Habtoor

دمای بالا، پاشیدن و ریختن آب و انواع مایع ها، نشت مداوم و قرار گرفتن تجهیزات پخت سنگین، همه اینها فاکتورهایی است که کفپوش آشپزخانه صنعتی باید آن را پوشش دهد و محیط را از خرابی و کارکنان همه روزه از آسیب دیدن مصون نگه دارد.

کفپوش آشپزخانه صنعتی

دمای بالا، پاشیدن و ریختن آب و انواع مایع ها، نشت مداوم و قرار گرفتن تجهیزات پخت سنگین، همه اینها فاکتورهایی است که کفپوش آشپزخانه صنعتی باید آن را پوشش دهد و محیط را از خرابی و کارکنان همه روزه از آسیب دیدن مصون نگه دارد.

برآورده کردن این نیاز به همین چند مورد ختم نمی‌شود. اگر تمایل دارید تا محیط رستوران و به خصوص آشپزخانه صنعتی را به نحو احسنت امن کنید، باید دانش خود را در مورد انواع کفپوش آشپزخانه صنعتی بالا ببرید. در این راهنما مجله حبتور، اطلاعات جامعی در این مورد کسب خواهید کرد.  

کسب اطلاعات در مورد انواع کفپوش آشپزخانه صنعتی و روش نصب و نگهداری آنها، می تواند در راه اندازی رستوران و هماهنگ کردن آن با تجهیزات مختلف رستوران  مفید و کاربردی باشد.

چناچه در در مسیر افتتاح مجموعه ای تازه و یا بازسازی هستید، حتما فاکتورهای کلیدی زیر را در نظر داشته باشید:

  • امنیت: کفپوش آشپزخانه صنعتی هر نوعی، حتما باید ضد لغزش باشد. این احتمال لیز خورد و افتادن کارکنان را در محیط رستوران به حداقل می‌رساند.
  • قابلیت شستشو و پاکیزیگی: با توجه با ماهیت رستوران و کافه، استفاده از مواد و لوازم شستشو در آن دائمی و اجتناب ناپذیر است. از این رو کفپوش به کار گرفته شده در ناحیه بک مجموعه باید ظرفیت آن را داشته باشد تا در طول روز و هفته، همچنین در طولانی مدت بارها و بارها شسته شود و اصلا خورده نشود. به خصوص که مواد شوینده استفاده شده در محیط آشپزخانه رستوران و کافه قوی هستند. به همین دلیل این یک ویژگی کلیدی برای کفپوش های صنعتی می باشد.
  • کنترل نفوذ میکروب و باکتری: متریال اصلی کفپوش باید طوری باشد که رشد انواع باکتری را محدود و کنترل نمایید. این به خصوص برای حفظ سلامتی و بالا بردن کیفیت غذا از اهمیت به سزایی برخوردار است.
  • راحتی استفاده: برای پوشش ناحیه بک رستوران و کافه از هر چیزی استفاده ‌شود، داشتن قابلیت ارتجاعی باعث راحتی رفت و آمد بر روی آن خواهد شد.
  • زیبایی: کارایی مهم است اما همه چیز باید با طراحی بخش مشتریان رستوران هم همخوانی داشته باشدجنس و ظاهر کفپوش آشپزخانه صنعتی باید طوری باشد تا در فضا ناهماهنگی ظاهری به وجود نیاورد.

با این تفاسیر دقیقا چه نوع کفپوش آشپزخانه صنعتی پاسخگوی تمام این نیاز خواهد بود؟ در جواب کوتاه می توان گفت که دو جنس محبوبیت بالایی در میان انواع کفپوش دارند. این موارد هستند:

یکی از روش های سنتی برای پوشش آشپزخانه صنعتی به کار گرفتن سرامیک با عرض بالا است. اما چیزی که مهم است نحوه اجرا و روکش سرامیک ها است. اگر روکش نامناسب باشد و نحوه نصب به درستی صورت نگیرد در آن صورت این روش سنتی به مشکل بر خواهد خورد. این درحالی است که اگر نگاهی به یک نسل پیشتر بکنیم، در بعضی از فضاهای رستورانی از سنگ و آجر هم برای پوشش بک استفاده می‌شود. 

نوع دوم کفپوش های آشپزخانه صنعتی که کم بیش محبوبیت خود را حفظ کرده‌اند، کفپوش وینیل است.  در این بلاگ به بررسی انواع متریال های مورد استفاده در محیط های کاری رستوران و کافه که فشار در آن بالا است و نیاز مندی خاص خودش را دارد، می‌پردازیم.

