Habtoor

20 اسفند 1399

دانکین دنات چهارمین برند بر طبق کانسپت کافه هایی با سرویس سریع در جهان است. نوشیدنی هایی بر پایه قهوه و انواع نان و شیرینی های خاص دانکین دنات جزو شناخته شده ترین ها در دنیا می باشند.

این برند در بیش از ۳۳ کشور فعالیت می‌کند و بیش از ۱۰ هزار شعبه در سراسر دنیا دارد. در این بلاگ از جزییات کانال های درآمدی و بیزنیس مدل دانکین دنات مطلع شوید.

برند دانکین دونات

دانکین دنات چهارمین برند بر طبق کانسپت کافه هایی با سرویس سریع در جهان است. نوشیدنی هایی بر پایه قهوه و انواع نان و شیرینی های خاص دانکین دنات جزو شناخته شده ترین ها در دنیا می باشند.

این برند در بیش از ۳۳ کشور فعالیت می‌کند و بیش از ۱۰ هزار شعبه در سراسر دنیا دارد. در این بلاگ از جزییات کانال های درآمدی و بیزنیس مدل دانکین دنات مطلع شوید.  

برند دانکین دونات بخش از مجموعه بسکین رابینز است که برای مدت کوتاهی هم در ایران فعالیت داشت. این برند مدل تجاری و عملیاتی بسیار موثری را برای شرکت خود توسعه داده است. ابتدا این شرکت کار خود را با فروش انواع دنات آغاز کرد و سپس فروش انواع قهوه را به مجموعه خود اضافه نمود. توسعه قدم به قدم به برند دانکین دنات، این فرصت را داد تا بتوانند اول از همه مدل تجاری و عملیاتی خاص خود را در مقیاس وسیع بر اساس مدل QSR  یا سرو سریع توسعه دهد. همین رویکرد رشد درآمدی را برای مجموعه دانکین دونات به همراه داشته است.  

تمکز همیشگی برند دانکین دونات بر روی رنج قیمت پایین و کیفیت مطلوب است. در پس زمینه اجرایی دانکین دنات موقعیت های هر شعبه با حساسیت و دقت بالا انتخاب می‌شوند و این موقعیت های منتخب به شبکه شعبه ها متصل می‌شوند. دانکین دونات برای هر گروه از محصول‌های مختلف خود سطح کیفی و استاندارد مشخصی تعریف کرده است و همواره بر روی بازاریابی، مدیریت برند و نوآوری در طراحی و اصلاح منو بر طبق اصول مجموعه پیش روی می کند.دانکین دونات یکی از فرانچایزهای برتر بر پایه سرو سریع است که شبکه ای بزرگ از شعبه های فروش دنات و فروش محصول های بسکین رابینز در سیطره خود دارد.  محصول های دانکین دونات و بسکین رابینز به جز دنات خوارکی هایی از قبیل، انواع کیک و نان، انواع قهوه، بستنی و مشتقات آن است. درآمد این برند به ترتیب از طریق قراردادها با صاحبان شعبه های تحت لیسانس، دریافت اجاره بها، فروش محصولات در شعبه های که دانکین دونات خود مالک آن است می باشد.

مدل تجاری دانکین دنات

باید گفت که شعبه های تحت لایسنس بخش قابل توجه ای از این درآمد دانکین دونات را شامل می‎شود. همچنین به موازات آن دانکین دنات سهم خوبی از درآمد خود را از طریق فروش محصولات در شعبه هایی که تحت مدیریت داخلی مجموعه است، کسب می‌کند. در سال های اخیر، برند دانکین دونات تمرکز خود را بر روی توسعه شبکه فرانچاز در شمال غرب آمریکا گذاشته است. هدف گیری کنونی این برند مشتری های به اصطلاح سنتی تر می باشد که منو متنوع برایشان جذابیت کمی دارد. این گروه از مشتری ها سرویس سریع با کیفیت مطلوب  برایشان اهمیت بیشتری نسبت به سایر موارد دارد.

