Habtoor

کار در رستوران تازه تاسیس یا آشپزخانه صنعتی رستوران قدیمی که به تازگی بازسازی شده باشد، به خودی خود هیجان انگیز اما دشوار است.

تجهیزات رستوران

کار در رستوران تازه تاسیس یا آشپزخانه صنعتی رستوران قدیمی که به تازگی بازسازی شده باشد، به خودی خود هیجان انگیز اما دشوار است. تجهیزات رستوران در بخش آشپزخانه نیروی پیش ران موفقیت کل مجموعه‌اند. با این تفاسیر آشنایی با برترین برندها و ظرفیت هرکدام می‌تواند یک راهنمایی عالی برای تجهیز دقیق رستوران شما باشد.

شروع یک کسب و کار تازه، به خصوص راه اندازی رستوران با کانسپت خلاقانه می‌تواند هم هیجان انگیز است و هم دشوار خواهد بود. همان طور که مدیر هر رستوران و کافه ای تا حدود زیادی از آن مطلع است، آشپزخانه رستوران نیروی پیش ران کل مجموعه است که تعیین کننده موفقیت رستوران و کافه است.

هزینه تجهیزات رستوران نرخ متغییر دارد و بسته به نیاز مجموعه متفاوت خواهد بود. اما آنچه اهمیت دارد متعادل کردن آیتم های انتخابی در تقابل با نیاز خاص رستوران و کافه است.

انتخاب های شما باید به نحوی باشد که میزان بودجه در نظر گرفته شده برای آن رعایت شود همچنین بهترین و با دوام ترین برندهای تجهیزات رستوران خریداری شود. از این رو باید برای همه چیز ربنامه ریزی دقیق انجام دهید. در اولین مراحل برنامه ریزی باید چیدمان آشپزخانه صنعتی و جایگذاری تجهیزات رستوران را در نظر بگیرید. در این قسمت ها باید فضاهایی برای آماده سازی و ذخیره مواد اولیه، سینک های شست و شو، بخش جایگیری ظروف و لیوان ها همه باید در نظر گرفته شود.

همان طور که مراحل راه اندازی رستوران را پی می‌گیرید، باید در مورد برند تجهیزات، سایز و ظرفیت آنها و البته هزینه تمام شده تصمیم گیری قطعی نمایید.

راه اندازی رستوران به خصوص در مراحل نهایی پیچیده خواهد شد و فراموش کردن خیلی از لوازم و ابزارهای مورد نیاز در آشپزخانه صنعتی دور از انتظار نخواهد بود. در زیر لیست از تجهیزات رستوران آورده شده است که با مطالعه اجمالی آن با کلیت این لوازم اساسی آشنا خواهید شد.

تجهیزات رستوران شامل موارد و دسته های مختلفی می‌شوند. این لوازم و ابزارها خود به دو دسته پخت سنگین و پخت سبک نقسیم بندی می‌شوند.

  • تجهیزات مورد نیاز برای انبار و سردخانه
  • تجهیزات آماده سازی غذا
  • لوازم سرو
  • تجهیزات دلیوری
  • لوازم شست و شوی رستوران
  • استاندارهای تجهیزات رستوران
  • مدیریت هزینه های تجهیزات رستوران

 زیر دسته بندی های کلی تجهیزات مورد نیاز رستوران موارد زیر هستند: 

  • تجهیزات پخت
  • ابزارهای کانتری
  • لوازم برودتی و سرمایشی
  • دستگاه ظرف شور صنعتی
  • قفسه ها و تجیهزات استیل ذخیره سازی
  • کلیه ظروف پذیرایی رستورانی
  • هود صنعتی و فن
  • لوازم اتفای حریق

تجهیزات رستوران: بخش پخت

جریان و کارایی فضای رستوران با تجهیزات مناسب که قابلیت کارایی بالایی دارند مشخص می‌شود. همان طور که کمی پیش تر هم به آن اشاره کردیم قلب تپنده هر رستوران با هر کانسپتی آشپزخانه آن و تیم آشپزی آن و در پس آشپزی حرفه‌ای فراهم بودن تجیهزات رستورانی با کیفیت جای گرفته است.

انواع فر و آون

دستگاه فر صنعتی به دلیل استفاده زیاد باید یکی از با انعطاف ترین ابزارهای آشپزخانه صنعتی باشند. در رستوران با فر صنعتی قارد خواهید بود تا حجم زیادی از مواد غذایی را سریع تر از سرعت معمل طبخ نمایید. مدل های مدرن فر صنعتی مثل فر رشنال کارکرد بهتری نسبت به دستگاه فر صنعتی کانونشنال دارد.

