شرکت حبتور

مالکین یا مدیران رستوران‌ها هر روزه با چالش‌های متفاوتی رو به رو هستند که لازمست با آگاهی و دانش بر این چالش‌ها غلبه کنند. در این مقاله به ده مورد از نکات مهم در راه اندازی رستوران اشاره می‌نماییم.

نکات مهم در راه اندازی رستوران

موفقیت در راه اندازی رستوران

سرمایه‌گذاری در حوزه‌ی رستوران یکی از گزینه‌های جذاب برای بسیاری از افراد است. امروزه بسیاری از سرمایه‌گذاران به فکر راه اندازی آشپزخانه صنعتی رستوران هستند و برخی حتی به داشتن رستورانی کوچک اما دلخواه تمایل دارند. اما باید توجه داشت که ورود به این حوزه و مدیریت یک رستوران، به‌ویژه در شروع کار، چالش‌های خاصی به همراه دارد. از هزینه‌های پیش‌بینی نشده گرفته تا مشکلات مختلف، همه می‌توانند بر سر راه شما قرار گیرند. به همین دلیل، همکاری با یک مشاور متخصص در زمینه راه اندازی رستوران می‌تواند راهگشا باشد. داشتن یک مشاور باتجربه کمک می‌کند تا با آمادگی بیشتری این مسیر را طی کنید. در این مقاله از حبتور با ما همراه باشید و از نکات مهم در راه اندازی رستوران بهره‌مند شوید.

۱۰ نکته ضروری در راه اندازی رستوران

راه اندازی فست فود یا رستوران یک فرآیند جذاب اما پر از جزییات است که نیازمند برنامه‌ریزی دقیق می‌باشد. از طراحی و تامین تجهیزات آشپزخانه صنعتی تا ایجاد فضایی دلنشین برای مشتریان، همه در موفقیت یک رستوران نقش دارند. با تهیه و مدیریت تجهیزات حرفه‌ای و کارآمد، امکان ارائه‌ی خدمات باکیفیت به مشتریان فراهم می‌شود. تجربه و مشاوره گرفتن از افراد متخصص نیز می‌تواند کمک کند تا در این مسیر بهترین تصمیم‌ها گرفته شود و رستوران به اهداف خود نزدیک‌تر گردد. در ادامه به معرفی نکات مهم در راه اندازی رستوران و راه کارهایی برای موفقیت در این صنعت می‌پردازیم.

راه اندازی رستوران

۱. کنترل موجودی انبار؛ کلید موفقیت در صنعت رستوران‌داری

بزرگترین چالش برای یک راه اندازی رستوران، هدر رفتن موجودی مواد غذایی است که غیر قابل کنترل نیز می‌باشد. مواد خام و ترکیبات لازم هزینه‌های مهمی در صنعت رستوران می‌باشند که هرکدام دوره ماندگاری کوتاهی در رستوران دارند. بدون اطلاعات صحیح، پیگیری مسیر درست درباره موجودی کالا، تعیین محل مواد غذایی، تاریخ دریافت و انقضای مواد غذایی خام بسیار مشکل می‌باشد. بدلیل جمع آوری اطلاعات بطور دستی، اطلاعات نادرست و اتلاف مواد غذایی بسیار مشاهده می‌شود که این مساله برای رستوران دار هم هزینه بر و هم زمان بر می‌باشد. از آنجاییکه مدیریت موجودی دقیق مواد غذایی جهت سود و زیان رستوران بسیار ضروریست، استفاده از سیستم‌های نرم افزاری که قابلیت کنترل موجودی انبار جهت خرید مواد بمقدار لازم و دریافت مواد به همان مقدار مورد نیاز را دارند، جزو ضرورت‌های هر رستورانی می‌باشد.

۲. ثبت دقیق موجودی مواد غذایی در رستوران

ثبت تقریبی میزان مواد غذایی موجود و یا عدم ثبت آن در زمان لازم برای هر رستورانی هزینه بردار است و بر روی در آمد رستوران اثر گذار می‌باشد. پیش بینی دقیق سفارش مواد خام و مواد تشکیل دهنده، می‌تواند از هزینه‌های اضافی رستوران پیشگیری نماید. به این منظور بهتر است از تکنولوژی و سیستم‌های مدیریتی موجودی کالا استفاده نمود تا اطلاعات مربوط به خرید و فروش را هر دو با هم تجزیه و تحلیل نماید.

۳. پیشگیری از سرقت مواد غذایی در رستوران‌ها

یکی دیگر از نکات مهم در راه اندازی رستوران مساله سرقت مواد غذایی، است که حقیقتی ناگوار در صنعت رستوران می‌باشد. هرساله صاحبان رستوران‌ها بیلیون‌ها دلار ضرر بخاطر مفقود شدن مواد غذایی متحمل می‌شوند. به همین دلیل است که در طرح های سازمانی از پیش تعیین شده خود، حتما این مساله را مد نظر بگیرید و راه هایی برای پیشگیری از آن‌ها در نظر داشته باشید.