پوشش سرامیک: فواید و ضعف ها

پوشش سرامیک شامل مخلوطی از خاک رس است که  در کوره با شرایط خاص پخته شده و به صورت کاشی درآمده است. ترکیب جزیی تر سرامیک هم از کامپوزیت پرسلین و هم از کاپوزیت های جنس دیگر است. اینها جنس سرامیک را سخت تر می‌کند و ماندگاری آن را بالا می‌برند.

همچنین تمیز کردن آن را ساده می‌کند. از طرفی به حداقل میزان نگهداری نیاز دارد. برای تنظیم تمام جزییات و لوازم آشپزخانه صنعتی، سرامیک را با استفاده از لعاب متریل بر پایه شیشه یک پوشش دیگری می‌دهند که جنبه نگهداری و حفاظت از سرامیک را هم داراد.

لعاب شیشه ای احتمال خوردگی و لکه افتادن را به صفر می‌رساند. همچنین پوشش لعابی تنوع بالایی دارد. از این رو آن را می‌توان با هر نوع طراحی در بخش آشپزخانه صنعتی و هم پوشانی با کل مجموعه هماهنگ نمود.

  • سرامیک که کاملا مات باشد و پوشش شیشه ای را نداشته باشد، به سرعت خورده می‌شود. این نوع اصلا برای محیط پر فشار آشپزخانه صنعتی مناسب نیست.

یکی از فواید نصب کاشی به عنوان آشپزخانه های صنعتی این است که در صورت آسیب دیدن و شکستن هر تکه، به سرعت و بدون وقفه در جریان کار مجموعه می‌توان آن را جایگزین کرد.

پوشش ونیل سرامیک

کفپوش صنعتی ونیل، که با عنوان پوشش سرسخت شناخته می‌شود، ترکیبی از پلیمر طبیعی و مصنوعی است. میکس این دو ماندگاری ونیل سرامیک را بالا می‌برد. در مجموع سه نوع ونیل وجود دارد. آنها ونیل کامپوزیت تایل، ونیل تایل لاکچری و صفحه های ونیل ( به صورت ورقه ای) می‌باشد.

ونیل کامپوزیت تایل مخلوطی از سنگ آهک، پرکننده، چسب ترموپلاستیک و دانه رنگ می باشد. آنها را به صورت ورقه آماده می‌شوند سپس در به فرم کاشی بریده می‌شوند. از لایه های پولیش برای با هدف محافظت سطح ونیل کامپوزیت تایل استفاده می‌شود. اما به واکس کردن و چندین لایه پوشش نیاز دارد. این متریال برای کفپوش آشپزخانه صنعتی بهترین انتخاب ممکن نیست، زیرا سطح بعد از مدتی دچار خردگی می‌شود.

در تقابل با آن ونیل تایل لاکچری و ونیل ورقه ای انتخاب های به مراتب مناسب تری هستند. دلیل این موضوع این است که متریال به کار گرفته شده در بطن این نوع کف پوش کاپوزیت های سنگ آهک است. به آنها لایه ای از لایه گرافیکی در دستگاه پرس می‌شود. به این ترتیب ونیل تایل لاکچری مهر و مو می شود.

از ویژگی های کاربردی این نوع کف پوش، ماندگاری بالا، مقاومت در برابر گرما، خیس شدن و پاک شدن آسان هر گونه لکه است. همچنین انعطاف پذیری طراحی در این مدل بسیار بالا است. اگر زیبایی بصری مهم ترین فاکتور در انتخاب کفپوش آشپزخانه صنعتی باشد، این مدل مناسب خواهد بود. همان طور که اشاره شد، هر نوع طراحی که در ذهن داشته باشید را می توان بر روی ونیل تایل لاکچری پیاده کرد.

بر خلاف نام این نوع ونیل، هزینه تمام شده آن بالا نیست. از این برای پوشش متراژ بالا نیز انتخاب مطلوب به شمار می‌آید. سایر جنبه های کیفی این نوع تایل موارد زیر هستند:

  • به روش ها مختلف می توان رشد باکتری و میکروب را در ونیل تایل لاکچری کنترل کرد. این اطمینان از پاکیزیگی را در محیط به ۱۰۰ درصد می‌رساند.
  • متریال ونیل ضد لغزش است. همین فاکتور امنیت را برای این نوع پوشش قطعی کرده است.
  • در صورتی که از صفحه های ونیل استفاده شود، میزان درزها به حداقل می‌رسد. این همه چیز را برای کارکنان آشپزخانه صنعتی ساده تر می‌کند.
  • ویژگی های پوشش ونیل به این صورت است که به صورت زیر لایه نصب می‌شود و بر روی آن یک مت (Mat) جداگانه قرار داده می‌شود. همین ایستادن بر روی کفپوش آشپزخانه صنعتی را آن هم به مدت طولانی راحت تر می‌کند.
  • نگهداری از این کفپوش دشوار نیست. فقط کافی است با استفاده از لوازم شستشو رستوران سطوح را در زمانبدهای معلوم تمیز نمایید.

