Habtoor

کسب سود و موفقیت چه برای رستوران مستقل و چه برای رستوران زنجیره‌ای به منوی آن گره خورده است. نام مناسب، دکور و لوکیشن عالی همگی جنبه های حاشیه ای جذب مشتری هستند.

طراحی منو رستوران

کسب سود و موفقیت چه برای رستوران مستقل و چه برای رستوران زنجیره‌ای به منوی آن گره خورده است. نام مناسب، دکور و لوکیشن عالی همگی جنبه های حاشیه ای جذب مشتری هستند.

به همین دلیل طراحی منو رستوران باید با ظرافت باشد و در تغییرات حسایست بالا باشد. منو رستوران باید به صورت مقطعی آپدیت شود و قیمت آن با توجه به بازار هماهنگ گردد. میل مشتری و تغییرات بازار و تورم از فاکتورهای تعیین کننده هستند.

طراحی مونوی رستوران باید موثر باشد و برای این منظور تمام توصیف ها باید به درستی نوشته شده باشند. به خصوص در بخش قیمت‌ها همه چیز باید نرخ دقیقی داشته باشد.

منو خوب اصلا طرح شلوغ ندارد، در آن توضیحات اضافه پیدا نخواهید کرد و ترافیک به کار گرفته شده در آن غیر ضروری اضافه نیست. به همان اندازه که نوشتن منو از اهمیت بالایی برخوردار است، به روز کردن آن نیز حیاتی است. باید نرخ‌های جدید و آیتم‌های تازه در منو آورده شوند.

پایه طراحی منو رستوران:

در منو ایده آل رستوران باید تعادلی از غذاهای کلاسیک و محبوب‌های اخیر باشد. در حالی که بالانس درست هزینه تمام شده غذاهای کنونی و جدید، در جریان رشد سودهی در رستوران است که در مجموع روند تداومی خود را حفظ می‌کند.

قبل از شروع به نوشتن آیتم‌های منو لازم است بدانید که آنها تعریف کننده کانسپ رستوران شما و هدف گیری خاص مشتریان است.

درج صحیح قیمت در منو رستوران:

زمانی که تصمیم خود را در مورد غذاهای جدی کردید. محاسبات را برای هزینه آنها به درستی انجام دهید. در همین مرحله است که باید در مورد پرشن هر کدام نیز به درستی تصمیم بگیرید.

این یکی از ترفندهای مهم برای بالانس موارد غیر ضروری از آیتم‌های ضروری است. محاسبه دقیق قیمت ذهنیت درستی در مورد تغییرات و تورم قیمت مواد لازم برای هر مورد منو به شما می‌دهد.

برای تعیین قیمت دقیق به صورت معمول برای فست فودها 25 درصد سود در نظر گرفته می‌شود، این در صورتی است که سود نرخ تمام شده برای رستوران‌های خانوادگی 30 تا 35 درصد است.

کسب سود و موفقیت در پله آخر برای چه رستوران مستقل و چه رستوران زنجیره‌ای به منوی آن گره خورده است. نام مناسب، دکور و لوکیشن عالی همگی جنبه های حاشیه ای جذب مشتری هستند.

به همین دلیل طراحی منو رستوران باید با ظرافت باشد و در تغییرات حسایست بالا باشد. منو رستوران باید به صورت مقطعی آپدیت شود و قیمت آن با توجه به بازار هماهنگ گردد. میل مشتری و تغییرات بازار و تورم از فاکتورهای تعیین کننده هستند.

طراحی منو رستوران:

طراحی منو رستوران انعکاس دهنده خود فضا است. اگر طراحی منو رستوران رسمی، غیر رسمی با کلیت خودمانی داشته باشد در هر صورت باید دقیقا با کانسپ، لوکیشن و تم شما بخواند. در غیر این صورت غیر ضروری و اشتباه است.

فونت انتخابی برای منو، رنگ کلی باید انعکاس دهنده تم جاری در فضا باشد. برای مثال اگر رستورانی ایتالیای با تاکید بر غذاهای اصیل این کشور دارید، در این صورت لازم است تا رنگ‌های جغرافیای غالب بر این کشور را کم بیش در منو و فضا بیاورید.

از رنگ های مرجانی، زرد و سبز و نمای آجری قرمز استفاده کنید. همین طور اگر کانسپ شما غذای مکزیکی یا فرانسه است، طراحی منو رستوران باید مطابق با آن باشد.

