Habtoor

17 دی 1399

شاید باور نکنید که چند نوع قهوه در دنیا وجود دارد! ترکیب هر  کدام از آنها با هم همه چیز را پیچیده‌تر هم می‌کند.

رازهای کافه داری موفق

شاید باور نکنید که چند نوع قهوه در دنیا وجود دارد! ترکیب هر  کدام از آنها با هم همه چیز را پیچیده‌تر هم می‌کند. اما این یکی از رازهای کافه داری موفق است که از دانستن آن نباید غافل شوید. 

شاید باور نکنید که چند نوع قهوه در دنیا وجود دارد! ترکیب هر  کدام از آنها با هم همه چیز را پیچیده‌تر هم می‌کند. اما این یکی از رازهای کافه داری موفق است که از دانستن آن نباید غافل شوید. این رنج تنوع می‌تواند گیج کننده باشد به خصوص اگر بخواهید برای منو کافه خود تصمیم گیری کنید

در این بلاگ انواع قهوه را به دسته بندی شده است تا شناخت آنها برای  شما راحت شود. این راهنمای جامع به شما کمک خواهد کرد تا مدیریت کافه شاپ خود را حرفه‌ای از پیش کنید، و با دنیای خارق العاده مزه‌های مختلف قهوه آشنا شوید.

این انواع در سه گروه قرار می‌گیرد که آنها بر اساس:

  • نوع دانه قهوه
  • قهوه اسپرسو
  • نوشیدنی قهوه بدون شکر آن

در گروه‌های مختلف قرار گرفته‌اند. در ادامه در این نوشته سه اشتباه بزرگ در مورد انواع قهوه، که در میان افراد زیادی جا افتاده است را بررسی خواهیم کرد.

با خواندن این مقاله این اعتماد به نفس را بدست خواهید آورد که به هر نوع دانه قهوه‌ای که بر بخورید آشنایی خوبی نسبت به آن از قبل پیدا کرده‌اید.  

از این راز کافه داری برای طراحی منو کافی شاپ به نحو احسنت استفاده کنید. از همه مهم‌تر اینکه آیتم‌هایی را در کافه خود سرو کنید که نو و هیجان انگیزاند.

رازهای کافه داری موفق : آشنایی با انواع دانه قهوه

بگذارید با معرفی انواع دانه قهوه که بنیان همه نوشدینی‌های مختلف است شروع کنیم.

  • دانه قهوه عربیکا- اصالت این نوع از گیاه قهوه به این صورت است که دانه‌های قهوه را با سطح اسیدیته (ترشی) تند و تیز، شیرینی شکری گونه و طعم‌ها و عطرهای مختلفی تولید می‌کند.
  • دانه قهوه رُبستا- دانه‌های قهوه ربستا نسبت به عربیکا به طور معمول تلخ‌تر و سخت‌تر هستند. به همین دلیل این نوع قهوه به صورت اندکی ارزان تر است و از آن در برای تهیه قهوه‌های فوری استفاده می‌شود.

حتی با توجه به این که نوع دانه قهوه در این دسته قرار می‌گیرد(عربیکا و ربستا)، مزه دانه‌های دنیای بی حد و مرزی دارد. مزه دانه قهوه می‌تواند از طعم آجیلی شروع شود و تا مزه میوه‌ای، شکلاتی، طعم‌های تند و تیز خاکی بسته به محل رشد آن ادامه داشته باشد.

به دلیل آنکه گیاه قهوه می‌تواند در محیط گرم، با آب و هوای استوایی، مثل خیلی از کشورهای آمریکای لاتین، آفریقا، و جزیره‌های پسفیک رشد کند به همین دلیل دانه قهوه این مناطق از همه مشهورتر است.

اگر می‌خواهید توری در اطراف دنیا  آن هم بدون سفر و در کافه خود برای مشتریان به راه بیاندازید، با اصالت انواع قهوه به خوبی آشنا شوید و بهترین‌ها را در منو کافه قرار دهید تا طعم دنیا در فنجان‌های شما برای مشتری سرو شود.

قهوه آمریکای لاتین

دانه قهوه آمریکای لاتین شامل، کشور کلمبیا، گوتمالا و کستاریکا است. طعم این نوع قهوه اندکی به سمت شیرینی می‌رود و ته مزه شکلاتی، ادویه‌ای و حتی کاراملی را در خود دارد.  