از آن می توان برای پخت انواع نان و شیرینی، رست کردن، جا انداختن خوراک ها و حتی خشک کردن انواع سبزیجات و میوها استفاده نمود. با این توضیحات باید گفت که  دستگاه فر صنعتی یکی از تجهیزات رستورانی ضرروی است.

در حالی که آونی که با نیروی گاز می‌کند به طور معمول انتخاب اول رستوران دار است، دستگاه فر صنعتی که با نیروی برق کار می‌کند نیز کارکرد بالایی دارند. از این نوع آون می توان برای فضاهای رو کانتری استفاده نمود.

مهمترین ملاک در این بخش کارکرد دستگاه آون صنعتی خواهد بود. برای انتخاب بهترین مدل دستگاه فر صنعتی میزان استفاده را به عنوان ملاک اولیه در نظر داشته باشید و در درجه دوم رنج دمایی که برای پخت آیتم های اصلی منو شما مناسب هستند را در نظر بگیرید. این دو ویژگی فاکتورهایی هستند که کارایی کارکنان را به شدت تحت تاثیر خود قرار می‌دهد.

مدل های اجاق‌های صنعتی

اجاق صنعتی یکی از بایدهای تجهیزات رستوران و آشپزخانه های صنعتی است. اگر مدلی را انتخاب نمایید که قابلیت تنظیم شعله در آن به راحتی فراهم باشد، همچنین ترکیبی از انعطاف پذیری و راحتی با فراهم بودن آون  با ظرفیت متوسط در اجاق صنعتی باعث خواهد شد تا کارایی در هر منطقه به حداکثر برسد.

مدل های مدرن اجاق‌های صنعتی رنج پخت ترکیبی دارند و می توانید تکنیک های مختلف پخت را با این مدل ها به آسانی عملی کرد.

تجهیزات رستوران: اهمیت شعله ها در اجاق صنعتی

صفحه های شعله ها هم در مدل ایستاده و هم رومیزی وجود دارند. مدل های مختلف آشپزخانه‌های صنعتی ترکیب انعطاف پذیری و راحتی یک واحد فر ایستاده می‌تواند انعطاف پذیری بالایی در محیط آشپزخانه صنعتی دارد. همچنین در میان تجهیزات رستوران ترکیب شعله های با قابلیت گریل کردن می‌تواند وجود داشته باشد. البته در برخی از مدل ها می‌توان آون سالاماندر را نیز بر روی آن نصب نمود.

اهمیت استایل شعله ها در اجاق های صنعتی

شعله های اجاق های صنعتی با از متریالی تهیه شده باشند که ماندگاری بالایی داشته باشند از طرفی تمیز کردن آن ساده و راحت باشد. برای آنکه انتخاب مناسب داشته باشید لازم است تا پخت و حجم مواد اولیه مورد نظر را حتما در نظر گرفته باشید. همچنین سایز لوازم و ابزارهای پخت را هنگام بررسی شعله باد در نظر گرفته شود.

گریل ها

چه شما با گریل گازی، ذغالی و یا برقی کار کنید در هر صورت باید این ابزار سرعت پخت بالا، میزان ماندگاری و شست و شوی ساده‌ای داشته باشد. گریل صفحه تخت یا گریل شیار دار هر دو از در لیست تجهیزات رستوران اکثر کانسپت ها قرار دارد.

نحوه پخت گریل باید دقیقا طوری باشد که با ذائقه اکثریت هم خوانی داشته باشد. دستگاه های گریل هم مدل کانترتاپی و هم مدل های ایستاده دارند که با توجه به چیدمان آشپزخانه صنعتی می‌توان یکی از برای بخش پخت رستوران در نظر گرفت.

فر پیتزای کوپونه

تنوع در انواع فر پیتزای صنعتی با حداکثر کارایی با برند کوپونه معنا می‌شود. این برند ساختار انواع دستگاه فر پیتزای صنعتی را دچار انقلاب کرده است و پخت با آن بهترین نتیجه ممکن را خواهد داشت. فر پیتزای گردان ۱۱۰ و ۱۴۰ کوپونه یکی از خاص ترین مدل های این برند هستند.

فر پیزای طبقاتی کوپونه نیز به دلیل جایگیری کم و کارایی بالا برای مجموعه‌هایی که فضای آشپزخانه صنعتی آنها محدودتر است، یکی از مطلوب ترین تجیهزات رستوران می‌باشد.

