راه اندازی کافه نان یا کافه بیکری چگونه است؟

 با راه اندازی کافه نان یا کافه بیکری می‌توانید آن را به تجارت پر بازده با احتمال موفقیت بالا تبدیل کنید. هیچ چیز بهتر از میل لاته خاص و پر عطر، با مافین گرم و تازه نیست. کسب و کار کافی شاپ همیشه با شیرینی پذیری به بهترین شکل ممکن هماهنگ می‌شوند و بازار مشتری برای آن همیشه داغ است.

راه اندازی کافه نان یا کافه بیکری چگونه است؟

کافه نان می‌تواند این پتانسیل را دارد تا به یکی از مرکز‌های همیشگی حضور مشتریان تبدیل شود. هر کسی که صبح زود از محدوده کافه نانی عبور کند و عطر نوشیدنی‌های گرم‌ آن و میان وعده‌های مختلفش و تازه به او بخورد، نمی‌تواند بدون سر زدن به کافه نان از آن عبور کند.

کافه نان چه کانسپتی است؟

کافه نان یا کافه بیکری کانسپت تجاری است که در آن فضایی برای وقت گذارانی مشتریان و صرف انواع نوشیدنی گرم و سرد به همراه انواع نان و شیرینی‌ها در نظر گرفته شده است. اساس کافه نان بر تازگی همه چیز است.

مدل تجاری کافه نان کمی با کسب و کارهای هم گروه‌اش متفاوت است زیرا هم به فضای فرانت (ناحیه جلویی) و هم به فضای بک (بخش پشتی) نیاز است.

  • آنچه مهم است در نظر گرفتن شاخه خاصی از شیرینی و نان برای منو کافه بیکری است. برای مثال در تهیه و سرو انواع مافین و شیرینی‌های فرانسه و کوکی در مجموعه خود متخصص شوید.

راه اندازی کافه نان می‌تواند انعطاف پذیری بالایی داشته باشد. می‌توانید در منو آن انواع میان وعده مثل ساندویچ‌های مختلف را هم بگنجانید. به این طریق دایره مشتری‌های شما از مدل معمول وسیع تر خواهد شد.

کافه نان با تمرکز بر روی پخت و توزیع یک نوع شیرینی  

برای اینکه خود را از رقبا کاملا جدا کنید باید نان و شیرینی تولیدی مجموعه شما در یک شاخه خاص باشد. مثل تهیه نان و شیرنی بدون گلوتن یا تولید انوع تارت می‌تواند شما را از رقبا کاملا جدا کند.

راه اندازی کافه نانی که بر روی یک دسته از شیرینی‌ها و نان‌ها متمرکز باشد، انعطاف پذیری بالایی دارد. می‌توانید به تدریج خود را با نیازهایی که به آنها برخورد می‌کنید، هماهنگ کنید و بر اساس ظرفیت چیزهای تازه را به منو خود وارد اضافه کنید.

راه اندازی کافه نان در ۸ مرحله بدون دغدغه و پیچیدگی

امروز اکثر گفتگوها و جلسات کاری در محیط که هم امکان نوشیدن فنجان عالی قهوه و صرف میان وعده در فضایی که نشستن در آن راحت باشدبیش از پیش مرسوم شده است.

کافه بیکری همیشه و در هر بازه زمانی می‌تواند گروهی خاصی از مشتریان را هدف گیری کند مثلا در بازه غروب پذیرای گروه دوستان که به دنبال وقت گذارنی هستند یکی از اولین انتخاب‌ها است. با این اوصاف کافه نان هیچ گاه از مشتری خالی نخواهد بود.

جنبه مثبت این است که می‌توانید خلاقیت زیادی را در راه اندازی کافه نان به خرج دهید و در این جنبه هیچ محدودیتی وجود ندارد. اما فراموش نکنید که برای پیشرفت اصولی در این کار از بیزینس پلن خاص کافه بیکری را حتما به کار بگیرید تا موفقیت کسب و کار خود را قطعی کنید.

