Habtoor

کریمه لوپز بانوی تاثیر‌گذار صنعت غذا و سرآشپز رستوران معروف گوچی آستریا که با تلاش و پشت کار و اعتقاد به اصل برابری و با رویکردی آرام و آزاد، عنوان بهترین سرآشپز زن جهان را از آن خود کرده و اعتقاد دارد زنان باید با یکدیگر متحد شوند و همیشه از یکدیگر حمایت کنند.

راه اندازی آشپزخانه صنعتی

کریمه لوپز بانوی تاثیر‌گذار صنعت غذا و سرآشپز رستوران معروف گوچی آستریا که با تلاش و پشت کار و اعتقاد به اصل برابری و با رویکردی آرام و آزاد، عنوان بهترین سرآشپز زن جهان را از آن خود کرده و اعتقاد دارد زنان باید با یکدیگر متحد شوند و همیشه از یکدیگر حمایت کنند. در حال حاضر، هیچ داستان موفقیتی جذاب‌تر از داستان بانوی سرآشپز مکزیکی کریمه لوپز نیست. اما در پس موفقیت خیره کننده او چه چیزی نهفته است و چه چیزی او را به یک فرد تاثیر گذار تبدیل می‌کند؟

درباره کریمه لوپز

او با تلاش و پشتکار خود، توانست به یک سرآشپز رده بالا در رستوران گوچی اوستریا متعلق به ماسیمو بوتورا تبدیل شود. در حال حاضر، هیچ داستان موفقیتی جذاب‌تر از داستان بانوی سرآشپز مکزیکی کریمه لوپز نیست. اما در پس موفقیت خیره کننده او چه چیزی نهفته است و چه چیزی او را به یک فرد تاثیر گذار تبدیل می‌کند؟
وقتی بچه بودم یاد گرفتم که به تمام جزئیات آشپزخانه توجه کنم. دوران کودکی کریمه لوپز زیربنای موفقیت‌های کنونی‌اش به شمار می‌آید.

کریمه لوپز در مکزیک متولد شد و در ۱۸ سالگی برای تحصیل در رشته هنر به پاریس رهسپار شد. زمانی که آنجا بود متوجه شد که برای او هنر آشپزی از هنرهای دیگر جذاب‌تر است و به سرعت تصمیم گرفت سرآشپز شود. لوپز پس از تعلیم در شهر سویل اسپانیا، در بهترین رستوران‌های جهان کار کرد. در سال ۲۰۱۸، او سرآشپز گوچی اوستریا شد که در نتیجه همکاری ماسیمو بوتورا و یک برند مطرح ایتالیایی یعنی گوچی پدید آمد. او در سال ۲۰۱۹ موفق به اخذ ستاره میشلن شد و علاوه بر آن جوایز بسیاری دریافت کرد.

چشمان درخشان او همان چیزی است که بلافاصله توجه شما را به خود جلب می‌کند. آن چشم‌ها مشتاقانه بر روی شخصی که با او صحبت می‌کند تمرکز می‌کنند، گویی او می‌خواهد از روی کنجکاوی پشت چهره آن‌ها را نیز ببیند. در نتیجه، تنها کافیست اندکی با کریمه لوپز صحبت کرده باشید تا بتوانید او را به یاد آورید و این را بدانید که ایده‌های بزرگی از او سر خواهد زد.

اگرچه، فردی که خود یک مغز متفکر در زمینه آشپزی است سریعا این مورد را در او تشخیص داد: تاکاهیکو کوندو، سرآشپز قدیمی رستوران سه ستاره ماسیمو بوتورا به اسم اوستریا فرانچسکانا در مودنای ایتالیا. کریمه لوپز می‌گوید: اگر همدیگر را ملاقات نکرده بودیم، زندگی من بسیار متفاوت می‌شد. این گفته به چیزی بیش از حرفه او اشاره دارد که از آن زمان تاکنون حیرت‌آور بوده است. هشت سال از اولین ملاقات این دو نفر در مراسمی در ارتباط با آشپزی در نیویورک می‌گذرد.

اکنون، کریمه لوپز و تاکاهیکو ازدواج کرده‌اند، یک دختر دارند و در فلورانس زندگی می‌کنند. کریمه لوپز، سرآشپز رستوران گوچی اوستریا متعلق به ماسیمو بوتورا، یکی از خیره کننده‌ترین سرآشپزهای حال حاضر جهان است. به عنوان مثال، در سال ۲۰۱۹ او به عنوان سرآشپز زن سال ایتالیا انتخاب شد، در سال ۲۰۲۰ او اولین زن مکزیکی بود که برنده ستاره میشلن شد و اکنون در مکزیک او یک نماد آشپزی به شمار می‌رود.