دقیقا همین سر خط فکری را به انتخاب فونت هم اعمال کنید. رستوران فرانسوی ممکن است فوت با استایل دست نویس داشته باشد، در حالی که کافه و سایر نقاط با محیط اجتماعی باید کاملا غیر رسمی طراحی شوند. از انتخاب فونتی که خیلی زیر یا درشت باشد در طراحی منو رستوران اجتناب کنید.  

توضیحات منو:

توضیحات در طراحی منو رستوران باید کاملا شفاف و جذاب باشند، تا دهان مشتریانتان را آب بیاندازند. همیشه مواد اولیه را در توضیحات بیاورید و از نام‌های اصلی و محلی استفاده کنید، تا همه چیز عینی تر و واقعی تر به نظر برسد.  قانون مهم در طراحی منو رستوران در این بخش این است که توضیحات را تا جایی که ممکن است کوتاه نگاه دارید.

در طراحی منو رستوران بازارهای محلی را در نظر بگیرید

اگر در کانسپت منوی شما نیاز به مواد اولیه مثل ماهی و گوشت دارد، ایده کلی در مورد از محل تهیه و تامین آن در سر داشته باشید. این مواد باید در بهترین و تازه ترین وضعیت به رستوران شما برسند.

بنابراین وجود مواد اولیه تازه را در چیدمان منو رستوران در نظر داشته باشید. خرید مواد اولیه کیفیت غذا در مجموعه شما را تضمین خواهد کرد.

نقش آشپزخانه صنعتی در طراحی منو

سایز رستوران سایز منو را هم دیکته می‌کند. هرچه چیدمان آشپزخانه صنعتی بزرگ تر باشد به مراتب امکان تنظیم منوی طولانی تر فراهم است. همین موضع در مورد تجهیزات آشپزخانه رستورانی صادق است. فقط در صورتی فست فود، کافه یا رستوران با منوی طولانی موفق خواهد بود، که کلیه لوازم برای عملی کردن چنین حجمی را داشته باشد.

تلاش‌های شما با نوشتن منویی طولانی و فراهم نبودن فضا و امکانات به ثمر نخواهد نشست. قانون سر انگشت برای طراحی اصولی آشپزخانه صنعتی بیان کننده این موضوع است که فضای آن باید 15 تا 25 درصد متراژ کلی فضا باشد.

اگر متراژ در نظر گرفته شده در رستوران از میزان کم تر باشد طبخ و سرو به درستی صورت نمی‌پذیرد. از طرفی اگر فضای آشپزخانه رستوراین از این بیشتر شود، متراژ سالن غذاخوری به هدر خواهد رفت.

از این موارد در طراحی منو رستورانی جدا خوداری کنید:

شروع همه چیز در رستوران با طراحی منو صورت می‌پذیرد. این نشان دهنده همه آن چیزی‌هایی هستند که پیشنهاد شما برای خوردن و نوشیدن هستند.

در حالی که منو برای رستوران می‌تواند متنوع باشد، باید بر طبق اصول آن را تنظیم کنید تا از اشتباهات رایج در طراحی منو رستورانی بپرهیزید. همه این موارد را قبل از پیریت نهایی کنترل کنید:

استفاده از کلمات تکنیکی در منو

فقط به این دلیل که دید شما نسبت به همه چیز در رستوران داری تخصصی است، نیازی نیست که آن را در منو هم وارد کنید. قبل از اینکه همه چیز را پیچیده مبهم در منو بیاورید، مخاطب خود را در نظر بگیرید. حتی اگر راه اندارزی فست فودی لوکس را در نظر دارید، لازم است تا همه جزییات آورده شده در منو قابل درک باشد.

مخصوص در انتخاب اسم غذاها و نوشیدینی‌هایی که سرو می‌کنید باید حساس باشیدف زیرا عبارت های پیچیده در ذهن مشتری دلهره ایجاد می‌کند. بعد از انتخاب عناوین و توضیحات درست آنها را به تمام کارکنان فعال در سالن رستوران خوب توضیح دهید، تا از بتوانند به راحتی به سوالات مشتریان پاسخ دهند.