نسل جدید کفپوش های آشپزخانه صنعتی: کامپوزیت های ویژه

کفپوش تایل کلین  نسل جدید پوشش های آشپزخانه های صنعتی هستند. مواد به کار گرفته شده در آنها کاپوزیت های اختصاصی که آنها نیز شامل ونیل، پلاستیک و در برخی موارد پودر سنگ می‌باشد. امروزه نسل جدید کفپوش های آشپزخانه صنعتی با پرس الگویی همراه هستند. این خاصیت ارتجاعی و راحتی کار در محیط را بلا می‌برد.

برای مثال تایل کلین مشبک‌های دایره‌ای دارد. ضخامت آن کم تر است و از آن می‌توان برای ناحیه های اتصال استفاده کرد. سادگی نصب، ضد میکروب بودن، ضد لغزش، ماندگاری بالا، نگهداری ساده پنج فاکتور تعیین کننده در کیفیت کفپوش‌های رستورانی است.

مدل دیگری از تایل کلین با برش هایی در کناره همراه می باشد که مانند پازل داخل یکدیگر قرار می‌گیرد. از این رو نصب آن ساده بدون پیچیدگی است. کفپوش رستورانی باید استاندارد عالی بهداشت داشته باشد. این مدل کفپوش از کامپوزیت اپکسی تهیه شده است که تمام ویژگی‌های ذکر شده را دارد. از جمله اینکه هیچ گونه مواد اسیدی و شوینده را به خود جذب نمی‌کند.

این نوع ماده انبساط و انقباض متناسبی دارد به همین دلیل پیوندهای آن کاملا محکم باقی می‌ماند و مواد بر روی آن انباشته نمی‌شوند. در مجموع بهداشت فضا را در درجه بالایی نگاه می‌دارد. 

راه کارهایی برای انتخاب مناسب کفپوش آشپزخانه صنعتی:

انتخاب بهترین کفپوش نیز بخش مهمی از فرآیند تجهیز کردن رستوران و کافی شاپ می‌باشد. پوشش مناسب نه تنها برای ناحیه کاری حیاتی است، بلکه سلامتی و امنیت را هم برای کارکنان و مشتریان به همراه می‌آورد.

اما با توجه به شناخت کوتاهی که از انواع متریال کفپوش ها در این بلاگ حبتور کسب کرده‌اید، حالا این سوال پیش می‌آید که چه نوعی را انتخاب کنید؟ گزینه های زیادی بین کفپوش های صنعتی از جنس رزین، سرامیک و ونیل در بازار موجود است، اما واقعا کدام یکی مناسب تر است؟

نگاهی اجمالی به تمام دسته بندی متریال ها

گاهی ممکن است با توجه به شرایط در انتخاب کفپوش آشپزخانه صنعتی با پیچیدگی هایی روبرو شوید، اما در ادامه بلاگ و راهنما انتخاب مناسب ترین کفپوش آشپزخانه صنعتی آورده شده است. پیشنهاد می‌کنیم که قبل از انتخاب یکی از مدل ها، این بخش از راهنما را مطالعه نمایید:  

در مجموع سه گزینه پیش روی شما است، کفپوش رزین، سرامیک و ونیل صنعتی و اکثر کفپوش های آشپزخانه صنعتی بر این پایه آماده سازی و نصب می‌شوند.

 سادگی شستشو و ضد لغزش بودن کفپوش آشپزخانه صنعتی

متریال های مختلفی که برای پوشش آشپزخانه صنعتی به کار گرفته می‌شود باید طوری باشند تا بهداشت در فضا را به نحو احسنت در فضا رعایت گردد.

برای اینکه این اتفاق عملی شود لازم است تا شستشوی پوشش آشپزخانه صنعتی ساده و کاربردی باشد. همان طور که در بالا به آن اشاره شد، یکی  دیگر از فاکتورهای بسیار مهم خاصیت ضد لغزش بودن آن است. این دو امنیت در فضا را بالا می‌برند و ریسک کار در محیط را به شدت پایین خواهند آورد.

