملا واضح باشد و برند شما از قبل با آن هماهنگ شده باشد. غذایی که در رستوران سرو می‌کنید و محیط آن باید با هم سو شوند. این دو هویت رستوران شما را شکل می‌دهد و هدف آن را تعیین می‌کند.

برند رستوران‌تان نیروی اصلی در پس زمینه همه چیز در اجرای صحیح کانسپ رستوران است، و کانسپ رستوران معنا و مفهوم برند شما در عمل است. بر اساس برند و کانسپ فضای سالن رستوران باید فضایی ویژه را برای مشتریان فراهم کنید. باید گفت که هویت خود شما هم، با کیفیت فضایی که در اختیار مشتری می‌گذارید معنا می‌شود.

ممکن است کانسپ رستوران شما فضایی نورگیر، و یک فست فود خودمانی باشد. در این صورت طراحی مدرن آثار هنری نقطه تعیین کننده فروش شما خواهد بود. یا شاید در نظر دارید تا رستوران مدیترانه ای لوکس را راه اندازی کنید که با انواع گیاه‌های ساختمانی تزیین شده است. شاید هم به فکر این هستید تا کافی شاپ با فضایی پر انرژی تاسیس کنید. باید گفت که انرژی، انتخاب کلمات در انتقال اطلاعات رستوران و آمادگی کارکنان همه بیان کننذده هویت رستوران هستند. 

 

راه اندازی رستوران - حبتور

 

قدم دوم: آیتم های منو را برای راه اندازی رستوران با حساسیت زیاد کنار هم بچینید

قبل از باز کردن رستوران پیش نیاز مهم این است که، از برخی آیتم های اولیه منو خود مطمئن شوید. نهایی کردن انتخاب های اصلی منو به این معنی است که چه چیزی در منو شما از همه مهم تر است. به موازات آن نهایی کردن تجهیزات لازم برای آشپزخانه صنعتی، کارکنانی که استخدام خواهید کرد و گروهی که جذب رستوران شما می‌شوند همه از جنبه‌های هستند که باید به آن در مسیر راه اندازی رستوران پرداخته شود. این قدم ها بعد از چیندن آیتم های پایه منو به تدریج عملی می‌شوند. 

راه اندازی رستوران خیلی پیچیده نیست و فقط کافی است در پله دوم آیتم های پایه منو را نهایی کنید، و نیازی نیست تا طرز تهیه و همه جزییات آنها را روی پلان راه اندازی رستوران خود بیاورید. مگر اینکه کل کانسپ منحصر به آیتم های خاصی شود مثلا رستوران فست فود که فقط در آن پیتزا می‌فروشد.

بنابراین باید از رنج غذایی که در رستوران شما سرو می‌شود ذهنیت خوبی داشته باشید، و چیدمان منوی نهایی بعدها در فرآیند افتتاح رستوران اتفاق می‌افتد. باید گفت که لازم است تا منوی خود را مهندسی کنید تا سود دهی را به حداکثر برسانید. یکی از موارد مهم دیگر برای تداوم موفقیت رستوران این است که با اطلاع از آیتم هایی که فروش خوبی دارند، و یا آیتم هایی که محبوب نیستند در بازها های مشخص منو را تغییر دهید تا رضایت مشتری در مطلوب ترین حالت باشد.  

 

راه اندازی رستوان منو انتخابی  

 

قدم سوم: برای راه اندازی رستوران یک طرح تجاری یا بیزینس پلن بنویسید

نوشتن یک طرح تجاری خوب با هدف راه اندازی رستوران از قدم های ضروری است. اهیمت بیزنس پلن خوب در جذب سرمایه و شریک است. همچنین طرح تجاری برای گرفتن وام و تامین مالی به شما کمک خواهد کرد. یکی از فاکتورهای کاربردی بودن داشتن طرح تجاری خوب ( توسعه سر خط تجاری و آشکار شدن جزییات رستوران خواهد بود ) در زیر اجزای اصلی یک بیزننس پلن رستورانی آورده شده است:

  1. خلاصه کارهای اجرایی
  2. شرح شرکت و توصیفات آن
  3. آنالیز بازار
  4. پیشنهادهای تجاری
  5. شرح مدیریت
  6. استراتژی بازاریابی و روابط عمومی
  7. برآورد درآمد در بازه‌های زمانی مشخصی

 

طرح تجاری راه اندازی رستوران  

 

قدم چهارم: جذب سرمایه و شریک برای راه اندازی رستوران

کل هزینه شروع رستوران را در این مرحله باید محاسبه کنید. ممکن است که در انجام دقیق این فاز اندکی به مشکل بر بخورید اما راه حل ساده تری هم وجود دارد و آن کمک گرفتن از خدمات مشاوره حرفه ای مثل حبتور اینترنشنال در زمینه راه اندازی رستوران است.

بگذارید تا کمی شفاف تر توضیح دهیم. در این مرحله برای توسعه رستوران باید بادانید که هزینه هر روز چقدر خواهد شد تا بتوانید رستوران را هر روز طبق روالی صحیح مدیریت کنید. بعد از برآورد هزینه ها باید بودجه‌ای برای هر روز در نظر بگیرید. در این پلان برنامه ریزی هزینه ها را تا یک سال حدالامکان دقیق محاسبه کنید. این به شما کمک می‌کند تا سال اول کاری را که یکی از دشوارترین مرحله های توسعه است، به سلامت پشت سر بگذارید.

بعد از انجام محاسبات هزینه‌ها، بالانس بودجه اهمیت بالایی دارد. بودجه موجود خود را بسنجید و متقابلا برای آن بخشی از سرمایه، برنامه جذب بودجه را در بخش طرح توسعه رستوران تنظیم کنید. برای محاسبه دقیق لازم است تا برآورد هزینه‌ها دقیق باشد، برای مثال حتی هزینه دریافت جواز را هم دراین لیست از قلم نیاندازید.

 

 جذب سرمایه در راه اندازی رستوران

 

قدم پنجم: لوکیشن مناسب انتخاب کنید

زمانی که می‌خواهید موقعیت رستوران جدیدی را انتخاب کنید به این ویژگی‌ها دقیت داشته باشید:

  • ظرفیت دیده شدن و دسترسی به این لوکیشن: نقطه ای را انتخاب کنید که رهگذران به راحتی بتوانند رستوران شما را ببینند. همچنین باید به دنبال مکانی باشید که حجم رهگذارن در حول آن کم نباشد. علاوه بر آن فضای پارکینگ را هم در نظر داشته باشید. اگر منطقه را انتخاب می‌کنید که وسایل نقلیه از آن به تناوب عبور می‌کنند، در این حالت فراهم بودن چند پارکینگ یکی از بایدها راه اندازی رستوران موفق خواهد بود.
  • در مورد فرهنگ محلی لوکیشن مدنظرتان اطلاعات خوبی کسب کنید: باید برای راه اندازی رستوران جامعه هدف بازاریابی شما باید روحیات محلیان فصل مشترک داشته باشد.
  • هزینه نیروی انسانی و حداقل دستمزد: حداقل دستمزد روزانه در هر شهر و شهرستانی متفاوت است. از کف هزینه‌های نیروی انسانی مطمئن باشید، تا بتوانید میزان سودهی را با توجه به موقعیت رستوران سود آن روند نزولی ندارد. علاوه بر این جنبه شاید بخواهید اطلاعی از برآورد درآمد بر اساس موقعیت رستوران نیز داشته باشید.
  • لوکیشن رقابتی: ممکن است هدف شما این باشد تا در ناحیه‌ای راه اندازی رستوران را عملی کنید که، در حال حاضر رقبای زیادی به دلیل پاسخ بالای مشتریان در آن فعال هستند. در عین حال که از یک نظر این موقعیت به نفع شما تمام می‌شود اما از بعد دیگری باید موقعیت رستوران فاصله مناسب را از رقبا داشته باشد. با فاصله مناسب موفقیت رستوران شما تضمینی خواهد شد و قادر خواهید بود تا مشتریان دائمی و وفادار جذب کنید.