اول از همه در این کار همانند هر کسب و کار دیگری رقابت زیادی وجود دارد. برای اینکه در راه اندازی کافه نان موفق شوید لازم است، تا در انتخاب موقعیت آن حساسیت زیادی را به خرج دهید.

هیچ چیز بهتر از میل لاته خاص و پر عطر، با مافین گرم و تازه نیست. کسب و کار کافی شاپ همیشه با شیرینی پذیری به بهترین شکل ممکن هماهنگ می‌شوند و بازار مشتری برای آن همیشه داغ است.

با راه اندازی کافه نان می‌توانید آن را به تجارت پر بازده با احتمال موفقیت بالا تبدیل کنید. در زیر نحوه راه اندازی کافه نان را به ۸ مرحله تقسیم کردیم تا با طی کردن قدم به قدم این مسیر بتوانید شروع اصولی برای این کار داشته باشید.

۱.اول از تصویر ذهنی مناسب از همه جزییات ایده‌ای که در ذهن دارید، تشکیل دهید.  

۲.همان طور که جامعه رقابتی را در منطقه‌های مختلف بررسی می‌کنید موقعیت‌های مناسب راه اندازی کافه نان را در نظر بگیرید.

۳.برای شروع اصولی همه چیز لازم است تا بیزینس پلن مناسب کافه نان را بنویسید.

۴.موقعیت کافه نان را نهایی کنید.

۵.مجوزهای مورد نیاز برای راه اندازی کاف نان را بررسی و دریافت کنید.

۶.طرح مارکتینگ (بازاریابی) لازم برای توسعه کسب و کار خود را ایجاد کنید.

۷.کارکنان با تجربه استخدام کنید.

۸.استراتژی‌های کاری که در نظر گرفته‌اید، را در هفته‎‌های اول شروع به کار بعد از راه اندازی کافه نان ارزیابی کنید و در انجام این چرخه تداوم داشته باشید.  

مرحله اول فاز راه اندازی کافه نان: به تصویر کشیدن ایده کلی

این اولین کاری است که برای راه اندازی کافه بیکری باید انجام دهید، اما انجام اصولی آن از درجه اهمیتی بالایی برخوردار است.

شاید این قدم از نظر شما کاملا واضح به نظر برسد اما باید تا آنجا که می‌توانید همه موارد را در نظر بگیرید.

مثلا به اینکه چقدر بودجه می‌خواهید صرف کنید، چه رنج امکاناتی را می‌خواهید در کافه نان مهیا کنید و روی چه برندهایی تمایل دارید تا متمرکز شوید؟ در این مرحله باید به تمام اینها بپردازید و اطلاعات کاملی درباره این موارد داشته باشید.

شاید بررسی جامع و کامل همه اینها آن هم در قدم اول گیج کننده به نظر برسد! اما واقعیت این است که اگر می‌خواهید این تصمیم بزرگ کاری را عملی کنید باید همه اینها را آن هم در مراحل اولیه در نظر داشته باشید.

مرحله دوم راه اندازی کافه نان: بررسی موقعیت‌های مختلف مناسب افتتاح کافه نان

بعد از اینکه به افکار خود سر و سامان دادید و در مورد کلیت کار و لوازم مورد نیاز برای راه اندازی کافه نان تصمیم اولیه خود را گرفتید، لازم است تا موقعیت مناسب برای این کار را شناسایی کنید.

با وجود کافه‌های مختلف و نانوایی های متعدد، کلیدی ترین قدم در راه اندازی کافه بیکری انتخاب موقعیت مناسب برای شروع این کار است.

اگر می‌خواهید باب سلیقه جوانان باشید جایی را انتخاب کنید، که در آن ترافیک بالای رفت و آمد وجود دارد. همه حجم ترافیک ماشین رو را در نظر بگیرید و هم میزان ترافیک پیاده رو را در انتخاب موقعیت کافه نان بررسی و محاسبه کنید.