حتما این ضرب المثل را شنیده‌اید که می‌گویند اگر می‌خواهی مردی را به خود علاقمند کنی برایش غذاهای خوشمزه بپز. این گفته در اینجا نمود پیدا می‌کند، چرا که ترکیب عشق و هنر آشپزی توانسته است این زوج را به خوشبختی برساند.

تمامی اینها از دوران کودکی او نشأت گرفته است. اما برای دستیابی به چنین جایگاهی در جهان، چیزی بیشتر از این ویژگی‌های اخلاقی لازم است. پس جای تعجب نیست که مواد لازم برای موفقیت آشکار کریمه لوپز ریشه در کودکی او دارد. حتی هنگامی که او یک دختر جوان بود، همیشه در آشپزخانه در کنار مادرش می‌ایستاد و سعی می‌کرد هر حرکتی را با چشمان کنجکاو خود دنبال کند. او به سرعت برای کمک به مادر جهت آماده‌سازی غذای خانواده پیش قدم شد.

او یاد گرفت در انتخاب مواد اولیه حساسیت به خرج دهد و بتواند تمام مواد لازم برای تهیه یک وعده غذایی خوشمزه را از فروشگاه‌های محلی تهیه کند. با نگاهی به گذشته، کاملا واضح است که کریمه در سن ۱۸ سالگی مدرسه را ترک می‌کند تا پایتخت آشپزی جهان پاریس را فتح کند. البته، او در ابتدا نه برای تکمیل مهارت‌های آشپزی بلکه برای تحصیل در رشته هنر در دانشگاه سوربن به پاریس سفر کرد و مشغول نقاشی، طراحی و کار با شکل‌ها و رنگ‌ها شد.

این هنرمند مکزیکی، در آن زمان نمی‌دانست دقیقا چه هدفی در زندگی‌اش دارد. من در نزدیکی یک نانوایی زندگی می‌کردم که همیشه در مسیر دانشگاه از کنار آن رد می‌شدم و همیشه در مقابلش توقف می‌کردم تا نگاهی به آنجا بیندازم. من مجذوب ویترین‌ها و تنوع گسترده نان و شیرینی‌های موجود در آن می‌شدم. این چیزی بود که من هرگز در مکزیک ندیده بودم. نمی‌توانستم این آثار هنری ظریف را نادیده بگیرم. شیفتگی به هنر، چشمان مرا تیزبین‌تر کرده است.

آشپزی زیباترین شکل از هنر برای کریمه لوپز

احتمالاً در همان روزها او دو مؤلفه اصلی در ارتباط با حرفه خود را کشف کرد. دانش اولیه‌ای که مادرش به او داده بود و همچنین شیفتگی او نسبت به هنر، او را به جایی رسانده بودند که فهمید هنر آشپزی زیباترین شکل هنر در نظر اوست و اینگونه بود که مسیر زندگی او دوباره از پاریس دور شد.

او به یاد می‌آورد: من می‌خواستم تا حد امکان ته و توی آشپزی را دربیاورم که فقط به زبان مادری من امکان‌پذیر بود او به مدت سه سال اصول اولیه غذاهای پیشرفته را در سویل اسپانیا آموخت. پس از آن، بلافاصله در یکی از معتبرترین مکان‌های اسپانیا شروع به کار کرد: رستوران سه ستاره El Racó de Can Fabes که توسط استاد بزرگ اسپانیایی سانتی سانتاماریا اداره می‌شود.

آن دوران برای لوپز، هم زمان سختی بود و هم زمانی که به خوبی سپری شد. وجود سلسله مراتب، لحن خشن و انعطاف‌پذیر نبودن سرآشپز نسبت به جزئیات دلایلی بر این امر است. لوپز می‌گوید: این دنیای جدیدی برای من بود که گذراندن این زمان را برایم بسیار دشوار کرد.

با این حال هنگامی که لوپز به گذشته نگاه می‌کند در می‌یابد که هرگز به اندازه آن زمان از حد و اندازه خود فراتر نرفته است. چیزی که این تجربه سخت برای من به ارمغان آورد این بود که چیزی درون من شعله‌ور شد و این بسیار با ارزش است.

جای تعجب نیست که پس از زبانه کشیدن این شعله، این جوان ۲۵ ساله در آن زمان برای انجام هر کاری احساس آمادگی می‌کرد. او در بهترین رستوران‌های جهان کار می‌کرد: Mugaritz، Pujol، Noma، Nihonryori RyuGin و Central. لوپز تقریباً شش سال به شکل‌گیری سبک آشپزی معروف‌ترین رستوران‌های آمریکای لاتین کمک کرد.