از آوردن جمله منفی نقض کننده جدا خوداری کنید

در طراحی خیلی از منوهای رستورانی قانون‌های داخلی سرو به صورت خلاصه آورده می‌شوند. مثلا ” زینه سرویس و مالیات به مبلغ نهایی سفارش اضافه می‌گردد” یا ” هپی میل فقط برای بچه های زیر 12 سال قابل سرو می‌باشد”.

  لیست کردن همه مواردی که در جهت رضایت تام مشتری نیست به ضرر شما تمام می‌شود. مهم این است که فقط ضروری ترین تفاوت در سرویس را در منو درج کنید. در طراحی منوی رستورانی از آوردن کارهایی که در رستوران صورت نمی‌پذیرد خودداری کنید.

برای اطمینان از طراحی صحیح منو رستورانی آن را به مخاطبین بدهید و از آنها بخواهید همه چیز را بازخواننی برایتان کنند.

روانشناسی طراحی منو رستورانی

طرای منوی رستورانی ایده‌آل به مشتریان این ظرفیت را می‌دهد که، بالانسی از غذاهای مجموعه شما در یک نگاه به نظرشان آید. مثلا برگر را در نظر بگیرید.

می‌توانید آن را به صورت کلاسیک در منو بیاورید و ساده سرو کنید، یا تم کلی رستوران را هم در آن وارد کنید. برای مثال اگر کانسپ شما مکزیکی است به برگر جزییاتی مثل فلفل هالوپینو و پنیر دودی اضافه کنید.

پرینت منو هم به اندازی نحوه درج آن در طراحی منو رستورانی اهیمت دارد. منو فقط یک لیست غذا نیست بلکه یک ابزار فروش است.  مشتریان قبل از دریافت سفارش از آن لذت ببرند.  

مطالعه ها نشان می‌دهد که همه کسانی که منو را برای اولین بار مطالع می‌کنند، یک رفتار مشابه دارند. اگر گران ترین و با کیفیت ترین پیش غذا را در جلو و مرکز منو قرار دهید، آنها به سرعت از این مورد عبور خواهند کرد.

به دنبال موردی می‌گردند که قیمت آن کم تر باشد. به همین دلیل رفتار معمول این است که این آیتم منو را در جایی بگذارید که

هنگام شام در اکثر مواقع مشتریان پشت منو را نمی‌خوانند. به همین دلیل لازم نیست تا آیتم‌های این چنین منو را در قسمتی قرار دهید که اصلا دیده نشود. همین قانون در مورد پایین و سمت چپ صادق است به خصوص اگر نوع منوی شما مدلی باشد که باز و بسته می‌شود.

از رنگ به نحو احسنت در طراحی منو رستورانی استفاده کنید. مثلا همان طور که رنگ زرد توجه را جلب می‌کند، رنگ قرمز باعث تشدید احساس گرسنگی خواهد شد.

در طراحی منو همچنین ستون بندی نکنید. مشتریان به قیمت در طراحی ستونی بیشتر دقت خواهند کرد و ارزان‌ترین ها با یک مقایسه سریع انتخاب می‌کنند. از استفاده از آیکون پول نیز بپرهیزیدف این در ذهن مشتری جذابیت ندارد.

بررسی رقبی برای طراحی صحیح منو

به نسبه سایز شهر یا ناحیه‌ای که در آن رستوران راه اندازی کرده‌اید انتخاب مشتریان به این بسته خواند بود که محل رستوران چقدر به خانه آنها نزدیک باشد. 8 از 10 مشتری به طور معمول رستورانی را انتخاب می‌کنند که در فاصله 10 دقیقه‌ای از آنها باشد.

به همین دلیل ترفند مناسب این است که تمام آیتم‌های منو رستوران هایی که در فاصله 10 دقیقه از شما هستند را بررسی کنید. کمی زمان بگذارید و مورادی مثل قیمت، تم، غذا را کنترل کنید.

از آیتم‌های ویژه منو آنها مطلع شوید و منوی خود را طوری بچینید که از آنها جلوتر باشد. گزینه‌ای را در منو بگنجانید که در لیست آنها فراهم نیست.

نگارش خلاقانه منو آن را موثرتر می‌کند

مثلا اگر یکی از آیتم‌ها در منو رستوران ایتالیایی عبارت خاصی مثل Cannelloni Ala میلانی است، بدون توضیحات این غذا در بن بست قرار می‌گیرد. توجهی به ان جلب نمی‌شود زیرا اصلا یادآور وعده خاصی نیست.