زمانی که نوبت به انتخاب موقیع مکانی مناسب برای راه اندازی رستوران می‌رسد، پیشنهاد تیم حبتور امتحان کردن فضا مد نظر است. ابتدا با اجاره کردن مغازه تجاری از پاسخگویی مشتریان مطمئن شوید و بعد به فکر توسعه نهایی طرح تجاری خود باشید.

 

 لوکیشن راه اندازی رستوران

 

قدم ششم: کسب مجوز و اجازه کار برای راه اندازی رستوران

برای راه اندازی یک رستوران جدید، به چندین جواز نیاز دارید. در هر شهری از جمله تهران در مجموع به ده مجوز و یک شناسه کارکنان ممکن است نیاز باشد. شاید تا این جا با خود فکر کردید که این روندی پیچیده است و از ایده راه اندازی رستوران صرف نظر کرده‌اید! اما برای پیوستن به رستورانداران شما به همه این جوازها نیاز نخواهید داشت.

مهم ترین اینها دریافت مجوز کسب و کار است. صادر کننده این اجازهنامه، اتحادیه صنفی هر شهر است. با توجه به موقعیت رستوران ممکن است سالانه مبلغی را برای تمدید این مجوز به اتحادیه پرداخت،

قبل از شروع روند اجرایی لازم است تا مجوز مکان رستوران را هم دریافت کنید. اخذ این مجوز توسط اتحادیه ساخت و ساز ممکن است. اگر لوکیشنی انتخاب می‌کنید که پیشتر در آن رستوران تاسیس شده بوده، به سادگی از گرفتن این اجازه نامه معاف می‌شوید. مجوز مکان رستوران به منظور طی کردن روند قانونی و مطمئن شدن از سلامت سازه است. خبر خوب این است که با دریافت این دو مجوز می‌توایند کار راه اندازی رستوران را آغاز کنید.

بعد از راه اندازی رستوران لازم است تا ۳ مجوز دیگر دریافت کنید. آنها به ترتیب مجوز خدمات غذایی، مجوز فروشندگی و سلامت کارکنان هستند. دریافت مجوزهای دیگر فقط در صورتی ضروری خواهند شد که قصد راه اندازی رستوران با ظرفیت متوسط و بالا را داشته باشید. در این صورت کسب جواز محل ضایعات، برند رستوران و شناسه کاربران از قدم‌های بعدی هستند که برای طی کردن روند قانونی باید آنها را نیز دریافت کنید.

 

 مجوز راه اندازی رستوران

 

قدم هفتم: با توزیع کننده و طراح رستوران مرتبط شوید

کم کم وارد فاز اجرایی راه اندازی رستوران می‌شوید و در این قدم باید با توزیع کننده و وارد کننده تجهیزیات مرتبط شوید. اول از همه باید با مجری طراحی رستوران گفتگو کنید و لیستی از قیمت‌های به روز برای کانسپ خود دریافت کنید. در این قدم حبتور با مشاوره تخصصی اطلاعات دقیق به شما می‌دهد.

در همه چیز موشکافانه عمل کنید و تجهیزیات لازم برای راه اندازی رستوران را از فروشنده عمده دریافت کنید. این به شما کمک می‌کند تا هزینه های خود را در بهترین وضعیت نگاه دارید. لازم نیست که برای همه چیز به بازارهای متعدد بروید و وقت زیادی صرف کنید. انلاین اکثر تجهیزات را سفارش دهید برای مثال، فروشگاه کیت لاین یک توضیع کننده تجهیزات و لوازم رستورانی است، و بدون سردگمی همه چیز را برایتان تامین خواهد کرد.