این برند همواره توانسته تا شبکه فرانچایز خود را قوی نگه دارد. همین منجر به روند رو به رشد و سودآوری و شناخته شدن برند دانکین دونات شده است. همه اینها در حالی رخ داده است که دانکین دنات تمرکز خود را از فروش انواع شیرینی بر روی فروش انواع نوشیدنی و باالاخص قهوه برده است. با هدف حفظ شیوه مدیریتی شعبه های، دانکین دونات همواره آموزش و پشتیبانی از شعبه ها را در دستور کار خود قرار داده است. این آموزش ها از روند کاری تا نحوه فروش و بازاریابی و دریافت بازخورد از مشتریان را شامل می‌شود. همه اینها موفقیت بالایی را برای دانکین دنات به همراه داشته است.

تعریف این برند از مجموعه خود این است “در درجه اول برند دانکین دونات به عنوان نظارگر عملکرد فروشندگان فعالیت می‌کند.” این ها شامل به کار گرفتن حساسیت بالا در انتخاب موقعیت جغرافیایی، آموزش کلیه کارکنان و مشارکت کنندگان و هر چیزی که مربوط به تهیه و حفظ کیفیت محصول ها است، می شود.  

حبتور - مدل تجاری دانکین دنات

همچنین قراردادا دارد که تحت آن ( برای جذب شعبه ها) هر فروشگاهی که در موقعیت مورد تایید دانکین دوانات و در محدوده ترافیک مناسب باشد، به طور قطع میزان مشخصی از درآمد را کسب و خواهد کرد.( سودهی او تضمین شده است). این شرکت همچنین به صاحبان آینده کمک می‌کند تا مکان هدفمندی را انتخاب کنند و برنامه جذب سود از طریق کانال های زیر شاخه ای برای خود شعبه را هم طرح می کند و به آنها آموزش می‌دهد. علاوه بر آن، این شرکت کنترل موشکافانه ای بر روی زنجیره تامین، کسب اطمینان از کیفیت تمام محصولات را اجرا می‌کند. همه اینها در حالی است که دانکین دونات در مقیاس کلیه شعبه ها، لیست مواد اولیه خود را محدود نگه می دارد. اما ممکن است این سوال پیش آید که چطور مجموعه ای با چنین وسعت عملیاتی توانسته، چنین استراتژی را پیش بگیرید. یکی از دلایل آن این است که دانکین دونات بیشتر تمرکز خود را بروی منطقه شال غرب گذاشته است و در حال توسعه مجموعه خود در این ناحیه است.

ضمن تمرکز بر روی ناحیه شمال غرب، این برند توانسته تا نیازهای هر زیر مجموعه را تعریف کند و آن را طبق آن سیستم پیش ببرد. همین قیمت گذاری برای محصول های را ثابت نگه داشته است. چیزی که یکی از دلایل اولیه خرید مشتریان و مراجعه به شعبه های دانکین دنات است. یکی دیگر از نقطه های تفاوت در مدل تجاری این شرکت، تعریف یک نوع قهوه و پایین نگاه داشتن تنوع آن است. این دقیقا نقطه مقابل رقیب این مجموعه یعنی استارباکس است. در چنین سیستم کاری اتکا به تامین دانه های قهوه خاص پایین می‌آید و همه چیز در این مجوعه روند پایدارتری را طی می‌کند.

یکی از دیگر از ویژگی های مدل تجاری دانکین دونات در این است که این مجموعه به سرعت تغییرات بازار را شناسایی کرد. برای مثال درک این مسئله که میل متقاضایان بیشتر به سمت خوردنی های سالم رفته است، در سیستم به سرعت بیان شد و فروش بر روی انواع نوشیدنی های قهوه پیش رفته است. همین تغییر و اصلاح در دانکین دنات باعث شده است که مشتری آن را بیشتر به عنوان عرضه کننده انواع قهوه بشناسد. اما همچنان فروش انواع کیک، شیرینی و اقلام صبحانه در کل شعبه های بالا باشد.