فرهای صنعتی مارنو

برند ایتالیایی با سابقه در زمینه تولید تجهیزات رستوران یکی از با کیفیت ترین مدل های اجاق ها و انواع گریل کروم و گازهای کانتر تاپی رستورانی را تولید می‌کند.

فر مارنو سیستم مود تمام اتوماتیک دارد که از آن می‌توان برای پخت انواع غذاهای بین المللی و ایرانی استفاده نمود.

رنج پخت کانوشکن فرهای مارنو از ۳۰ تا ۳۰۰ درجه سلسیوس، رنج پخت بخار آن از ۳۰ تا ۱۳۰ درجه سلسیوس و  رنج پخت ترکیبی کانوکشن و بخار ۳۰ تا ۳۰۰ درجه سلسیوس می‌باشد.

فرهای مارنو این ظرفیت را دارند تا آن در در مد تمام اتوماتیک ذخیره نمایید ( قابلیت برنامه ریزی تا ۱۵ سیکل) که هر برنامه نام اختصاصی خودش کارکرد ساده‌ای دارد. همان طور که گفته شد کار با پنل فرهای مارنو ساده است زیار منوی آن کاملا بصری با تصویر دستور غذای خاص طراحی شده است.

سیستم داخلی فر مارنو به صورتی است که رطوبت اضافی بخش شده در فضا را در حین پخت کاملا خارج می‌کند.

در فرهای مارنو ساختار ویژه ای برای شست و شو تعبیه گردیده است. این سیستم شست و شو تمام اتوماتیک است و بعد از هر مصرف می‌توان با اضافه کردن دز مناسب از مواد پودر شست و شو آن را بدون دخالت مستقیم کاملا تمیز نمود.

فر رشنال با پخت ترکیبی

فر رشنال با پخت ترکیبی قابلیت رست کردن، گریل کردن، بخار پز کردن و پخت انواع کیک و شیرینی را دارد. این فر ظرفیت پخت ۲۰۰ تا ۲۰۰۰ پخت را دارد.

به لطف قابلیت پخت تمام هوشمند فر رشنال و ظرفیت تطابق با محیط و آب و هوای خاص، تنظیم همه چیز به صورت اتوماتیک و بر اساس سیستم اختصاصی رشنال صورت می‌گیرد.

کارکرد با این نو فر که یکی از ابزارهای و تجهیزات رستورانی ضروری می‌‍ باشد، برای تمام کارکنان حتی آنهایی که به صورت فصلی در رستوران یا کافه کار می‌کنند، راحت و ساده خواهد بود.

صفحه کنترلی فر رشنال لمسی است که همین انتخاب برنامه های ترکیبی را ساده و سریع می‌کند. طراحی کامپکت فر رشنل حداقل فضا را در محیط اشغال خواهد کرد و همین باعث می‌شود تا چیدمان آشپزخانه صنعتی به بهترین نحو ممکن صورت بگیرید.   

تجهیزات رستوران: لوازم برودتی

 فریزر صنعتی

تنوع بالایی از فریزرهای صنعتی در بازار وجود دارد. هر کدام از این مدل های پاسخ گویی نیاز خاص هر کدام از کانسپت‌های رستورانی هستند. اما به طور کلی فریزر صنعتی چهار نوع کلی دارد:

  • فریزر ایستاده: این مدل می‌تواند یکی از لوازم کاربدی در تجهیزهات رستوران باشد. به دلیل ساختار سازه‌ای این نوع فریزر دسترسی و جابجایی مواد غذایی با آن بسیار ساده خواهد بود.باید گفت که این مدل برای آشپزخانه های صنعتی که متراژ به نسبه بالایی دارند، مطلوب می‌باشد.
  • فریزر صندوقی: این مدل از فریزها طوری طراحی شده است که ظرفیت بالایی دارند و درب آنها از قسمت بالا باز می‌شود. این نوع فریزر برای رستوران هایی مناسب است که نیاز به ذخیره سازی و فریز کردن حجم زیادی از مواد اولیه دارند. فرزیر صندوقی ظرفیت ذخیره سازی تا ۱۰۰ کیلوگرم مواد غذایی را دارد.
  • فریزر صنعتی زیر کانتری: تجهیزات رستوران با این نوع از یخچال و فریزر صنعتی با بودجه اقتصادی تمام خواهد شد. البته بر اساس مدل مد نظر آن می تواند پاسخگوی نیاز به کارایی خاص هم باشد.
  • فریزر صنعتی کانتری: این نوع فر صنعتی می‌تواند میزان بهداشت و کارایی را بالا ببرد و البته قابلیت آن را دارد تا از بخش روکانتری آن برای آماده شازی مواد اولیه نیز استفاده نمود. این فضای در نظر گرفته شده برای طبخ مواد غذایی را بالا خواهد برد.