۴. وجود انبارهای مختلف جهت تامین مواد غذایی

بسیاری از رستوران‌ها، انبارهای متعددی در مکان‌های مختلف دارند که معمولا این مکان‌ها هماهنگی لازم را با هم ندارند. بطور مثال امکان دارد که در یکی از انبارها، شیر به مقدار مازاد وجود داشته باشد در حالیکه در انبار دیگری کسری شیر به چشم می‌خورد. عدم هماهنگی بین انبارها بر روی هزینه‌های رستوران تاثیر واقعی می‌گذارد. آسان‌ترین شیوه آگاهی از موجودی کالا در هر انبار برای برآوردن نیازهای رستوران، استفاده از نرم افزارهای سیستماتیک که قابلیت کنترل چند انبار را دارند می‌باشد.

مشاوره راه اندازی و تجهیز آشپزخانه رستوران

شرکت حبتور در زمینه طراحی، راه اندازی و تامین تجهیزات انواع کافه، رستوران، فودکورت، هتل و… فعالیت می‌کند. برای دریافت مشاوره رایگان و محاسبه هزینه‌ها با کارشناسان ما تماس بگیرید.

۵. مدیریت صحیح تامین کنندگان؛ کلید عملکرد موفق رستوران‌ها

مدیریت تامین کنندگان از نکات مهم در راه اندازی رستوران است و موفقیت هر رستورانی به این بستگی دارد که بتواند زنجیره تامین ثابتی را برای خود نگاه دارد. مدیریت تامین کنندگان روندی است که به تامین کنندگان اطمینان می‌دهد که در ازای اجناسی که تحویل رستوران داده‌اند مبالغ مربوطه را دریافت کرده‌اند. از آنجاییکه زنجیره تامین نقش مهمی در عملکرد و فعالیت رستوران دارد بنابر این برای تامین کنندگان و صاحبان رستوران بسیار ضروریست که بطور متناسب و موثری در ارتباط با هم باشند.

۶. محاسبه و آنالیز سوددهی هر نوع غذا

قیمت‌گذاری غذاها روی منو مرحله‌ای بسیار مهم و حیاتی در روند مدیریت و محاسبه هزینه راه اندازی رستوران است. بدون در نظر گرفتن هزینه‌های دقیق مواد خام و اجزای تشکیل‌دهنده غذا، برآورد سوددهی رستوران بسیار دشوار خواهد بود. قیمت‌گذاری زیر ارزش، به معنای تعیین قیمت هر یک از موارد منو در شرایط ایده‌آل است. فرض بر این است که آشپزها از دستورات پیروی می‌کنند، میزان مواد مورد نیاز برای هر غذا مشخص است و تمامی غذاها به فروش می‌رسند؛ اما در واقعیت، هزینه‌ها اغلب بالاتر از حد انتظار تمام می‌شود. طبیعتاً، موارد پرفروش و سودآور در منو حفظ می‌شوند و باید مراقب باشید کیفیت غذایی که سرو می‌کنید کاهش نیابد. اگر یکی از غذاهای منو محبوبیت زیادی دارد ولی سودآور نیست، می‌توانید حاشیه سود آن را اندکی افزایش دهید بدون اینکه از کیفیت و جذابیت آن نزد مشتریان کاسته شود.

۷. نیروی کار ماهر؛ ارزشمندترین دارایی در رستوران‌داری

امر استخدام کارکنانی که مهارت‌های لازم جهت این شغل را دارند یکی از نکات مهم در راه اندازی رستوران است. در صنعت رستوران داری، مدیریت کارمندان وظیفه‌ای کاملا پیچیده و دشوار است و همان‌طور که می‌دانید ساعات کاری کارکنان رستوران بصورت شیفتی می‌باشد و چنانچه لازم باشد باید ساعتهایی جهت اضافه کاری نیز در محل بمانند. نیروی کارگری ارزشمندترین دارایی در صنعت رستورانی است که مالکین باید به این امر توجه خاص داشته باشند. کاهش نیروی کاری خوب شما را مجبور می‌کند تا نیروهای غیر قابل اعتماد را نزد خود نگاه دارید و یا اینکه دائما در حال مصاحبه باشید تا کمبود نیروی کار خوب را جبران نمایید.

استخدام کارکنان رستوران

۸. ثبت ساعات کاری و حقوق کارکنان رستوران با نرم‌افزار آنلاین

همان‌طور که پیش از این در نکات مهم در راه‌اندازی رستوران اشاره شد، کارکنان رستوران بصورت شیفتی کار می‌کنند و اغلب آن‌ها نیز قراردادی هستند. در موقعیتهای خاص مانند فستیوال‌ها، تعطیلات پایان هفته و در زمان کمبود نیروی کار محتمل است مجبور به اضافه کاری شوند. زمانیکه امور کارکنان بصورت دستی (غیر نرم افزاری) انجام می‌گردد امکان وقوع اشتباهات بالا می‌رود که همین امر سبب نارضایتی کارکنان می‌گردد. اما چنانچه از برنامه‌های نرم افزاری استفاده گردد کارکنان بسهولت می‌توانند زمانهای حضور خود را ثبت نمایند. با استفاده از چنین نرم افزارهایی، مدت زمان حضور در رستوران، مبلغ قابل دریافت بعنوان حقوق، زمانهای مرخصی و فایل هزینه‌های احتمالی بصورت آنلاین قابل رویت می‌باشد.

