به دست آوردن مشتریان جدید بسیار خوب است، اما چیزی که رستوران را سرپا نگه می دارد افرادی هستند که به طور مکرر به رستوران شما می آیند. این مشتریان دائمی، علاوه بر اینکه چهره های آشنا هستند، مشتریان برتر و وفادار شما نیز به حساب می آیند. بیشتر اوقات، آنها پول بیشتری نسبت به سایر مهمانان رستوران خرج می کنند و از تجربیاتشان در رابطه با رستوران مورد علاقه خود به دیگران می گویند. بر اساس یک مطالعه که توسط Bain & Company انجام شد، با حفظ مشتری تنها به میزان 5٪، سود حاصل بین 25٪ تا 95٪ افزایش می یابد.
بنابراین، اگر استراتژی کسب و کار شما صرفاً بر جذب مشتریان جدید متمرکز است ممکن است فرصت ارزشمندی را از دست دهید. ما در اینجا چهار استراتژی ثابت برای حفظ مشتری ارائه می کنیم که باعث می شود مردم در مورد رستوران شما صحبت کنند و به رستوران شما بازگردند. پس با ما همراه شوید!
استراتژی های حفظ مشتری در صنعت رستوران
به دست آوردن مشتریان جدید بسیار خوب است، اما چیزی که رستوران را سرپا نگه می دارد افرادی هستند که به طور مکرر به رستوران شما می آیند. این مشتریان دائمی، علاوه بر اینکه چهره های آشنا هستند، مشتریان برتر و وفادار شما نیز به حساب می آیند. بیشتر اوقات، آنها پول بیشتری نسبت به سایر مهمانان رستوران خرج می کنند و از تجربیاتشان در رابطه با رستوران مورد علاقه خود به دیگران می گویند. بر اساس یک مطالعه که توسط Bain & Company انجام شد، با حفظ مشتری تنها به میزان 5٪، سود حاصل بین 25٪ تا 95٪ افزایش می یابد.
بنابراین، اگر استراتژی کسب و کار شما صرفاً بر جذب مشتریان جدید متمرکز است ممکن است فرصت ارزشمندی را از دست دهید. ما در اینجا چهار استراتژی ثابت برای حفظ مشتری ارائه می کنیم که باعث می شود مردم در مورد رستوران شما صحبت کنند و به رستوران شما بازگردند. پس با ما همراه شوید!
1. بهبود تجربه مشتری
احتمال بازگشت مشتری برای دفعات بعدی، به اولین برداشت و همچنین تجربه او از رستوران شما بستگی دارد. نظرسنجی از مشتریان باعث می شود کسب و کار شما برای ارائه خدمات باکیفیت تر در موقعیت بهتری قرار گیرد. هنگامی که مشتریان غذا خوردن را در رستوران شما به پایان رساندند، اطمینان حاصل کنید نظراتشان را در برنامه نظرسنجی که در اپلیکشن رستوران یا از طریق وبسایت اختصاصی قابل دسترس است، با شما در میان بگذارند.
علاوه بر این، زمانی که کارمندان در محل کار «احساس ارزشمندی» داشته باشند، احتمال ارائه عملکرد بهتر از سوی آن ها وجود خواهد داشت. اگر کارکنان شما راضی باشند، این رضایتمندی در عملکردشان نمود پیدا میکند و بدین گونه می توان خدمات مشتری را بهبود بخشید. از سوی دیگر، کارکنان غیر مشتاق می توانند باعث ناراحتی مشتریان شوند و حس بدی به آنها منتقل کنند و مشتریان ممکن است ترجیح دهند دیگر به رستوران شما بازنگردند.
2. آیتم های منوی فصلی را معرفی کنید
پیشنهادات متناسب با فصل را در منوی رستوران خود بگنجانید تا در یک صنعت رقابتی متمایز شوید. اگرچه یک یا دو غذای خاص در منوی شما همیشه چیز خوبی است، اما باید به خاطر داشت که گزینه های غذایی باید مرتباً به روز شوند. این کار به مشتریان دائمی این امکان را می دهد که هر از گاهی چیزهای جدید و منحصر به فرد را تجربه کنند.