برندهای مطرح یخچال و فریزر صنعتی

یخچال و فریزر صنعتی کورکو

برند کورکو تولید کننده یکی از حرفه ای ترین تجهیزات رستوران برودتی می‌باشد. بهترین کارکرد محصولات این برند یخچال و فریزرهای زیر کانتری و زیر گریلی هستند.

همچین برند کورکو تجهیزات تاپینگ با طراحی ویژه دارد، در آن کلیه بخش های مورد نیاز برای آماده سازی تعبیه شده است.

طراحی یخچال و فریزرهای صنعتی کورکو به گونه ای است که حداقل فضای ممکن را در محیط آشپزخانه صنعتی اشغال می‌کنند. به همین دلیل از آنها می‌توان برای بخش های زیر کانتر و سایر قسمت ها به راحتی در طراحی آشپزخانه صنعتی استفاده نمود.

دستگاه یخ ساز

در لیست تجهیزات رستوران و هتل وجود دستگاه یخ ساز با کیفیت اهمیت بالایی دارد. با توجه به اینکه هر کدام از دستگاه های یخ سازی نوع متفاوتی از یخ را تولید می‌کنند، همچنین ظرفیت آنها با یکدیگر فرق می‌کند. اما به طور کلی مدل ‌های مختلف دستگاه یخ ساز در دسته بندی زیر قرار می‌گیرند:

  • دستگاه های یخ ساز که در داخل کابینت ها جاسازی می‌شوند: این نوع یکی از مدل های مناسب برای تولید میزان مناسب یخ بهداشتی برای کافه و رستوران است.
  • دستگاه یخ ساز با قابلیت خرد کردن Ice crusherاین مدل از دستگاه های یخ ساز به خصوص برای کترینگ و رستوران هایی که انواع نوشیدنی‌‍‌های مختلف را سرو می‌کنند، کاملا ایده‌آل است.
  • دستگاه یخ ساز Ice bin ( تولید یخ برفی): این مدل برای دستگاه یخ ساز ظرفیت تولید یخ برفی و ورقه ای را دارد که مناسب کافه های شلوغ است.

تجهیزات رستوران: بخش کانترها و کابینت ها

حقیقت این است که بهترین سرآشپزها ب ا ابزارهای حرفه ای کار می‌کنند. تجهیزات رستوران در حالت معمول بر این اساس طراحی و ساخته می‌شوند که ضمن استفاده روزانه بالا دوام خود را حفظ نمایند.

تجهیز کردن رستوران با برندهای با کیفیت کارایی و بهره وری را در آشپزخانه صنعتی افزایش می‌دهد و رستوران را به سمت موفقیت پیش خواهد برد.

دستگاه غذا ساز صنعتی، بلندر و میکسر

بلندر یا مخلوط کن باید طوری طراحی شده باشد که با استفاده  زیاد به راحتی فرسوده نشود. به طور معمول بلندر به غیر از آنکه یکی تجهیزات رستورانی مهم قلم داد می‌شود، کاربرد زیادی در کافه بارها نیز دارد. توان موتور بلندر تعیین کننده قدرت آن  برای تهیه غلظت یا ویسکوزیته شیک های مختلف خواهد بود.

بلندرها این ظرفیت را دارند تا در مجموعه رستوران و کافه اسموتی، شیکر، انواع نوشیدنی تهیه شده از میوه های یخ زده را آماده کرد. انواع دستگاه شیکر در دسته بندی زیر قرار می‌گیرند:

  • بلندرStick
  • بلندر اسموتی و میلک شیک
  • بلندر آشپزخانه صنعتی
  • بلندر بار کافی شاپ

بهترین برندهای بلندرها

  • بلندر ویتامیکساین بلندر یکی از قدرتمندترین میکسرهای موجود در بازار است. تیغه های این بلندر طوری طراحی شده است که ظرفیت خرد و مخلوط کردن انواع مواد مایع و میوه های یخ زده و یخ را در کسری از ثانیه دارد. طراحی این بلندر طوری است که برای استفاده زیاد ساخته شده است و به ندرت کند خواهد شد. همچنین سیستم داخلی بلندر ویتامینکس برنامه ریزی شده و هر چیزی را بر اساس برنامه خاص آن پوره می‌نماید.