 

 طراحی رستوران -حبتور

 

قدم هشتم: طراحی داخلی و طراحی آشپزخانه صنعتی

زمانی که بخواهید ایده راه اندازی رستوران را عملی کنید، هر حرکتی باید سنجیده باشد. به همین دلیل با طراحی آشپزخانه صنعتی و تجهیز آن شروع کنید و از توانایی تامین تجهیزات مطمئن شوید. در ادامه منو را با امکانات آشپزخانه منطبق کنید و حالا می‌توانید فاز طراحی داخلی بخش مشتریان را عملی کنید.

جالب است بدانید که برای اجرایی کردن هر دوی اینها لازم است تا همکاری خوبی با دو تیم اجرایی ماهر در بخش طراحی داخلی و تجهیز آشپزخانه صنعتی داشته باشید.

هدف اصلی در راه اندازی رستوران موفق در این مرحله، اجرایی کردن طرحی است که با آن جریان در رستوران کاملا مشخص باشد. این جریان باید از انتهایی ترین قسمت یعنی رستوران تا درب ورود در پلان طراحی تعیین شده باشد. زمانی که طرح اولیه مشخص شد می‌توانید چیدمان سالن غذاخوری را عملی کنید.

 

بیشتر بخوانید: چه مدل طراحی آشپزخانه صنعتی مناسب شما است؟ 

 

 تامین راه اندازی رستوران

 

قدم نهم: بعد از راه اندازی رستوران در استخدام کارکنان به این نکات توجه کنید

یکی از قدم‌های بزرگ برای راه اندازی رستوران، استخدام کارکنانی است که بتوانند هر عملیاتی را در هر روزی چه شلوغ و چه خلوت انجام دهند. به نقش تمام نیروهای مورد نیاز، قبل از استخدام کردن خوب فکر کنید. حتی ممکن است به نیروی منابع انسانی و سوپروایز برای جذب نیاز داشته باشید.

نیروها باید در خط کاری خرید مواد اولیه، ارسال و جابجایی مواد، ذخیره کردن صحیح کلیه مواد، آمده سازی، سرویس و سرو غذا، شست و شو، بازاریابی و فروش، روابط عمومی و حاسبرسی و حسابداری و خدمات نوشیدنی‌های سرد و گرم فعال شوند. با توجه به اندازه رستوران به تمام ویژگی های لازم برای این نقش‌ها بیاندیشید.

هم برای بخش مشتریان و هم در قسمت آشپزخانه رستوران، به دنبال کاندیدهایی باشید که تجربه کار در رستوران را دارند و انجام چندین کار با هم آنها را سردرگم نمی‌کند. تمام کارکنان باید بتوانند به سرعت و با کارایی بالا وظایف محول شده را انجام دهند.

همچنین کار تیمی قلب تپنده هر رستورانی است. کارکنان را طوری بچینید که بدون مشکل با هم همکاری کنند و  زیر فشار آرامش خود را حفظ کنند. تیم فعال در سالن غذاخوری مثل پیش خدمت‌ها باید روابط اجتماعی بسیار خوبی داشته باشند.

ممکن است توانایی‌های مد نظر با توجه به هر رستورانی فرق کند، با این حال این دسته شغلی در اکثر رستوران تازه تاسیس الزامی است:

  • سرآشپز یا آشپز اصلی
  • مدیر اصلی
  • کمک سر آشپز
  • کارکنان آماده ساز مواد اولیه
  • میزبان یا مدیر سالن
  • پیش خدمت
  • آشپز نوشیدنی گرم و سرد
  • ظرف شور

 

 کارکنان در راه اندازی رستوران

 

قدم دهم: برای رستوران تبلیغات در نظر بگیرید

این فکر را از سر دور کنید که بدون تبلیغات موفق خواهید شد. تبلیغات به چند دلیل برای راه اندازی رستوران موفق حیاتی هستند. بیش از همه مشتریان آینده شما باید بتوانند اطلاعات کلی در مورد رستوران بدون هیچ زحمتی کسب کنند. دوم و مهم تر از مورد اول، احساس اعتماد در مشتریان به خصوص برای امتحان کردن آیتم‌های منو باید جلب شود.