«پیشنهادات با مدت زمان محدود» نیز با ایجاد احساس فوریت، مشتریان را تشویق می کند تا بیشتر از حد معمول به رستوران شما سر بزنند. همانطور که میهمانان شما یاد می گیرند که ممکن است فقط با تغییرات اندکی رو به رو شوند، در عین حال مشتاق خواهند بود آخرین منو را امتحان کنند. مهم است که با مهمانان خود در مورد پیشنهادات غذا و نوشیدنی جدید ارتباط برقرار کنید تا آنها را با تجارت خود درگیر نگه دارید.
3. فرایند پرداخت را آسان و راحت کنید
همانطور که فناوری نقش مهمی در صنعت غذا و نوشیدنی یا F&B ایفا می کند، ما همچنان شاهد محبوبیت روش های پرداخت بدون تماس هستیم. مطالعه «مسترکارت» در سال 2020 نشان می دهد که 51 درصد از بزرگسالان آمریکایی حداقل از یک نوع پرداخت بدون تماس استفاده می کنند. تنها کاری که آنها باید انجام دهند این است که به سادگی کارت اعتباری یا کیف پول تلفن همراه خود را در مجاورت یک دستگاه RFID قرار دهند تا تراکنش تکمیل شود.
در همین حال، اطمینان حاصل کنید که یک سفارش آنلاین آسان و بدون وقفه ارائه می دهید تا مشتریان بی هیچ دردسری به مرحله تسویه حساب برسند. باید گزینههای پرداخت متنوعی برای تطبیق با انواع سلیقه ها وجود داشته باشد. در نتیجه، این امر منجر به رضایت بیشتر مشتری میشود و این افراد به سفارش از شما - چه در داخل رستوران چه به صورت تحویل در محل - ادامه خواهند داد.
4. مشتریان را تشویق کنید تا به برنامه وفاداری شما بپیوندند
بدون شک، پاداش دادن به وفاداری مشتری، برای بهینه سازی حفظ مشتری امری ضروریست. هنگامی که با غذای مخصوص و نوشیدنیهای منحصر به فرد خود نظر مهمانان را جلب کردید اینک وقت آن است که با تشویق آنها به ثبت نام در برنامه وفاداری به آنها چیزی خاص ارائه دهید تا دلایلی برای ماندن در آنها ایجاد کنید.
برخی از شرکت¬ها، یک راه حل تعامل و وفاداری مبتنی بر داده ارائه می کنند که به رستوران ها کمک می کند تا بهترین برنامه های وفاداری را ایجاد کرده و داده های مشتری را به طور موثر مدیریت کنند. به عنوان مثال، می¬توانید در برنامه وفاداری خود یک برنامه امتیازدهی راه اندازی کنید تا بدین وسیله مشتریان را تشویق کنید تا در رستوران شما یک پیش غذا یا دسر رایگان برنده شوند. همچنین میتوانید با مشارکت دادن مشتریان در بازی و یا چرخاندن گردونه، سرگرمی را به لحظات مهمانهایتان اضافه کنید.
به منظور حفظ مشتری، با ارائه انگیزه برای جذب افرادی که برای اولین بار به رستوران می آیند میتوانید از برنامه وفاداری استفاده کنید یا رویدادهای ویژه و اختصاصی را کنار هم بگذارید تا مهمانان احساس خاص بودن کنند. ترجیحات مشتریان خود را درک کنید و بر اساس آن برنامه وفاداری خود را طراحی کنید.
برای جمع بندی باید گفت، راه اندازی مجدد کسب و کار همیشه آسان نیست، اما استراتژی های مختلفی وجود دارد که می توانید برای حفظ مشتریان خود از آنها استفاده کنید. از بهبود خدمات مشتری گرفته تا انگیزه دادن به مشتریان برای پیوستن به برنامه وفاداری. اینها برخی از بهترین راه ها برای جلب اعتماد آنهاست و احتمالاً آنها را به حامیان تجارت شما تبدیل می کند.
ترجمه: می نا نو جوانـــ