۹. نقش تعامل با بانک در جلوگیری از مغایرت‌های مالی رستوران

در بررسی نکات مهم در راه اندازی رستوران، مدیریت صحیح امور مالی و جلوگیری از مغایرت‌ها اهمیت ویژه‌ای دارد. رستوران‌ها و تمام مکان‌هایی که بنوعی با غذا و نوشیدنی ارتباط دارند روزانه با صدها انتقال مالی مواجه هستند. بنابراین تعامل نزدیک با بانک بسیار ضروریست تا هرگونه مغایرتی در لحظه مشخص شود. اگر سیستم حسابداری رستوران را با سیستمPOS (نقطه فروش) یکپارچه و هماهنگ سازیم این امکان میسر می‌شود که اطلاعات را بتوان سریع و در لحظه وارد سیستم نمود. اطلاعات مربوط به انتقالات مالی بطور اتوماتیک به بخش دفتر روزانه فروش در سیستم حسابداری ارسال می‌گردد و بهمراه اطلاعات مربوط به کارکنان که در سیستم موجود است سبب تسهیل مدیریت پروژه مبتنی بر داده‌ها می‌گردد. اگر این یکپارچگی بین سیستم‌ها وجود نداشته باشد غیر ممکن است که بتوان به دستکاری و تقلب در امور مالی پی برد.

۱۰. استراتژی‌های موثر برای جذب و نگهداری مشتری

از انجاییکه صنعت رستوران بسیار رقابتی می‌باشد و با چالش های راه اندازی رستوران مواجه است، هر مجموعه‌ای بباید سعی وافر برای حفظ مشتری‌های خود نماید. به جهت اینکه ارتباطی ماندگار با مشتری‌های خود داشته باشید باید در نزدیک شدن به آن‌ها مصر باشید. اولین قدم می‌تواند بیان تجربه خوب یک مشتری باشد. در مرحله بعد می‌توانید با استفاده از رسانه‌های اجتماعی با مشتریان خود در تماس باشید. با اطلاعاتی مانند غذاهای جدید و به روز و مراسمی که قرار است برگزار شود در ارتباط با مشتریان خود بمانید. بدون اطلاعات اولیه از مشتریانتان، نمی‌توانید ارتباط خود را حفظ نمایید. استفاده از سیستمی که با نرم‌افزار CRM یکپارچه وهماهنگ شده باشد می‌تواند شما را یاری نماید تا با مشتریان خود از طریق ایمیل در ارتباط باشید و اهمیت این ارتباط آنچنان با ارزش است که درآمد رستوران را تحت الشعاع خود قرار می‌دهد.

راه اندازی آشپزخانه صنعتی رستوران

صفر تا صد راه اندازی رستوران با شرکت حبتور

شرکت حبتور با سابقه‌ای درخشان در صنعت طراحی و راه اندازی آشپزخانه صنعتی، به‌ویژه در زمینه رستوران‌ها، فست‌فودها و کافی‌شاپ‌ها، خدمات جامع و کاملی ارائه می‌دهد. این شرکت از صفر تا صد، تمامی مراحل طراحی آشپزخانه صنعتی، تجهیز و راه اندازی آن را به عهده می‌گیرد و با بهره‌گیری از تیمی متخصص و تجهیزات پیشرفته، به مشتریان خود کمک می‌کند تا محیطی کارآمد و بهینه برای فعالیت‌های خود ایجاد کنند. یکی از مزیت‌های رقابتی حبتور، توانایی ارائه راهکارهای سفارشی و متناسب با نیازهای خاص هر مشتری است که به آن‌ها این امکان را می‌دهد تا در یک بازار پر رقابت، موفق‌تر عمل کنند و تجربه‌ای بی‌نظیر برای مشتریان خود فراهم آورند.

کلام آخر

راه اندازی و مدیریت یک رستوران موفق نیازمند دقت، برنامه‌ریزی و بهره‌گیری از تکنولوژی‌های نوین در مدیریت منابع، موجودی و مشتریان است. با شناخت نکات مهم در راه اندازی رستوران و استفاده از راهکارهای مؤثر، می‌توان مشکلات را کاهش داده و بهره‌وری رستوران را افزایش داد. به‌کارگیری نرم‌افزارهای مدیریتی و ایجاد ارتباط پایدار با مشتریان نیز در طولانی‌مدت به کسب‌وکار رونق بیشتری می‌بخشد. هرچه آمادگی و شناخت شما از این چالش‌ها بیشتر باشد، مسیر موفقیت و سودآوری رستوران هموارتر خواهد بود.

our projects

برخی از پروژه‌های ما

Services

خدمات حبتور