قهوه آفریقا

کشور اتیپی و کنیا هر دو صادر کننده‌های مطرح قهوه در دنیا هستند. دانه‌های قهوه‌‌ای که از  کشور اتیپی به دنیا صادر می‌شوند سبک، خشک با طعم میوه‌ای و گیاهی هستند. قهوه کنیا ترش تر است و طعم مرکبات را در خود دارد.

قهوه جزایر اقیانوس آرام

سومارتا، جاوا و کنا تنها چند جزیره از اقایانوس آرام هستند که پروش دانه قهوه و صادرات آن یکی از محبوب ترین فعالیت‌های اقتصادی است.  

دانه قهوه کنا که در هاوایی، و مناطق کوهپایه‌ای آن پروش داده می‌شود، ته مزه ادویه‌ای، اندکی کپکی و دودی در مقایسه با قهوه جزایر جاوا و سامارتا دارد.

دانه قهوه چگونه پرورش داده می‌شود؟

شاید فکر کنید که قهوه به همان شکل دانه‌های سیاه رنگ رشد می‌کنند. اما این باور اصالا به حقیقت نزدیک نیست.

ارتفاع گیاه قهوه می‌تواند به 152.4 تا 213.36 سانتی متر برسد، و حتی از این هم می‌تواند بلندتر شود. دانه های قهوه داخل میوهای به شکل آلبالو هستند. البته که از نگاه باریستایی باید در این مرحله به آن هسته میوه قهوه گفت تا دانه! هنوز تا تبدیل به دانه قهوه شدن مسیر طولانی باید طی شود.

رازهای کافه داری موفق: انواع مختلف گیاه قهوه کدام‌ها هستند؟

دو نوع گیاه قهوه وجود دارد که یکی گیاه قهوه عربیکا و دیگری گیاه قهوه رُبستا است. اما این دو نوع گیاه به گونه‌های مختلفی از عربیکا و رُبستا تقسیم می‌شوند.   

به صورت کلی، دانه‌های قهوه رُبستا ترشی کمتری دارند و دانه‌های آن رنگ روشن‌تری در مقایسه با دانه‌های عربیکا دارند.

در رُبستا مقدار کافین بیشتر و اثر گذاری قدرتمندتری دارد. این نوع قهوه را می‌توان در شرایط سخت آب و هوایی هم پروش داد. قهوه رُبستا ۲۵ درصد از تولید قهوه جهانی را به خود اختصاص می‌دهد و به عنوان قهوه ارازن تر شناخته می‌شوند.

در مقابل قهوه عربیکا ۷۵ درصد از تولید جهان را به خود اختصاص داده است. این نوع قهوه طعم شیرین‌تری دارد و عطر مرکبات، گل و شکلات میکسی از همه اینها در دانه‌های آن وجود دارد. مقدار کافین این نوع قهوه کم تر است و قیمت آن نسبت به رُبستا بالاتر است.

تاثیر روند برداشت قهوه بر مزه آن

زمانی که میوه قهوه می‌رسد، معمولا با دست برداشت می‌شود. در برخی مناطق برداشت دانه‌های قهوه توسط palm civet (حیوان بومی جنوب شرقی آسیا) انجام می‌شود.

رازهای کافه داری موفق: چگونه قهوه را برای رُست کردن آماده می‌کنند؟

بعد از برداشت سه نوع روند آماده سازی وجود دارد که در هرکدام به روش‌های خاصی دانه‌های قهوه برای رُست شدن آماده می‌شوند. این سه روش شامل:

  • آماده‌سازی قهوه به روش شست شوی کامل
  • آماده سازی طبیعی
  • روش آماده سازی عسل

البته همیشه روش‌های جدیدی به بازار می‌آیند و امتحان می‌شوند. در اینجا به سه روش اصلی آماده سازی دانه قهوه اشاره شد.

روش شست و شوی کامل به این صورت است که در دانه‌های قهوه بعد از برداشت جداسازی می‌شوند و ناخالصی‌ها مثل ساقه‌‎های خشک از آنها جدا می‌شوند. سپس گوشت میوه‌ از آن جدا می‌شود و دانه‌های قهوه کاملا شست و شو می‌شوند. در نهایت دانه‌های قهوه در آفتاب خشک و در نهایت پروسس می‌شوند.

