Habtoor

13 شهریور 1402

هر روزه زنان بیشتری در صنایع F&B (غذا و نوشیدنی) در حال ایفای نقش‌های مدیریتی هستند.

راه اندازی آشپزخانه صنعتی

هر روزه زنان بیشتری در صنایع F&B (غذا و نوشیدنی) در حال ایفای نقش‌های مدیریتی هستند. آن‌ها راه زنان خارق‌العاده‌ای را دنبال می‌کنند که در طول سال‌ها، مسیر کسب‌وکار را هموار کرده و به طور مداوم در حال اثبات این امر هستند که بازار رقابتی نیازمند یک نیروی محرکه می‌باشد.

بانوان تاثیرگذار در صنعت غذا و نوشیدنی

طبق تحقیق زنان در محل کار که توسط McKinsey & Company در سال ۲۰۲۱ صورت گرفت، طی پنج سال گذشته حضور زنان در سطوح مختلف مدیریتی افزایش قابل توجهی داشته است. در میان شرکت کنندگان در این تحقیق، ۶۱ درصد موافق بودند که قرارگیری زنان در پست‌های مدیریتی مزایای زیادی به همراه دارد، برای مثال آن‌ها با بررسی مداوم وضعیت کارمندان به بهتر شدن حال آن‌ها کمک می‌کنند.

در اینجا هشت بانوی استثنایی در صنعت غذا و نوشیدنی معرفی می‌شود که داستان‌هایشان برای بسیاری از افراد الهام‌بخش بوده است.

۱. آلیس واترز، مبتکر جنبش از مزرعه تا میز غذا

آلیس واترز با تأسیس رستوران کالیفرنیایی خود به نام چِز پانیس، به عنوان مبتکر جنبش «از مزرعه تا میز غذا» در سطح بین المللی شناخته شده است. این جنبش یک فرهنگ آشپزی مدرن است که از غذاهای محلی و ارگانیک حمایت می‌کند. این رستوران برای چندین دهه به طور مستمر در بین ۵۰ رستوران برتر جهان قرار گرفته و یکی از پیشگامان غذاهای کالیفرنیایی می‌باشد.

حرفه آشپزی، جوایز بسیاری را برای او به ارمغان آورده است، از جمله جایزه «بهترین سرآشپز در آمریکا» متعلق به بنیاد جیمز بیرد در سال ۱۹۹۲ که بالاترین افتخاری است که می‌توان در صنعت غذا و نوشیدنی کسب کرد. در سال ۱۹۹۵ او پروژه The Edible Schoolyard را برای تشویق و آموزش دانش‌آموزان دبیرستانی برای کاشت و برداشت مواد غذایی در حیاط مدرسه ایجاد کرد. در سال ۲۰۱۵، به دلیل فعالیت‌های بشر دوستانه‌اش، موفق به دریافت مدال ملی علوم انسانی از دستان باراک اوباما رئیس‌جمهور سابق آمریکا شد.

۲. بلیندا وونگ، عامل رشد تهاجمی استارباکس چین

استارباکس، غول قهوه آمریکا، چین را برجسته‌ترین و سریع‌ترین بازارِ در حال رشد خود در خارج از ایالات متحده می‌داند و در هر ۱۵ ساعت یک فروشگاه جدید در این کشور باز می‌کند. بلیندا وونگ یکی از عوامل مهم موفقیت استارباکس در این کشور آسیایی است که در سال ۲۰۱۶ سِمت مدیرعامل استارباکس چین را بر عهده گرفت. او رشد بی‌سابقه این شرکت چند ملیتی را در منطقه میسر کرد و یکی از موفق‌ترین برنامه‌های وفاداری مشتریان در تاریخ استارباکس به نام Starbucks Rewards را راه اندازی کرد. این برنامه نزدیک به ۸۰ میلیون عضو در سراسر کشور دارد.

او که اکنون به عنوان رئیس استارباکس چین فعالیت می‌کند، همچنان بر ارائه استراتژی رشد بلند مدت و در عین حال ارتقای توسعه شخصی در سازمان تمرکز می‌کند. وونگ به مدت ۲۰ سال عضو تیم اجرایی جهانی استارباکس بوده و تاثیر شگرفی بر روی تصمیم گیری‌های جهانی این شرکت در چین، آسیا و اقیانوسیه گذاشته است.

۳. سیسیلیا چانگ، مادر غذای چینی در آمریکا

سیسیلیا چانگ، رستوران‌دار چینی-آمریکایی، بیشتر به دلیل تأسیس رستوران «ماندارین» در سال ۱۹۶۲ در سانفرانسیسکوی کالیفرنیا شناخته شد. او در زمانی که مردم محلی فقط با نسخه آمریکایی شده غذاهای آسیای شرقی آشنا بودند، غذاهای اصیل چینی را به رستوران‌های آمریکایی معرفی کرد. رستوران به سرعت به جذب مشتریان وفادار پرداخت و غذاهای مختص سیچوان مانند مرغ کونگ پائو و مرغ گدا را سرو کرد.

جیمز بیرد و آلیس واترز با غذاهای بخش شمالی چین یعنی چیانگ آشنا شدند. در سال ۲۰۱۳، او برنده جایزه «یک عمر دستاورد» بنیاد «جیمز بیرد» شد. پسرش فیلیپ با تأسیس رستوران زنجیره‌ای و آسیایی خود به نام «پی اف چانگ» راه مادر خود را در سطح جهانی ادامه داد.