این استراتژی‌های تبلیغاتی به کمک شما میآیند

  • از شبکه های اجتماعی به نحو احسنت استفاده کنید. برای رستوران خود حساب اینستاگرام، توییتر و فیسبوک راه‌اندازی کنید. مهم تر اینکه همه این شبکه های اجتماعی را به یکدیگر متصل کنید و اخبار و تصاویر رستوران را به اشتراک بگذارید. اما رمز همه چیز در گرفتن تصویر با کیفیت است. پس تا جایی که ممکن است روی این جنبه نیز سرمایه گذاری کنید.
  • اگر به هدف راه اندازی رستوران آینده نگرانه نگاه کنید، از داشتن سایت برای برند تجاری خود صرف نظر نمی‌کنید. سایت جنبه آگاهی رسانی دارد پس در آن اطلاعات مهم مثل آدرس، شماره تماس، ساعات کار و منو را بیاورید.
  • رستوران خود را در نقشه های مختلف مثل نقشه بلد ثبت کنید. مطمئن باشید که تقریبا تمام مشتری‌ها قبل از آمدن به رستوران شما، همه چیز را آنلاین چک می‌کنند. بنابراین موقعیت رستوران را در نقشه های مختلف ثبت کنید و بازخوردهای ثبت شده را در بازه‌های مختلف بررسی کنید.
  • یک لیست از شماره‌های مشتریان جمع کنید. مطمئن شوید که ضمن ثبت سفارش و یا بعد از صرف غذا شماره مشتری را در لیست خود ثبت می‎کنید. این به شما کمک می‌کند تا بعد از گذشت مدتی از فاز راه اندازی رستوران با آنها مرتبط شوید. با ارسال پیامک و تماس تلفنی آنها را از آیتم‌ها و پیشنهاد‌های ویژه مطلع کنید.
  • تست رایگان یکی از ابزارهای قدرتمند در جذب مشتری تازه است. برای نوشیدنی و خوردنی های مختلف تست رایگان بگذارید تا وفاداری مشتریان نسبت به رستوران خود تثبیت کنید.

 

شرکت حبتور راه اندازی رستوران

 

قدم یازدهم: مراسم افتتاحیه برگزار کنید

با این همه هرینه لازم برای راه اندازی رستوران احتمالا از پله یازدهم عبور می‌کنید و اصلا آن را در نظر نمی‌گیرید. اما این اشتباه بزرگی است چوب با صرف بودجه کم هم این رویداد قابل برگزاری است.

حتما این جمله را بارها شنیده اید که " کار نیکو کردن از پر کردن است". این اصل در اهمیت برگزاری جشن افتتاحیه رستوران، نیز صدق می‌کند. قبل از راه اندازی نهایی رستوران برای گروهی که از قبل دعوت کرده‌اید مراسمی در رستوران تدارک ببینید.

این هم اطلاع رسانی خواهد بود و امتحانی برای همه موارد اجرایی از آشپزخانه رستوران گرفته تا پذیرایی در سالن غذاخوری خواهد بود.  

  • منوی مراسم افتاحیه باید نیمی از منو اصلی باشد. این استرس کارکنان را کم می‌کند و برای هیچ کسی سر درگمی ایجاد نمی‌کند. از طرفی کسانی که به مراسم افتتاحیه شما می‌آیند اگر لذت ببرند برای تجربه منوی کامل به رستوران باز خواهند گشت.
  • مراسم افتتاحیه را در یک روز برگزار نکنید. نیمی از رمز راه اندازی رستوران موفق در این قسمت نهفته شده است. به جای مراسم یک روزه، مراسم را به چهار روز تقسیم کنید و در هر روز پذیرای گروهی برای وعده خاصی باشید.
  • در مراسم افتاحیه از نوشیدنی های همیشگی و کسل آور استفاده نکنید. به جای آن در لیوان‌های کوچکتر نوشیدنی ویژه برای این دورهمی تدارک ببینید.
  • یکی از این روزها را به میزبانی از همسایه ها ( به طور خاص کسب و کارهای نزدیک به شما) اختصاص دهید. این به رشد و شناخته شدن رستوران شما در لوکیشن مدنظرتان کمک خواهد کرد.