برای فرآوری قهوه از روش‌های مختلفی استفاده می‌شود. برای مثال از دانه‌های یا ماشین یا با دست بر اساس اندازه جدا می‌شوند و دانه‌های نامرغوب دور ریخته می‌شوند بعد از این مرحله دانه‌های قهوه بسته بندی می‌شوند و به محل رُست ارسال می‌گردد.

در فرآیند طبیعی دانه‌های قهوه با میوه آن در آفتاب خشک می‌شوند و قبل از مرحله دسته بندی کردن دانه‌های قهوه، هسته از گوشته آن کاملا جدا می‌گردد.

در روند آماده سازی Honey که نوع سوم بود، نیمی از گوشت میوه‌ها از هسته جدا می‌شوند و باقی آن با قرار دادن دانه‌های قهوه در آفتاب از خشک شده و به دانه می‌چسبد. به دلیل چسبناک بودن پوسته آن به این روش آماده سازی عسل گفته می‌شود.

روش آماده سازی Honey خودش مدل‌های مختلفی دارد. مثلا روش آماده سازی عسل قرمز، عسل زرد، عسل سفید، حتی روش آماده سازی عسل سیاه هم وجود دارد.

زمانی که دانه قهوه‌ای که به این روش آماده سازی شده است، به فاز رُست می‌رسد، دقیقا در این مرحله است که رنگ آن از سفید به قهوه‌ای تیره تغییر رنگ می‌دهد. هرچه دانه قهوه مدت زمان طولانی‌تری رُست شود رنگ آن تیره تر خواهد شد.

بیشتر مطالعه کنید: تجهیزات مورد نیاز کافی شاپ کدام‌ها هستند؟

رازهای کافه داری موفق: سوال متداول این است که آیا دانه قهوه باید براق باشد یا روغنی؟ کدام یکی بهتر است؟

پاسخ خلاصه این است که خیر نمی‌توان در مورد دانه قهوه وکیفیت آن بر این اساس تصمیم گیری کرد. هرچند که برخی باور دارند بر تهیه نوشیدنی قهوه اسپرسو فرط علا باید از دانه‌های قهوه که براق هستند استفاده شود. اما این باور درست نیست.

اگر دانه‌های قهوه به مدت طولانی رست گردد، پوسته داخلی ترک برمی‌دارد و روغن دانه‌های به بیرون تراوش می‌کنند. ایده‌آل ترین حالت این است که دانه‌ها زیاد گرما نبینند زیرا روغن آنها به این طریق در طولانی مدت از بین می‌روند و در نتیجه طعم هر نوع نوشیدنی قهوه کیفیت ویژه خود را نخواهد داشت.

  • نکته مهم: اگر بین زمان رست شدن دانه‌های قهوه و برداشت فاصله زیادی بیفتد، قهوه کیفیت ویژه خود را از دست می‌دهد، زیرا تمام رطوبت و مواد معطر از دست می‌رود.

رازهای کافه داری موفق: آشنایی با انواع مختلف آسیاب قهوه

در مجموع ۴ تا ۵ مدل آسیاب قهوه وجود دارد و از هر مدل آن برای مدل خاصی از دم کردن قهوه استفاده می‌شود. روش‌های مختلف دم کردن قهوه موارد زیر است:

  • آسیاب Cafetière
  • آسیاب Aeropress
  • آسیاب Filter
  • آسیاب Espresso

احتمالا این سوال پیش خواهد آمد که بهترین زملان استفاده بین دانه قهوه آسیاب شده و دم شده آن چیست؟

نظرهای مختلفی در مورد این مسئله وجود دارد. اول از همه می‌شود گفت که این به ذائقه شما بستگی دارد.

اما قانون کلی این است که اگر خیلی سریع بعد از رست کردن دانه‌های قهوه آن را دم کنید طعم تلخی در آن شدت می‌گیرد به همین دلیل بعد از رست کردن باید به دانه قهوه اندکی زمان دهید تا مزه‌ها در آن عمیق شوند به این معنی که کربن دی اکسید در قهوه آزاد شود. بنارباین برای تجربه بهترین مزه بین رُست کردن قهوه و دم کردن آن چند روز فاصله بگذارید.

بهترین زمان برای رُست قهوه و دم کردن آن ۳ تا ۵ روز است. از این زمان به بعد دانه‌‎های قهوه بهترین مزه را خواهند داشت. این کیفیت چقدر در بهتزین شرایط باقی خواهند ماند؟

بهترین زمان مصرف قهوه ۳ تا ۵ روز تا چند  ماه بعد از این تاریخ است. قهوه مطلوب‌ترین زمان مصرف را در این بازه زمانی خواهد داشت.