او در کنار ویرجیلیو مارتینز عازم کشور پرو شد تا غذاهای فراموش شده از آراپایما ماهی آب‌های شیرین آمازون گرفته تا پیاز آراکاچا گیاه بومی کوه‌های آند و سیانو باکتری خوراکی کوسورو موجود در ارتفاعات مرطوب را مجددا احیا کند. این سرآشپز حرفه‌ای به محققی تبدیل شد که فرهنگ طعم‌های بومی را به زندگی بازگرداند. این مربوط به زمانی است که او با سرپرست آشپزخانه ماسیمو بوتورا، که با نام کوندو تاکاهیکو شناخته می‌شود ملاقات کرد. این ملاقات نقطه اوج موقتی در تور جهانی آشپزی او به شمار می‌رود.

کتابی که همه چیز را تغییر داد

ماجرا از این قرار بود در سال ۲۰۱۷، لوپز پس از ازدواج با کوندو تصمیم گرفت که زندگی خود را سر و سامان دهد. او با همسرش به مودنا نقل مکان کرد. او در حال لذت بردن از سبک زندگی ایتالیایی خود بود که ناگهان با پیشنهادی از طرف ماسیمو بوتورا برای نوشتن کتاب آشپزی نان طلاست رو به رو شد. به طور خلاصه، بوتورا آنقدر تحت تأثیر کار او قرار گرفت که به او این فرصت را داد تا سرآشپز آخرین پروژه خود شود: گوچی اوستریا در فلورانس.

ما زنان باید متحد شویم و از یکدیگر حمایت کنیم. کریمه لوپز در آینده‌ای که بیشتر بر دوش زنان است خود را به عنوان یک پیشرو می‌بیند.

زن بودن و مادر بودن دارایی‌هایی ارزشمند

امروز وقتی در گوچی اوستریا قدم می‌گذارید، با دنیایی با رنگ‌های روشن و فوق العاده شیک رو به رو می‌شوید. مطمئناً اگر این رستوران نام گوچی را یدک می‌کشد باید در درون نیز همچون گوچی باشد. این مورد می‌توانست نه تنها این مکزیکی سرسخت، بلکه دیگر همتایان او را نیز دچار وحشت کند.

او از فرصت استفاده کرد و نه تنها غذاهای خاص خود را ساخت، بلکه به هر یک از آن‌ها داستانی اطلاق کرد. او می‌گوید: من از داستان‌هایی که مردم برایم تعریف می‌کنند، رنگ‌هایی که هر روز می‌بینم و فرهنگ‌ها و تجربیاتی که در هر فرد وجود دارد الهام می‌گیرم. بار دیگر، این اشتیاق، چشمان تیزبین و استعداد ذاتی اوست که کریمه لوپز را راهنمایی و هدایت می‌کند.

آینده زنانه غذا

درست است که از او به عنوان بهترین سرآشپز زن جهان صحبت می‌شود ولی در برابر جایزه‌هایی که دریافت می‌کند احساسات متفاوتی دارد. با وجود اینکه تمرکز اصلی او روی غذاها و داستان‌هایشان است، این زن ۳۹ ساله همچنان فراتر از چارچوب‌ها فکر می‌کند و خود را به عنوان یک الگوی زن در دنیای آشپزی تحت سلطه مردان می‌بیند. او می‌گوید: ما زنان باید متحد شویم و همیشه از یکدیگر حمایت کنیم.

او برای هدایت کارکنانش به اصل برابری معتقد است. همچنین زندگی او به عنوان یک مادر با نقشش به عنوان یک سرآشپز تضادی ندارد. شکل جدیدی از همکاری در آشپزخانه او اعمال می‌شود. رویکرد او آرام و آزاد است و جایی برای صدای بلند و پرخاش مردانه وجود ندارد. هر روز، مهمانان رستوران طعم جدیدی را می‌چشند و همگان در می‌یابند این رویکرد جدید چقدر خوب عمل می‌کند. چه چیز دیگری ممکن است در آینده برای این فرد تاثیرگذار رخ دهد؟ احتمالا تعداد ستارگان میشلن بیشتر!

اگر شما هم قصد تاسیس و راه اندازی آشپزخانه صنعتی را دارید می‌توانید با مشاوران شرکت حبتور در ارتباط باشید. راه اندازی آشپزخانه صنعتی یک چالش مهم و پرکاری است که نیازمند برنامه‌ریزی دقیق و تدابیر محاسبه شده است. آشپزخانه‌های صنعتی عمدتاً برای تهیه و تولید غذاهایی به مقیاس بزرگ طراحی می‌شوند و اجزای کلانی مانند اجاق‌های صنعتی، فرآوری‌کننده‌های مواد غذایی، یخچال‌ها و حتی مخازن ذخیره‌سازی مواد غذایی را شامل می‌شوند.

نوشته: «لوکاس پالم» و «یوهانس استولینگر»
________________________________________

منبع: https://www.ktchnrebel.com/karime-lopez-future-gastronomy-female/

مترجم: مینا نوجوان

our projects

برخی از پروژه‌های ما

Services

خدمات حبتور