باید فضا طوری باشد که حجم قابل توجه‌ای از ترافیک گذری را بتوانید به فضای کافه نان جذب کنید. با توجه به اندازی و متراژی که در نظر دارید در مقایس‌های کوچک و متوسط حتمالا طی کردن، مسافت زیاد برای خرید از مجموعه شما پایین تر از حالتی است که کافه بیکری بزرگی را بخواهید اداره کنید. به این سوال‌ها در انتخاب موقعیت مناسب برای راه اندازی کافه نان پاسخ بدهید:

  • کانسپ کافه نانی که مد نظر شما است بیشتر مناسب منطقه شلوغ با خیابان‌های پر رفت و آمد است؟ یا بهترین پاسخ را زمانی خواهید گرفت که کافه بیکری را در یکی از طبقات مرکز خرید و یا خیابان‌های با فروشگاه‌های متعدد راه اندازی کنید؟

قبل از بررسی مغازه‌های تجاری در هر منطقه‌ای که در نظر شما است، لازم است تا تمام کافی شاپ‌ها و کافه نان‌ها حتی شیرینی پزی‌های فعال را بررسی کنید.   

با دوستان خود، یا شرکای کاری و تجاری و حتی سرمایه گذاران این کار، به تک تک این مراکز بروید و از کیفیت کار آنها یادداشت برداری کنید. مثلا نوشیدنی‌های محبوب آنها را سفارش دهید و در مورد ویژگی‌های متفاوت هرکدام اطلاعات مهم را یادداشت کنید.

تجهیزاتی که هرکدام از این کسب و کارهای فعال استفاده می‌کنند، قیمت‌های منو، لوازم پذیرایی و حتی برند لبنایت مورد استفاده آنها را بررسی کنید.

اگر در کافه شیرینی‌ها تازه فروخته می‌شود بررسی کنید، که آیا خود کافه آنها را تهیه می‌کند یا آنها را از توزیع کننده دیگری خریداری می‌کنند. همین روند را برای تمام کافه نان‌های فعال در حوزه خود تکرار کنید.

۳.اهمیت طرح بیزینس پلن در راه اندازی کافه نان

زمانی که همه آنچه که در مورد بررسی رقبا کسب کردید را با خود مرور کردید، زمان آن است تا طرح تجاری مناسبی برای راه اندازی کافه نان خود بنویسید.

طرح تجاری در واقع پیش‌بینی موشکافانه همه مراحل اجرایی و طرح توجهیی کافه نان است. از آن برای جذب سرمایه گذار وشریک هم می‌توان استفاده کرد از طرفی یک نقشه عالی برای توسعه مرحله‌ای این کار خواهد بود.

برای راه اندازی سیستم پرداخت و سفارش هم باید برای کافه نان حساب بانکی مجزا راه اندازی کنید. به همین دلیل از روند لازم برای باز کردن حساب کافه نان خود را مطلع کنید.

حساب شخصی را از حساب کاری کافه نان جدا کنید تا خطوط مالی بین همه اینها  و درآمد خالص مجموعه به درستی مشخص گردد.

۴. موقعیت‌ راه اندازی کافه نان را نهایی کنید

قدم بعدی برای راه اندازی کافه نان بررسی موقعیت آن و متراژ فضا است. باید در این مرحله چند موقعیت‌ مختلف برای کافه بیکری نهایی شده باشد. برای انتخاب یکی و حذف گزینه‌اهی دیگر همه این سوال‌ها را در مورد تک تک آنها طرح کنید و به آنها پاسخ دهید:

  • آیا ترافیک عبوری و پیاده رو در حوالی این موقعیت کاری وجود دارد؟
  • چه مغازه‌هایی در اطراف شما فعال هستند؟
  • جغرافیایی محل حکم فرمای چه نوع فرهنگی است؟ آیا با توجه به این مسئله پاسخ گوی جامعه هدف مد نظر شما خواهد بود؟
  • در مورد نرخ‌های مختلف مالیاتی با کسانی که در موقعیت مد نظر شما فعال هستند صحبت کنید، و بررسی کنید که آیا می‌توانید پاسخ گوی این اعداد باشید یا خیر؟

حتی برای کسب اطلاعات در مورد این موارد می‌توانید از صاحبان املاک تجاری هم حین بازدید از موقعیت‌های مختلف کمک بگیرید.

هنگام بازدید از ملک‌های مختالف حتما با خود چک لیستی داشته باشید و از وجود فضای مناسب برای تجهیزات مثل یخچال فریزر صنعتی، انواع آون و شوکیس‌ها مطمئن شوید. برای راه اندازی کافه نان به فضای قابل توجه‌ای برای کانترهای آماده سازی و ذخیره سازی نیاز خواهید داشت.

۵.  دریافت مجوزهای مورد نیاز برای راه اندازی کافه نان

یکی از مراحل ضروری قبل از راه اندازی کافه نان، دریافت مجوزهای ضروری آن است. برای اخذ آنها باید تیم و مجموعه خود را کاملا آماده کنید. به خصوص برای اخذ مجموز بهداشت این یکی از قدم‌های الزامی خواهد بود.

به همین دلیل زمان لازم را برای کسب اطلاعات لازم در مورد نحوه اخذ مجوز و الزامت پیش نیاز آن بگذارید. از طرفی فراموش نکنید تا هزینه دریافت مجوز را در بیزینس پلن کافه بیکری حتما درج کنید. با در نظر داشتن این موارد در زمان و منابع صرفه جویی خواهید کرد.

  • یکی از میانبرها خوب برای کسب اطلاعات در مورد مجوزهای لازم برای راه اندازی کافه نان، گفتگو با باریستا یا شیرینی پز ماهر است. آنها شما را در این موارد به خوبی راهنمایی خواهند کرد.

۶. طرح بازاریابی لازم برای راه اندازی کافه نان

از همان مراحل ابتدایی باید به فکر کانال‌های جذب مشتری و توسعه کسب و کار خود باشید. از این رو فراهم کردن طرح مارکتینگ مناسب می‌تواند از دغدغه‌های شما بکاهد.

  • اگر از شبکه‌های اجتماعی به طرز موثر استفاده کنید دیگر نیاز نیست که هزینه کلانی به بازاریابی کافه نان خود اختصاص دهید. عکاسی دقیق می‌تواند بازار خوبی را جذب حساب‌های شبکه‌های اجتماعی شما کند.

راه حل هوشمندانه بازاریابی برای کافه بیکری

برای اینکه در راه اندازی کافه نان یا کافه بیکری موفق شوید باید برای کسب خود تم و استایل، و گروه رنگی نشانگر برندتان در مشخص کنید. لازم نیست که این پروسه پیچیده باشد.

  • می‌توانید از گروه رنگ‌های منوکروم یا تیروه هم خانواده استفاده کنید. عکاسی مناسب را جدی بگیرید و المان‌هایی که نشان گر هویت شما هستند را در هر پست به خوبی به مشتری‌های آینده نشان دهید.
  • از تکنیک soft opening یا افتتاح کم سر و صدا استفاده کنید. این یکی از موثرترین شیوه‌های تبلیغاتی خواهد بود.

تکنیک soft opening  یا افتتاح کم سر و صدا به این صورت است، اول از همه مراسم افتتاحیه با حضور آشنایان خود برگزار می‌کنید. اما از کسانی دعوت کنید که بتوانید از آنها بازخورد لازم در مورد هر کدام از آیتم‌های سرو شده بگیرید.