اگر قهوه را برای مدت طولانی نگهداری کنید، مزه آن مطلوب نخواهد بود و اصلا کیفیت نخواهد داشت.

رُست کردن دانه‌های قهوه

رُست کردن بخش جدا نشدنی فرآیند تهیه و تولید قهوه است. رُست کمک می‌کند تا طعم واقعی دانه‌ها آشکار شوند و عطر قهوه کاملا منتشر شود. هر دوی این دو ویژگی نشانگر قهوه عدرجه یک است.

  • کسی که دانه‌های قهوه را رُست می‌کند باید متخصص باشد زیرا اگر ادر این فرآیند نقصی باشد کیفیت دانه‌های کاملا از بین می‌رود.

آسیاب کردن دانه‌های قهوه

دومین مرحله‌ای که باعث می‌شود تا عطر قهوه کاملا منتشر شود و مزه‌ها در نوشیدنی وقت پیدا کنند، آسیاب آن است.

این به این معنا است که آسیاب قهوه با توجه به نوع دانه‌ها و نوشیدنی متفاوت خواهد بود و برای بهترین نتیجه باید آن را با توجه به شرایط تغییر داد.

اصالت قهوه‌ در حفظ تازگی آن

همانند تمام محصولات کشاورزی ، دانه‌های قهوه بهترین کیفیت را زمانی خواهند داشت که تازه است. زمان خیلی زیادی طول نخواهد کشید تا دانه قهوه برداشت و رُست شده مزه‌ها و کیفیت خود را از دست بدهد.

مهمترین مسئله این است که قهوه زیاد در معرض اکسیژن قرار نگیرد. به همین دلیل بعد ار هر بار مصرف درب قهوه باید کاملا مهر و موم شود.

بهترین بسته بندی قهوه نوع آلومینیومی آن است زیرا عطر قهوه را حفظ می‌کند و از بین رفتن آنتی اکسیدن‌های موجود در آن به کم ترین سطح ممکن می‌رساند. همچنین تازگی قهوه کاملا حفظ می‌شود.

چه نوعی از قهوه بهتر است؟

تفاوت قهوه رُبستا با قهوه عربیکا

انواع مختلفی از گونه‌های گیاه قهوه وجود دارد اما دو نوع از آن در پروش در مقیاس بزرگ بیشتر مورد استفاده هستند. این دو نوع با عنوان عربیکا و رُبستا شناخته می‌شوند.

مواد مغذی موجود در دانه‌های عربیکا زیاد هستند به همین دلیل طعم میوه‌ای، ترکیبی از مزه گل و خاک در آن کاملا حس می‌شود.

قهوه ربستا به طور معمول ۷۵ درصد بیشتر کافیین دارند، از این رو بیشتر رُست می‌شوند و رنگ تیره تر  و طعم عمیق‌تری دارند.

  • رُست سبک: در این شیوه رُست دانه قهوه، دانه‌ها وارد فرآیند کم شدت‌تری از گرما و فشار در مقایسه به حالت‌های دیگر می‌شوند. دلیل این روش رست کردن این است که میل به حفظ برخی ویژگی‌های دانه‌های سبز وجود دارد. برای همین به قهوه‌های گرما زیادی منتقل نمی‌شود.
  • رُست متوسط: هدف در این روش رست کردن این است که طعم کاراملی و عسلی و وانیلی در قهوه باقی بماند، و بتواند این نوع مزه‌ها را در خود حفظ کند.
  • رُست متوسط- تیره:
  • رُست تیره: این شیوه رست کردن با شدت ترین نوع است. دانه‌های قهوه بعد از طی کردن این فرآیند عطر قدرتمند به خود می‌گیرند و طعم تلخ و شیرینی را با یکدیگر در خود دارند. مزه نوشدینی قهوه آجیلی با تُن شکلاتی است.

 ترکیب قهوه چگونه است؟

اول از همه قهوه‌ای که اصلا با نوع دیگری ترکیب نشود مزه ها اصیل مکانی که در آن پروش داده شده اند را در خود دارند. در مقایسه با این انتخاب، دنیای قهوه‌های ترکیبی عجیب و بی انتها است.