راه اندازی رستوران جدید ممکن است خیلی دشوار به نظر برسد. با این وجود صنعتی رستوران داری رو به رشد است. به موازات آن تنوع غذا ومیل هم بیشتر شده است. همیشه فضایی برای یک تازه وارد مشتاق وجود دارد. با برنامه ریزی و اجرای موفق ایده‌های خاص خودتان کسب و کارتان را به مطلوب ترین حالت برسانید.

 

 

 


آخرین‌های مجله
10 کانسپت کافی شاپ متمایز
10 کانسپت کافی شاپ متمایز

آن روزهایی که کافی شاپ صرفا محلی برای خرید سریع قهوه و انواع میان وعده بود، گذشته است. فضاهای کافه ها بیش از پیش متحول شده‌اند، و آنها چنان توسعه یافته اند که به محل های محبوب برای دور هم بودن و فعالیت های اجتماعی بی شماری تبدیل شده اند. انتخاب تم متمایز برای کافی شاپ می تواند به این میل مشتری ها پاسخ دهد و آن را با موفقیت روبرو کند. در ادامه با ۱۰ کانسپت پرطرافدار آشنا خواهید شد.

طراحی کافی شاپ به شیوه خلاقانه و مدرن
طراحی کافی شاپ به شیوه خلاقانه و مدرن

احتمالا با انواع قهوه، و تکنیک های رست کردن و ترفندهای باریستا آشنایی خوبی دارید و در نظر دارید تا کافی شاپ را افتتاح کنید. اما انتخاب ها برای طراحی کافی شاپ آن هم به طوری که مدرن و جذاب باشد، بی شمار است. به خصوص اگر متراژ زیادی را در اختیار نداشته باشید.

طراحی کافی شاپ برای جذب مشتری الزامی است، و یکی از مهم ترین قدم های برای شروع موفق در این کار است. هدف این است که هر رهگذری که تمایل به صرف نوشیدنی و میان وعده دارد، را به مشتری دائمی خود تبدیل کنید. برای همین باید اصول طراحی کافی شاپ را بدانید تا المان های جذاب برای مجموعه خود انتخاب نمایید. در این بلاگ حبتور با روش طراحی کافی شاپ آشنا خواهید شد.

چگونه بهترین مکان ممکن را برای راه اندازی رستوران انتخاب کنید؟
چگونه بهترین مکان ممکن را برای راه اندازی رستوران انتخاب کنید؟

موقعیت مناسب، مکان یابی دقیق، انتخاب بهترین لوکیشن همه اینها بر این واقعیت تاکید می‌کند که باید برای انتخاب مکان رستوران، راه کارهای اساسی را به کار بگیرید تا موفقیت در این کار را از همان ابتدا قطعی کنید. در این بلاگ با روش های انتخاب بهترین موقعیت رستوران آشنا شوید.

تجهیزات رستوران ایتالیایی
تجهیزات رستوران ایتالیایی

رستوران ایتالیایی با منویی از بر گرفته از رنج خاصی از غذاهای مدیترانه ای مثل  پاستا، پنه و پیتزاهای متفاوت، پذیرای مشتریان است. لازم است تا برای طبخ این نوع منو، آن هم در حجم بالا و بر طبق استایل رستوران، تجهیزات رستوران ایتالیایی اختصاصی را به کار بگیرید و کیفیت  سفارش ها را چند برابر کنید.  در این بلاگ حبتور با جزییات این نوع لوازم آشنا می ‌شوید.

مشاهده همه