این گروه می‌توانند سرمایه گذاران و دوستان شما باشند زیرا بیشترین پتانسیل برای ارجاع کافه نان شما به دیگران از سمت آنها وجود دارد. همچنین بازخورد آنها به واقعیت تا حد زیادی نزدیک‌تر خواهد بود.

  • در اجرای این تکنیک از چند social media influencer محلی یا کسانی که طرفدار زیادی در شبکه‌های اجتماعی دارند بخواهید، تا چند پست در مورد راه اندازی کافه نان شما به اشتراک بگذارند تا اطلاع رسانی مناسبی از محلیان و دوست‌دارن نوشیدنی‌های گرم و شیرینی‌‌ها شود.

مطمئن شوید که قبل از مراسم گشایش کافه نان حتما از آیتم‌های مهم منو عکاسی کرده‌اید و در شبکه‌های اجتماعی به اشتراک گذاشته اید. این افراد مختلفی که به کافه نان شما برخورد می‌کنند را از منو و سرویس شما مطلع می‌کنند. 

۷. استخدام کارکنان با تجربه برای کافه نان 

یکی از قدم‌های نهایی که باید برای راه اندازی کافه نان بردارید استخدام کارکنان با تجربه است. این گزینه در اختیار شما است تا هم انجام امور مورد مربوط به کافه بار و  قسمت شیرینی پزی را به یک گروه بسپارید.

یا در این دو قسمت نیرو ماهر مثل باریستا حرفه‌ای و شیرینی پز استخدام کنید. در هر  دو صورت مطمئن شوید که نیروی با مهارت را جذب مجموعه خود می‌کنید.

۸. مرحله چرخشی در راه اندازی کافه نان: ارزیابی استراتژی‌های به کار گرفته شده

اولین روزهای کاری بعد از راه اندازی کافه نان باید بر روی نمونه دادن به مشترهای متمرکز گردد. شیرینی‌های محبوب را در کنار کانتر پرداخت به مشتری‌ها پیشنهاد بدهید تا آنها با سرویس‌های مختلف شما آشنا گردند.

توسعه کافه نان و چشم انداز این کسب و کار

برای خیلی از کسانی که اندکی در کسب و کار کافه نان فعال بوده‌اند فاز توسعه با پیچیدگی‌هایی همراه می‌شود، اما شما می‌تواند با دانستن پله های توسعه مشتری‌های کافه نان را بیش از پیش افزایش دهید.

اگر می‌‍‌خواهید طرح توسعه صحیح داشته باشید لازم است تا با  روند خاص توسعه این کار به درستی آشنا شوید.

بعد از راه اندازی کافه نان و کار در این حوزه می‌توانید به فکر فروش انواع شیرینی و نان به کافه‌های دیگر باشید. فروش عمده نان شیرینی به مجموعه‌های دیگر می‌تواند روند کسب درآمد به پیوستگی برساند و آن را با روند صعودی افزایش دهد.  

توسعه مجموعه بعد از راه اندازی کافه نان

چطور با مجموعه‌‎های دیگر برای فروش انواع شیرینی و نان مرتبط شوید؟

زمانی که به فکر توسعه کسب و کار خود و بازار مشتریان باشید، قبل از هر چیزی باید به تحقیق در مورد در مورد کافه‌های فعال در ناحیه خود باشید.

کافه‌هایی را پیدا کنید که آیتم‌هایی دقیقا مشابه آنچه در کافه نان شما تهیه می‌شود، سرو کند. لیستی از همه کافه‌های فعال تهیه و خود را برای معرفی آماده کنید.  

  • آنچه در معرفی اهمیت دارد این است که ابتدا از نقاط مشترک و شیرینی و نان تولید مجموعه خود صحبت کنید.
  • برای انجام درست این مرحله مطمئن شوید که از منو آنها از قبل به خوبی مطلع هستید. برای هر نوع کیک و نان نمونه همراه داشته باشید. نمونه های خود را حتما در بسته بندی مجزا برای هر کافه قرار دهید.
  • فقط بر روی مزه تمرکز نکنید بلکه برای موفقیت در جذب خریدار عمده لازم است تا تزیین کیک و شیرینی به بهترین وجه باشد.