بلند یا ترکیب قهوه یک تخصص است که در آن با توجه به ویژگی‌های قهوه اصلی، مقداری از انواع دیگری از قهوه اضافه می‌شود تا آنچه که در نوع اصلی وجود ندارد در قهوه ترکیب کاملا حس شود.

هر نوع قهوه که در منطقه خاص پروش داده می‌شود با ویژگی‌های خاص خودش همراه است. انواع قهوه می‌توانند یکدیگر را کامل کنند و مزه‌‎های نو و تازه با عطرهای متفاوت ایجاد کنند و در مجموع تجربه نوشیدن قهوه را ویژه‌تر کنند.

پایتخت‌های قهوه در دنیا

چندین کشور در دنیا تولید کننده مرغوب ترین نوع قهوه هستند. این کشورها:

  • قهوه کلمبیا
  • دانه قهوه برزیل
  • قهوه گوآتمالا
  • قهوه اتیوپی
  • قهوه نیکاراگوا
  • قهوه کُستاریکا
  • قهوه کنیا
  • قهوه هند
  • دانه قهوه مکزیک
  • قهوه اندونزی
  • قهوه ترک

هستند که هرکدام ویژگی‌های خاص و طعم‌های ویژه خودشان را دارند.

رازهای کافه داری موفق: آشنایی با قهوه کلمبیا

این نوع قهوه با طعم میوه‌ای فقط از نوع high-grown یا دانه قهوه‌ای که در بهترین زمان فصل برداشت می‌شوند استفاده می‌شود. در این نوع نوشیدنی از دانه قهوه عربیکای شسته شده استفاده می‌شود. این نوع قهوه طعم اسیدی و مقداری عطر میوه‌های سرخ را دارد.

رازهای کافه داری موفق: آشنایی با قهوه اتیوپی

این نوع قهوه براق است و عطر گل در آن مشهودتر است و با عنوان عربیکا اتیوپی شناخته می‌شود. عطر آن دقیقا مشابه گل نیلوفر درخت پرتقال است و در آن طعم عمیق میوه وجود دارد.

میوه‌های قهوه در فاز رشد داُئما توسط کشاورزان برگردانده می‌شوند تا کیفیت قهوه به بالاترین سطح ممکن برسد. از این تکنیک فقط در این جغرافیا برای پروش قهوه استفاده می‌کنند.

رازهای کافه داری موفق: آشنایی با دانه قهوه نیکاراگوئه

فرایند تولید قهوه سیاه عسلی یکی از دشوارترین روش‌های آماده‌سازی را دارد. از این رو کمتر کسی تمایل دارد تا این روش را برای تولید عالی ترین نوع قهوه اجرا کند.

اما تکنیکی است که کشاورزان نیکاراگوئه از آن به تناوب استفاده می‌کنند. این روش  آماده‌سازی نادر است زیرا به نظارت دقیق نیاز دارد. قهوه نیکاراگوئه سیاه عسلی بافت نرم و مزه شیرینی دارد.

رازهای کافه داری موفق: آشنایی با قهوه هند

قهوه هند مزه چوبی و ادویه‌ای قوی‌ای دارد. معمولا قهوه هند ترکیبی از قهوه رُبستا با قهوه عربیکا این کشور است.

آشنایی با قهوه اندونزی

قهوه اندونزی با عطر نرم و عمیق جنگلی و تنباکویی شناخته می‌شود. عربیکا با درصد رطوبت بالا در اقلیم بارانی این کشور رشد می‌کند. کشاورزان جزیره سوماتران قهوه با رطوبت بالا برداشت می‌کنند زیرا آب و هوای این منطقه مرطوب است.

آنها پوسته قهوه را زمانی که هنوز مرطوب و نرم است از آن جدا می‌کنند. به همین دلیل دانه قهوه سریع‌تر خشک می‌شود. این متد منحصر به فرد است زیرا مزه کلاسیک قهوه اندونزی تنها با این روش ایجاد می‌گردد.