این شرکت به خوبی آگاه است که سه چیز برای مشتری ها در اولویت است. آنها کیفیت، زمان و هزینه است که باید پرداخت شود. با شناخت کامل از این مسئله سیستم عملیاتی طوری طراحی شده و آموزش داده می‌شود که سرعت و کیفیت در تمام سفارش های رعایت شود. خیلی از شعبه های دانکین دنات در مجاورت پمپ های بنزین، سوپرمارکت ها، مراکز خرید، لانژهای غذایی فرودگاه ها و دقیقا نواحی است که میل خرید به اقلام بیشتر است. به صورت خلاصه می توان گفت که هرکدام از اهرم های مدل تجاری دانکین دونات به ترتیب تمرکز بر روی انتخاب موقعیت جغرافیایی، آموزش شعبه ها فاز تامین و بازاریابی و مدیریت برند است.

مدل تجاری دانکین دنات

مدل تجاری دانکین دونات در یک نگاه:

  • عملیات اجرایی در مقیاس جهانی: ورود به بازار بزرگ به این معنی است که مشتری های بیشتری در معرض این سرویس دانکین دونات خواهند بود. این دقیقا همان استراتژی است که این برند آن را به کار گرفته است. تنها تا سال ۲۰۰۲ دانکین دونات در دنیا بین ۱۰۰ هزار
  • قرار گرفتن در بهترین جایگاه تجاری: نام برند دانکین با صبحانه سریع السیر در ذهن همه پیوند محکمی خورده است. دلیل این مسئله انتخاب استراتژیک موقعیت هر شعبه دانکین دنات است. با تمرکز بر روی گروه های کوچکی از مشتریان این برند خود را از سایر رقبا جدا کرده است.
  • استراتژی فرنچایز هوشمندانه: نفوذناپذیری مدل تجاری برند دانکین دونات بارها بارها به بوته آزمایش گذاشته شده است. برای استراتژی دانکین دنات و تاثیر گذاری آن به خصوص در دوره شیوع ویروس کرونا خود را به خوبی نشان داده است. این استراتژی ها طوری پیش رفت که میزان درآمد دانکین دونات نه تنها پایین نیامد بلکه این فرناچایز قوی رشد صعودی قالب توجه ای در این بازه زمانی کرد.
  • استراتژی های با محوریت جامعه های کوچک: استراتژی های مدل تجاری دانکین دونات به صورتی است که با طرح هایی به افراد جامعه های کوچک کمک می‌کند. برای مثال طرح ادامه تحصیل در قبال همکاری با این برند نوجوانان را به سمت این برند سوق می‌دهد. دانکین دنات اخیرا ۲۵۰۰۰ کارمند جدید را در قبال تعهد ایجاد شغل به این موسسه های مختلف این کشور استخدام کرده است.
  • برندیگ قدرتمند: دانکین دنات بیش از ۷۰ سال است که در این تجارت پر مخاطره فعال است. در طول سال های کاری و تغییرات بی شمار در میل مخاطبین همیشه جایگاه برندیگ خود را طوری تنظیم و اصلاح کرده است که با مخاطبین ارتباط خود را با مخاطبین حفظ نمایید. در گذر زمان این برند جامعه هدف خودر ا از دست نداده است. این یکی از رمزها قدرتمند مدل تجاری این برند است.
  • مدیریت عالی در تامین: تامین در مقیاس جهانی یکی از پیچیده ترین فازهای اجرایی است. اما مدیریت دانکین دونات به صورتی بوده است که همواره توانسته بهترین مواد و لوزام مورد نیاز را در سراسر دنیا برای تمام شعبه ها فراهم نمایید. این یکی از نقاط مهم در مدل تجاری این برند می باشد.
  • طرح سیاست های کاری همسو با محیط زیست: مشتریان کنونی به دنبال برندهایی هستند که سیاست کاری همسو با محیط زیست را پی می‌گیرند. برند دانکین دنات این تقاضا را به خوبی درک کرده است و همه چیز را از تهیه تا بسته بندی با محیط زیست همسو کرده است.

بیشتر مطالعه کنید: رمزهای مدل تجاری برند استارباکس چیست؟

our projects

برخی از پروژه‌های ما

Services

خدمات حبتور