بررسی این ویژگی در جنس های مختلف

در کفپوش هایی از جنس رزین: کفپوش هایی که از پایه رزین ساخته شده باشد، در آن صورت به راحتی می توان آنها با لوازم شستشو رستورانی مناسب، تمیز کرد. این امکان وجود دارد تا با زرین تمام کف آشپزخانه صنعتی را پوشش دهید. در چنین حالتی خاصیت ضد لغزش بودن کف نیز تا میزان قابل قبولی فراهم است.

اما آنچه در استفاده از رزین اهمیت دارد، از پیش طراحی کردن همه چیز است. در غیر این صورت به دلیل یکپاچه بودن کف پوش های صنعتی از این نوع، ممکن است مایع و آب در نقطه ای جمع شود و باعث لغزندگی سطح گردد.

جنس سرامیک: این نوع کفپوش برترین از لحاظ جذب نکردن گرد و غبار است. سادگی در شستشو، نیز آن را به یکی از انتخاب ها محبوب برای ناحیه بک رستوران تبدیل می‌کنند.

اما یکی از نقطه های ضعف این نوع پوشش، لغزش آن است. هنگام مرطوب شدن، احتمال سر خوردن در محیطی با چنین پوششی بالا خواهد رفت. جدا از این، اگر  زمان اجرا فضای بین سرامیک ها به درستی با مواد پر نشود در آن صورت، باکتری و میکروب در این نقطه ها جمع می‌شوند و همین باعث تشدید آلودگی در محیط خواهد شد.   

ونیل و ونیل ترکیبی: این نوع کفپوش برای محیط های صنعتی از همه ارزان تر تمام خواهد شد. اما ارزان آن به این معنا است که باید این نوع پوشش در ماندگاری کم تری دارد و باید نسبت به سایر انواع تعویض گردد.

به علت انعطاف پذیری بالای ونیل، کفپوش آشپزخانه صنعتی از این جنس طرح های مختلفی و الگوهای متنوعی دارد. همین باعث می شود تا شستشوی ونیل بیش از پیش ونسبت به مدل های دیگر ساده شود.

میزان ماندگاری کفپوش های آشپزخانه صنعتی مختلف:

شاید پاسخ این سوال دقیقا یکی از ویژگی هاییی کلید مد نظر شما برای انتخاب کفپوش مناسب باشد. به غیر از انواع مواد مایع، همیشه روغن و چربی و اسید بر روی سطوح مختلف آشپزخانه صنعتی پاشیده می‌شوند.

کوبیدگی و رفت و آمدهای زیاد، همه اینها دست به دست هم خواهد داد تا فرسودگی در پوشش های آشپزخانه صنعتی به سرعت اتفاق بیافتد. با وجود چنینی شرایطی، باید حتما از میان متریال های مرسوم موردی را انتخاب نمایید که در فضا کاری بالاترین میزان ماندگاری ممکن را داشته باشد.

بررسی میزان ماندگاری جنس رزین

اپکسی رزین و یا پلی اورتان رزین دو ماده اصلی به کار گرفته شده در کفپوش های آشپزخانه صنعتی از این جنس می‌باشد. در صورتی که فشار کاری در ناحیه کار چنین رستورانی های، بالا باشد در فاصله ۵ تا ۱۰ سال این نوع کفپوش باید تعویض شود.

همچنین باید گفت که اپکسی رزین نسبت به تغییر های دما حساسیت بیشتری دارد. اما در صورتی که کامپوزیت به کار گرفته شده پلی متیل متاکریلات باشد، در آن صورت ماندگاری طولانی تری نسبت به سایر انتخاب ها موجود خواهد داشت. همان طور که در بالا به آن اشاره شد، تایل کلین مشبک‌های دایره‌ای و ترکیب بندی سایر کامپوزیت های ویژه طوری فرآوری می‎شود تا ماندگاری آن بدون ترک خوردن و خورده شدن، چندین برابر باشد.  

بررسی میزان ماندگاری جنس سرامیک  

سرامیک ذاتا متریالی سخت است. همین باعث بالا رفتن میزان ماندگاری این نوع کفپوش خواهد شد. اما همه چیز اینجا تمام نمی‌شود. در شرایط سخت کاری آشپزخانه های صنعتی، احتمال شکستن سرامیک وجود دارد. به محض آنکه در سطوح سرامیک ترکی ظاهر شود، آن تبدیل به محلی برای تجمع میکروب و آلودگی خواهد شد. به همین دلیل باید هر فریم سرامیک بعد از آسیب دیدن به سرعت تعویض گردد.