رازهای کافه داری موفق: بررسی ترکیب‌های مختلف قهوه

  • میکس قهوه برزیل و اتیوپی: این میسک یکی از بهترین نوع‌های قهوه عربیکا است. میکس قهوه برزیل با اتیوپی ته مزه شیرین و طعم گل دارد. این نوع قهوه برای نوع بدون کافیین مناسب است زیرا تمام عطر خود را ضمن فرآیند کاملا حفظ می‌کند.
  • میکس قهوه آسیاب شده کنیا و کُستاریکا: این میسک آفریقای جنوبی با آمریکا لاتین تمام ظرایفت مزه‌های مرکباتی این گروه قهوه را به خوبی حفظ می‌کند. یکی از ویژگی‌های دیگر این نوع قهوه سبک بودن و ته مزه لیمویی در آن است.  
  • ترکیب قهوه کلمبیا و برزیل: قهوه عربیکای برزیل و کلمبیا در این ترکیب رُست سبک می‌شوند. این نوع رُست به قهوه‌های آسیب شده این اجازه را می‌دهد تا تمام ظرافت‌های مزه در آن حفظ شود. در این نوع میکس می‌توان سطح اسیدی کمی را همراه با طعم شیرین حفظ کرد. برای تهیه قهوه کلمبیا و برزیل باید پرشن‌ها کاملا حفظ گردد و همه چیز با حساسیت با یکدیگر میکس شوند. عربیکای میکس مقداری طعم مالتی هم دارد.
  • ترکیب قهوه گوآتمالا و برزیل: این میکسی از قهوه جنوب و مرکز آمریکا است. ُرست این میکس از قهوه آسیب شده باید در سطح متوسط باشد. ترکیب قهوه گوآتمالا و برزیل رُست شده مزه کاراملی دارد.
  • میکس قهوه هند و کلمبیا: قهوه هند در تمام مراحل در معرض وزش باد این جغرافیا است به همین دلیل عطر ان حتی قبل از رُست شدن هم قدرتمند است. زمانی که قهوه هند با قهوه کلمیبا مخلوط می‌شود به ته مزه شیرین و عطر مالتی و ادویه‌ای قوی نشان می‌دهد. میزان تلخی این نوع قهوه نیز کاملا سطح محبوبی دارد و برای ذائقه‌های مختلف لذیذ است. همه اینها به دلیل بافت نرم و شکل دانه‌های قهوه هند و کلمبیا است.

میکس قهوه هند و مکزیک: این نوع قهوه تمام احساس‌ها مزه را با قدرت زیادی موقع نوشیدن درگیر خود می‌کند. این میکس از نسبت دقیق قهوه عربیکای هند با قهوه رُبستای مکزیک که درجه رُست آن تیره ( بالا) است تهیه می‌شود. شاخص میکس قهوه هند و مکزیک مزه کامل متشکل از عطر چوی و دانه‌های رست شده و ته مزه زنجبیلی است.

رازهای کافه داری موفق: قهوه‌های چند ترکیبه

بگذارید اول از همه به این بپردازیم که چرا قهوه را با هم ترکیب می‌کنند؟ تفاوت قهوه که ترکیب نشده با قهوه ترکیبی در چیست؟

واقعیت این است که اکثر قهوه‌هایی که در بازار خریداری می‌کنید تریکبی از چند نوع قهوه مختلف است. اما انجام درست این همانند رُست کردن هنر خاص خودش را می‌طلبد.

بلند قهوه میکسی از چند قهوه با زادگاه رشد متفاوت است. اما این به معنی قهوه با ملیت‌های مختلف نیست و از این فراتر می‌رود.

زیر شاخه‌های جغرافیایی منطقه‌ای نیز شمال این مورد می‌شوند.آنچه در طبعیت قهوه اثر می‌گذارد ارتفاعی است که در آن پروش داده می‌شود. بنابراین قهوه‌ای که در یک شهر تولید می‌شود می‌تواند با طعم و ویژگی‌های مختلفی در منطقه‌های مختلف برداشت شود.

از همین جا می‌توانید حدس بزنید که میکس‌های مختلف محدودیت ندارند. نحوه ترکیب  کردن قهوه‌های مختلف با یکدیگر نیز  دقیقا همانند دستورهای غذای مختلف هستند و باید اصول هرکدام به دقت رعایت شود تا نتیجه مطلوب گرفته شود.

میکس قهوه بر اساس پیچیدگی طعم، مزه و تقاضای مشتریان و متد دم کردن، می‌توانند تغییر کند.

میکس‌های پیچیده قهوه برای تولید طعمی که در یک نوع قهوه وجود ندارد، انجام می‌شود. توسعه دستورهای مختلف میکس قهوه فرآیند تمام نشدنی و پر از خلاقیت است. این می‌تواند به یکی از رازهای کافه داری موفق باشد.