زمانی که با چند کافه دار صحبت کردید و با اولین مشتری به توافق رسیدید، لازم است تا بر روی کیفیت متمکز شوید.

از کافه دار بخواهید تا نیازهای خودش را با شما به اشتراک بگذارد. سعی کنید تا آنجا که ممکن است محصولات پیشنهادی خود را با نیازهای شاخص کافه دارها هماهنگ کنید.

در نهایت لازم است تا با میزان نیاز مشتری کاملا هماهنگ شوید و همه چیز را تازه و به موقع به آنها برسانید.  


آخرین‌های مجله
10 کانسپت کافی شاپ متمایز
10 کانسپت کافی شاپ متمایز

آن روزهایی که کافی شاپ صرفا محلی برای خرید سریع قهوه و انواع میان وعده بود، گذشته است. فضاهای کافه ها بیش از پیش متحول شده‌اند، و آنها چنان توسعه یافته اند که به محل های محبوب برای دور هم بودن و فعالیت های اجتماعی بی شماری تبدیل شده اند. انتخاب تم متمایز برای کافی شاپ می تواند به این میل مشتری ها پاسخ دهد و آن را با موفقیت روبرو کند. در ادامه با ۱۰ کانسپت پرطرافدار آشنا خواهید شد.

طراحی کافی شاپ به شیوه خلاقانه و مدرن
طراحی کافی شاپ به شیوه خلاقانه و مدرن

احتمالا با انواع قهوه، و تکنیک های رست کردن و ترفندهای باریستا آشنایی خوبی دارید و در نظر دارید تا کافی شاپ را افتتاح کنید. اما انتخاب ها برای طراحی کافی شاپ آن هم به طوری که مدرن و جذاب باشد، بی شمار است. به خصوص اگر متراژ زیادی را در اختیار نداشته باشید.

طراحی کافی شاپ برای جذب مشتری الزامی است، و یکی از مهم ترین قدم های برای شروع موفق در این کار است. هدف این است که هر رهگذری که تمایل به صرف نوشیدنی و میان وعده دارد، را به مشتری دائمی خود تبدیل کنید. برای همین باید اصول طراحی کافی شاپ را بدانید تا المان های جذاب برای مجموعه خود انتخاب نمایید. در این بلاگ حبتور با روش طراحی کافی شاپ آشنا خواهید شد.

چگونه بهترین مکان ممکن را برای راه اندازی رستوران انتخاب کنید؟
چگونه بهترین مکان ممکن را برای راه اندازی رستوران انتخاب کنید؟

موقعیت مناسب، مکان یابی دقیق، انتخاب بهترین لوکیشن همه اینها بر این واقعیت تاکید می‌کند که باید برای انتخاب مکان رستوران، راه کارهای اساسی را به کار بگیرید تا موفقیت در این کار را از همان ابتدا قطعی کنید. در این بلاگ با روش های انتخاب بهترین موقعیت رستوران آشنا شوید.

تجهیزات رستوران ایتالیایی
تجهیزات رستوران ایتالیایی

رستوران ایتالیایی با منویی از بر گرفته از رنج خاصی از غذاهای مدیترانه ای مثل  پاستا، پنه و پیتزاهای متفاوت، پذیرای مشتریان است. لازم است تا برای طبخ این نوع منو، آن هم در حجم بالا و بر طبق استایل رستوران، تجهیزات رستوران ایتالیایی اختصاصی را به کار بگیرید و کیفیت  سفارش ها را چند برابر کنید.  در این بلاگ حبتور با جزییات این نوع لوازم آشنا می ‌شوید.

مشاهده همه