۴. نانسی سیلورتون، اولین سرآشپز زن برنده جایزه جیمز بیرد

نانسی سیلورتون به عنوان یک سرآشپز مشهور جهانی، به خاطر ساختن یک امپراتوری ایتالیایی با پیتزا موزا، اوستریا موزا و چی اسپاکا شهرت دارد. او پنج بار نامزد دریافت جایزه جیمز بیرد و در سال ۱۹۹۰ برنده جایزه بهترین قناد سال شد. این جایزه او را به اولین سرآشپز زنی تبدیل کرد که برنده جایزه از یک سازمان غیرانتفاعی شده است. همچنین در سال ۲۰۱۴ جایزه «سرآشپز برجسته» را نیز دریافت کرد.

او علاوه بر کارنامه شغلی قابل توجه خود، مغازه شیرینی پزی La Brea را تأسیس کرد و با ناملایمات زیادی رو به رو شد و بر آن‌ها چیره گشت. برای مثال او یکی از قربانیان طرح هرمی «برنی مدوف» بود که متعاقب آن ثروتی نزدیک به ۵ میلیون دلار را از دست داد. او الهام بخش نسلی از سرآشپزهای مشتاق بود که او را به یک الگوی انعطاف‌پذیر در دنیای آشپزی تبدیل کرد.

۵. ادنا لوئیس، بانویی تاثیرگذار در حوزه غذاهای جنوب آمریکا

سرآشپز تحسین شده، ادنا لوئیس تصور آمریکایی‌ها را از آشپزی جنوب ایالات متحده تغییر داد. در سال ۱۹۴۸ لوئیس به همراه جان نیکلسون فروشنده عتیقه، رستوران خود به نام «کافه نیکلسون» را باز کرد. او به عنوان سرآشپز به طبخ غذاهای ساده‌ای پرداخت که از منطقه جنوب الهام گرفته شده بود و اینگونه بود که شخصیت‌های مشهوری که مرتباً از رستوران بازدید می‌کردند را به خود جذب کرد.

در سال ۱۹۷۶ او کتاب «طعم آشپزی محلی» را تالیف کرد که اولین کتاب آشپزی آفریقایی-آمریکایی بود که در دسترس مخاطبان در سراسر کشور قرار گرفت و علاقه به آشپزی اصیل جنوبی را احیا کرد. لوئیس بعدها در سال ۱۹۹۰ جایزه «اسطوره زنده» از بنیاد «جیمز بیرد» را دریافت کرد. این جایزه برای اولین بار اهدا می‌شد.

۶. ایندرا نویی، مدیری با چشم اندازی خاص

ایندرا نویی ابتدا به عنوان معاون ارشد استراتژی و توسعه به شرکت «پپسی» پیوست و برای تنوع بخشیدن به محصولات شرکت و سوق دادن آن به سمت مواد غذایی و نوشیدنی‌های سالم، مسئولیت خرید محصولات Tropicana و ادغام با شرکت Quaker Oats را بر عهده گرفت. سپس در سال ۲۰۰۱ به عنوان مدیر ارشد مالی منصوب شد.

او به عنوان اولین مدیر عامل زن پپسی در اکتبر ۲۰۰۶ برگزیده شد و در سال ۲۰۰۷ چشم اندازش با نام «عملکرد هدفمند»، این غول نوشابه‌های غیرالکلی و خوراکی را به ارتفاعات جدید و بزرگ‌تری رساند که برای نمونه می‌توان به عملکرد مالی بالاتر، متحول شدن محصولات، ارائه گزینه‌های سالم‌تر و عملکرد مسئولانه برای کاهش تاثیر بر محیط زیست اشاره کرد.

تحت مدیریت او، درآمد شرکت از ۳۵ میلیارد دلار در سال ۲۰۰۶ به ۶۳.۵ میلیارد دلار در سال ۲۰۱۷ افزایش یافت. عملکرد مثال زدنی نویی در حرفه خود و به خصوص همکاری او با پپسی باعث شد که او به طور مداوم در بین ۱۰۰ زن قدرتمند جهان قرار گیرد. او پیش از کناره گیری از سمت مدیرعاملی در سال ۲۰۱۸، نامزد رتبه دوم فهرست ۱۹ زن قدرتمند در زمینه تجارت از سوی مجله «فوربس» در سال ۲۰۱۷ شد.

با ورود هر چه بیشتر زنان به پست‌های مدیریتی، آن‌ها همچنان در زندگی روزمره خود با چالش‌هایی مواجه می‌شوند و در عین حال با شکستن کلیشه‌ها، هموار کردن مسیر و کمک به جامعه تجاری، نقش خود را ایفا می‌کنند.

آشپزخانه‌های صنعتی مکان‌هایی هستند که طراحی و مجهز کردن آن‌ها به دقت و تخصص زیادی نیاز دارد. اگر به دنبال راه‌اندازی آشپزخانه صنعتی هستید یا به مشاوره برای بهبود کارکرد آشپزخانه فعلی خود نیاز دارید، می‌توانید با تیم متخصصان شرکت حبتور در ارتباط باشید.

به عنوان سخن نهایی، به یکی از جملات «شریل سندبرگ»، مدیر ارشد عملیاتی و اولین زنی که در هیئت مدیره «فیس بوک» فعالیت کرده اشاره می‌کنیم: ما در همه سطوح به خصوص در سطوح بالا، به زنان نیاز داریم، تا پویایی را دستخوش تغییر قرار دهند، به مکالمات شکلی جدید دهند و اطمینان یابند که صدای زنان شنیده می‌شود و مورد توجه قرار می‌گیرند، نه اینکه نادیده گرفته و مورد بی‌توجهی قرار گیرند. ما به تمام زنانی که در مسیر ایجاد تفاوت و الهام بخشی در صنعت غذا و نوشیدنی (F & B) گامی برمی‌دارند درود می‌فرستیم.

ترجمه: می نا نو جوانـــ

our projects

برخی از پروژه‌های ما

Services

خدمات حبتور