قهوه که میکس نمی‌شود به طور معمول با عنوان کشور تولید کننده آن شناخته می‌شود. اما این باور کاملا درست نیست زیرا همان طور که گفته شد، با توجه به منطقه‌ها و تفاوت در ویژگی‌های جغرافیایی هر کدام ویژگی‌ها و مزه‌های هرکدام با دیگری فرق می‌کند.

برای مثال کلمبیا رنج آب و هوای مختلفی دارد و همین باعث خواهد می‌شود تا این کشور تولید کننده ۷ تا ۸ نوع قهوه با طعم مختلف باشد.

بررسی چند ترکیب پیچیده از قهوه

  • ترکیب قهوه مکزیک با برزیل و کشورهای دیگر: این میکس از قهوه مزه قوی چوبی دارد که از میکس عربیکای آممریکای مرکزی و بخش جنوبی آن تهیه می‌شود.
  • ترکیب قهوه کُستاریکا با اندونزی و کشورهای دیگر: این میکس از عربیکای آسیا با آمریکای لاتین تهیه می‌شود. به لطف تکنیک رُست طولانی مدت در دمای پایین، طعم آن مشابه طعم پودر شکلات تلخ است اما بافت نرمی دارد که نوشیدن آن را لذت بخش می‌کند. همچنین طعم این ترکیب در دهان به مدت طولانی تری حس می‌شود.
  • ترکیب قهوه کلمبیا با برزیل، کنیا و هند: با به کارگیری شیوه رُست سیاه این میکس قهوه طعم قدرتمندی پیدا می‌کند. ترکیبی از بهترین قهوه‌های عربیکای آفریقای جنوبی و آمریکای لاتین به همراه نسب بسیار کمی از رُبستای که جداگانه رُست شده است طعم میوه‌ای بسیار عمیقی ایجاد می‌کند.

رازهای کافه داری موفق: چهار اصل که باید در قهوه مکیس شده عالی وجود داشته باشد

زمانی که می‌خواهید منو کافه خود را طراحی کنید، اول از همه باید از قهوه تازه را برای تمام آیتم‌های منو استفاده کنید.

به همین دلیل با توزیع کننده‌ای مرتبط شوید که این نوع را به راحتی در اختیار شما بگذارد. اما جدا از این این ویژگی‌ها را هم برای تهیه قهوه درجه یک برای مشترذیان خود حتما در نظر داشته باشید:

۱.تاریخی که قهوه رُست شده است

اول از همه از توزیع کننده قهوه بخواهید تا تاریخ رُست قهوه را با شما با اشتراک بگذارد. بهترین نوع قهوه را زمانی سرو خواهید کرد که از تاریخ رُست آن ۱ تا ۳ هفته گذشته باشد. بعد از این زمان قهوه شروع به از دست دادن عطر و مزه خود می‌کند.  

  • رازهای کافه داری موفق: قهوه را تازه به تازه رُست کنید تا بهترین مزه و بالاترین کیفیت نوشیدنی را برای مشتریان سرو کنید.

۲. پروفایل مزه

مزه قهوه می‌تواند گستره خیلی متفاوتی داشته باشد. طعم اسیدی با مزه‌های ترکیبی، طعم شیرین و لایت و.. غیره لیست مزه‌ها در قهوه بی انتها است. با توجه به هدف رُستر میکس‌های مختلف با یکدیگر فرق می‌کند.

  • به همین دلیل مطمئن شوید که رنج مناسبی از پروفایل‌های مختلف مزه را در منو خود گنجانده‌اید.

۳. خرید دانه قهوه کامل

قهوه تازگی و مزه خود را حدود ۳۰ دقیقه بعد از آسیاب شدن از دست می‌دهد. به همین دلیل یکی از رازهای کافه داری موفق این است که همیشه دانه کامل خریداری کنید. در غیر این صورت بهترین کیفیت قهوه را تجربه نخواهید کرد.

۴. اهمیت رُستر قهوه

همیشه با رُستر حرفه‌ای مرتبط باشید تا هم از روش‌های روز و مزه‌های جدید با خبر شوید و هم مطلوب ترین نوع قهوه را برای کافه خود تهیه کنید.

رازهای کافه داری موفق بی شمار هستند، اما انتخاب بهترین نوع قهوه می‌تواند همه چیز را به نفع شما تمام کند و یکی از میانبرهای موفقیت برای مجموعه شما گردد. برای همین دانش خود را در این حوزه بالا ببرید و همه آنچه که می‌دانید را در کافه بکار بگیرید. 