حالا در کنار این توضیحاتی مثل کرپ پر شده با مرغ، پنیر ریکوتا، اسفناج تازه و سس مخصوص را اضافه کنید. کلمه پر شده برای مشتریان این ذهنیت را تدایی می‌کند که کرپ از مواد پر شده و در سس خوابانده شده است.

تا زمانی که همه چیز قابل درک باشد در نوشتن می‌توانید تا هرجا که تمایل دارید پیش بروید. از کلماتی مثل اسپاگتی جدید یا حتی Cannelloni Ala به اضافه نام هر شهری استفاده کنید. این وارد کردن ذائقه قالب اکثریت را به منو به خوبی نشان می‌دهد.  

طراحی منو رستوران باید انعطاف پذیر باشد

این به لیست خرید بر می‌گردد. هیچ آیتمی در منو نباید کاملا جدا از دسته اصلی مواد اولیه در آشپزخانه رستوران باشد. اگر کوکتل میگو در منو شما گنجانده شده است، مطمئن شوید که از میگو فقط در این غذا استفاده نمی‌کنید.

میگو باید در بدنه مواد اولیه غذاهای دیگر بیاید. دوریز بالا در آشپزخانه رستوران به آن معنی است که درآمدها را پایین می‌آورید.

در طراحی منوی رستوران قیمت‌ها باید دقیق باشند

قیمت هر آیتم منو رستوران منعکس کننده ارزش تمام شده آن است. باید تنظیم منو به صورتی باشد که هم میزان سود بالا باشد و هم قیمت برای مشتری کاملا معقول باشد.

این به آن معنی نیست که غذایی که در منو می‌گنجانید باید ارزان ترین نوع آن باشد. زیرا کیفیت مهم ترین مسئله است. اما باید سعی کنید تا بالانسی از غذاهای ارزان با انتخاب‌ها گران تر در منو موجود باشد.

در طراحی منوی رستوران همه چیز را ساده نگاه دارید

هیچ چیز مثل منوی پیچیده موفقیت از مجموعه شما دور نخواهد کرد. به خصوص اگر آیتم‌های منو به سادگی قابل تهیه نباشند و به زمان زیادی برای آماده سازی نیاز داشته باشند.

آیتم‌های منو باید شامل دو چیز باشند، اول از همه به سادگی بتوان آنها را آماده کرد. به سرعت بتوانید همه چیز را ساته و گریل کنید و پختن زمان بر نباشد. مثلا به انتخاب غذاهایی فکر کنید که چند مرحله دارند و انجام برخی از مراحل هم زمان با دیگری ممکن است.

طراحی منو رستوران با نگاه به به روزرسانی

باید بتوانید غذا و قیمت را در منو به روز رسانی کنید. پس مواردی را منو نیاورید که دستور تهیه خانوادگی و باستانی دارند. بسته به میل مشتریان لازم است تا همه چیز را تغییر دهید. همچنین چیزهایی که فروش خوبی ندارند را در باید به مراتب از لیست غذاهای رستورانی حذف کنید.

گزینه غذای ویژه در طراحی منو

کمی قبل تر اشاره شد که باید گزینه‌های منو را قابلیت تغییر داشته باشند. اما چه زمانی مناسب ترین بازه برای اعمال تغییرات این چنینی است؟ پیشنهاد ما نوسازی چیدمان منو در مناسبت‌های ویژه در طول سال است.

تعطیلات شلوغ مثل روز مادر یا روز ولنتاین دقیقا تاریخی است که می‌خواهید در منو رستوران خود تجدید نظر کنید. اول برای چنین مناسبت‌هایی منو متفاوت طراحی کنید و بعد با توجه به پاسخ مشتریان منو همیشگی خو را نو کنید.

به خاطر داشته باشید که اقلام منو باید حداقل یک بار در سال به روز شوند. یکی از فاکتورهای تعیین کننده دیگر در تصمیم گیری نسبت به منو هزینه تمام شده مواد اولیه اصلی است.

به خاطر داشته باشید که تغییرات را از بخش پیش غذا و سالاد به راحتی می‌تواندی آغاز کنید. فقط صیفیجات و سبزیجات فصل را در وارد دستور تهیه کنید.

our projects

برخی از پروژه‌های ما

Services

خدمات حبتور