همچنین درزها بین سرامیک محل تجمع انواع آلودگی است. چناچه با مرور زمان ملات بین فریم ها خورده شود، دقیقا این زمانی است که باید برای تعویض و بازسازی کفپوش آشپزخانه صنعتی هزینه زیادی بکنید. تعویض پوشش از جنس سرامیک زمان بر است و به هیچ وجهه ساده نیست.

میزان ماندگاری کفپوش ونیل

بسته به ترکیب متریال به کار گرفته شده در برخی موارد احتمال خوردگی پوشش وینلی هم وجود دارد. آنچه هنگام انتخاب ونیل باید به آن توجه داشته باشید، کامپوزیت و یا ترکیب متریال ونیل است. اگر مواد تشکیل دهنده با حساسیت انتخاب شود در آن صورت، ونیل یکی از بهترین انتخاب خواهد بود.

لازم است بدانید که جنس لایه ها کفپوش آشپزخانه صنعتی از جنس ونیل، فاکتور کلیدی در کیفیت آن خواهد بود. یکی از برتری های ونیل این است که جنس آن به نسبه نرم تر است و همین کار بر روی این نوع پوشش راحت تر خواهد بود. اما این را در نظر داشته باشید که در صورتی که گوشه ای کفپوش آشپزخانه صنعتی از جنس ونیل پاره شود در آن صورت باید به سرعت جایگزین گردد. در غیر این صورت کل همین باعث خرابی کل پوشش ناحیه کار در آشپزخانه خواهد شد.

به دلیل آنکه ونیل قالب های مختلفی می‌گیرند، دارای محفظه های مختلفی برای خروج مایع هستند. از طرفی این خاصیت ارتجاعی این نوع پوشش را بالا می‌برد. مشبک های موجود بر روی مدل های مختلف کفپوش آشپزخانه صنعتی از جنس ونیل به همراه لایه های مقاوم، آن را در برابر پارگی و خوردگی کاملا محافظت می‌نماید.

مقایسه شیوه نصب و تعمیر در انواع مختلف کفپوش های آشپزخانه صنعتی

فاکتور دیگری که قطعا در آخر باید به آن هنگام انتخاب پوشش مناسب برای ناحیه بک رستوران و فست فود در نظر بگیرید، روش نصب و سادگی آن است. این ویژگی برای نصب مجدد و جایگزینی نیز اهمیت بالایی دارد.

نصب کفپوش از جنس رزین

پوشش رزین خود انواع بی شماری دارد و همین باعث متفاوت بودن نحوه نصب و ظرفیت تعمیر آن خواهد شد. در این میان کفپوش آشپزخانه صنعتی از جنس رزین اصلا ساده نیست. برای نصب آن باید از نیرو متخصص کمک بگیرید. رزین پلی (متیل متاکریلات) تنها نوعی است که می توانید آن را به صورت تکه ای و بدون نیاز به جایگزین کردن کل پوشش آشپزخانه صنعتی، تعمیر کنید.

جدا از این فاکتور، زمان نصب این این کفپوش نیز در مجموع بیش از ۱ ساعت زمان نخواهد برد. این این امکان را  فراهم می‌کند تا نصب و تعمیر در مدت زمان کوتاهی انجام شود.

نصب کفپوش سرامیکی

برای نصب سرامیک به ملات ، دوغاب و سایر ابزارها خاص این کار نیاز خواهد بود. فراهم کردن اینها خود زمان بر است و توسط افراد عادی قابل اجرا نخواهد بود. نصب کفپوش آشپزخانه صنعتی از جنس سرامیک نیز حداقل ۳۰ درصد از هزینه ای است که برای خرید سرامیک می‌پردازید.

بررسی نصب کفپوش از جنس ونیل

ونیل نصب ساده ای دارد اما باید در اجرای آن دقت لازم را به خرج دهید. این نوع کفپوش آشپزخانه صنعتی قابلیت تعمیر ندارد. در صورت خرابی باید بخش مد نظر جایگزین شود.

 در نهایت باید گفت که ونیل و بعد از آن رزین مطلوب ترین نوع کفپوش برای محیط های دشوار کاری، مثل رستوران، فست فود و بیکری و قنادی خواهد بود. این دو در عین سادگی نصب، ماندگاری بالایی دارند و کار را در محیط شلوغ آماده سازی و پخت را ساده می‌کند.

our projects

برخی از پروژه‌های ما

Services

خدمات حبتور