برخی سوالات متدوال در مورد قهوه که ممکن است در ذهن داشته باشید:

چطور قهوه را نگهداری کنید؟

خیلی‌ها این سوال را می‌پرسند شرایط نگهداری قهوه چیست؟ آیا می‌شود قهوه را در یخچال و  فریزر نگهداری کرد؟ باید گفت که خیر نباید قهوه را اصلا در یخچال و فریزر نگهداری کرد. ایده‌ال ترین روش نگهداری قهوه در محیط خنک و تاریک است.

مهترین فاکتور که باید در نگهداری قهوه رعایت کنید دور نگهداشتن قهوه از رطوبت و چیزهایی است که عطر زیادی دارند.

اگر قهوه رست شده را در محیطی سردی مثل یخچال و فریزر نگهدارید قهوه به مرور زمان گازی آزاد می‌کند که مزه آن را از بین می‌برد. جدا از دمایی که قهوه را در آن نگه‌می دارید، تغییرات دما بیشترین اثر را در کیفیت قهوه رست شده خواهد گذاشت.

تغییرات ناگهانی نگهداری قهوه ممکن است باعث شود که حجم چگالی بالا این دانه‌های در داخل بسته  تمام کیفیت آن را از بین ببرد. بنابراین لازم است تا قهوه در محیط کاملا خشک نگهداری شود.

آیا نوشیدن قهوه باعث می‌شود تا بدن شما دچار کم آبی شود؟

بر خلاف باور عام، مقدار متوسط از قهوه باعث کم آبی و کاهش سطح رطوبت بدن شما نخواهد شد.

آیا قهوه برای بدن مفید است؟

بله! قهوه فشار خون را پایین می‌آورد و ویتامین‌ها و آنتی اکسیدن‌های زیادی در آن وجود دارد. این دو ترکیب بعث می‌شوند که بدن شما را در مقابل رادیکال‌های آزاد حفظ کند و سیستم ایمنی بدن قدرتمندتر شود.

کافین موجود در قهوه محرک ذهن است. مصرف قهوه باعث می‌شود که ذهن با سرعت بالاتری بیدار و آماده فعالیت شود.

حتی خیلی‌ها بهترین ایده‌های ذهنی صبح‌ها درست بعد از مصرف قهوه به ذهنشان خطور می‌کند. همچنین قهوه سطح توانمندی ورزشکاران را بهبود می‌دهد و چربی سوز قوی هم هست.

آیا مصرف قهوه مضر هم می‌شود؟

قطعا اگر تعادل را در مصرف آن حفظ کنید اصلا مظر نخواهد بود. مصرف ۱ تا ۴ فنجان برای بزرگسالان مضر نخواهد بود. اما همین مقدار ممکن است بچه‌ها را با مشکل روبرو کند.

نوع قهوه هم در میزان مصرف مناسب آن اهمیت دارد. اگر ۸ فنجان قهوه راسپرسو را پشت سر هم بنوشید احساس سردرد، تپش قلب کرد و تعرق زیاد می‌کنید. پس با توجه به نوع قهوه میزان مصرف خود را تنظیم کنید.

زمان مصرف قهوه هم مهم است. اگر تصمیم به نوشیدن قهوه در بعد از ظهر دارید بهتر است از نوع بدون کافیین آن استفاده کنید. زیرا نوع معمول چرخه خواب شما را بهم می‌زند و برای  مدت طولانی تری بیدار خواهید ماند.

دانه قهوه محصولات کشاورزی هستند به این معنا که پروش و برداشت و فرآوری آنها همه در زمین که کاشت می‌شود، اتفاق می‌افتد.

میوه دخت قهوه با عنوان آلبالو شناخته می‌شود و هر کدام از آنها در مقطع‌های زمانی مختلفی می‌رسند به همید دلیل برداشته قهوه مرحله‌ای است.

برای تجربه بهترین کفیت ممکن در نوشیدنی قهوه دانه‌ها با دست برداشت می‌شوند. این بالاترین سطح کیفیت را در دانه‌های قهوه تضمین می‌کند و دانه‌های موقع برداشت هرگز بیش از اندازه رسیده یا کال نخواهند بود. بعد از برداشت هسته میوه (دانه‌های قهوه) که سبز رنگ هستند از گوشت کاملا جدا می‌شوند.

our projects

برخی از پروژه‌های ما

Services

خدمات حبتور