اسلایسرها

آماده سازی مواد اولیه با حجم کار بالا در رستوران، کافی شاپ، برگرشاپ ها و انواع غذاخوری ها می‌تواند بسیار مشکل و پیچیده شود. دستگاه اسلایسر با کیفیت باید ضمن داشتن کارایی لازم، شست و شوی ساده‌ای داشته باشد و کار با آن بدون پیچیدگی ممکن شود. قطعا دستگاه اسلایسر در لیست تجهیزات اکثر رستوران ها قرار خواهد گرفت. به طور کلی این ابزار در سه دسته قرار می‌گیرد:

  • اسلایسر انواع گوشت
  • اسلایسر انواع سبزیجات
  • اسلایسر آماده سازی گوشت های فرآوری شده

آشنایی با بهترین برندهای اسلایسرها

  • خرد کن های هالده: این نوع از اسلایسر ها دقیقا برای نیاز رستوران و کافی شاپ ساخته شده است. در بازه تنها یک ثانیه حجم قابل توجه ای سیب زمینی و سبزیجات را خرد و بر اساس مدل دلخواه برش می‌زند. با توجه به کارایی بالا و خدمات پس از فروش فعال این برند، خرد کن هالده یکی از مرغوب ترین اسلایسرها می‌باشد.

آون سالاماندر  

شاید آنقدرها با نحوه استفاده آون سالامندر آشنا نباشید. در این صورت باید گفت که از این ابزار کاربردی برای سرخ و کباب کردن قسمت روی غذا، کاراملی، گریل و تست کردن در محیط استفاده می‌شود.

البته که بسته به شرایط ممکن است وجود آون سالامندر در لیست تجهیزات رستوران الزامی نباشد. اما برای تهیه غذایی با حداکثر کیفیت این ابزار می‌تواند به یکی از کاربردی ترین ها تبدیل شود.

دستگاه تستر صنعتی

تسترهای صنعتی هم مدل ریلی و هم مدل های با ساختار عمودی دارند که هر دو نوع بر اساس ظرفیت برای رستوران های سلف سرویس و بوفه ها مناسب هستند. به خصوص اگر در فضا نیاز به تست کردن حجم زیادی از برش های نان باشد در آن صورت باعث به جریان انداخت روند کاری در منطقه های مختلف خواهد شد.

مدل خاص تری از دستگاهای تستر نوع Griddle است که علاوه بر قابلیت تست کردن می‌توان از آن برای گریل ساندویچ و ترد کردن نان برگر و پن کیک نیز استفاده نمود. به طور کلی دستگاه تستر دسته بندی زیر را دارد:

  • دستگاه تستر ایستاده
  • دستگاه تستر ریلی
  • دستگاه تستر صفحه گریلی

برندهای مطرح انواع دستگاه تستر

تسترهای سیرمن به صورت ریلی برای مصارف صنعتی ساخته می‌شوند. این برند یکی از حرفه ای‌ترین مدل های دستگاه های تستر در بازار می‌باشد. جنس بدنه و نوار ریلی دستگاه تستر از استیل ضد زنگ ساخته شده است.

سیرمنی یکی از برندهای ایتالیایی با سابقه است که تجهیزات کافی و رستوران با درجه کیفی بالا را تولید می‌نماید.

انواع قهوه جوش و ابزارهای دم کردن چای و دمنوش

چه شما بخواهید کافی شاپ لوکس یا کافه رستوران راه اندازی نمایید در هر صورت، در تجهیزات رستوران باید قهوه ساز و لوازم آماده سازی چای و دمنوش فراهم باشد.

با توجه به منوی مجموعه رستوران یا کافه باید گفت که هر کدام این لوازم تخصصی تر هم می‌شوند. برای مثال اسپرسوساز یک ابزار تخصصی آماده سازی انواع قهوه درجه یک می‌باشد.

بنردهای دستگاه های قهوه ساز

برندهای مطرح  برای تهیه انواع قهوه جوش و لوازم دم کردن انواع چای و دمنوش موردهای زیر هستند:

  • دستگاه اسپرسو ساز سن مارکو: سن مارکو یکی از حرفه ای ترین دستگاه های اسپرسو ساز موجود در بازار است. این دستگاه تمپر تمام اتوماتیک و نازل فو ساز تمام استیل دارد. این دستگاه بدنه بسیار قدتمند دارد که ماندگاری را بالا نگه می دارد و تمیز کردن آن را ساده می کند. از سیستم جت بجار تعبیه شده در این دستگاه می توان برای گرم کردن فنجان ها استفاده کرد. همچنین برنامه دادن به دستگاه اسپرسو ساز سن مارکو با پنل تاچ ساده و راحت است.
  • دستگاه قهوه Sprint: این دستگاه یکی از مدل های اسپرسو سازهای خاص و مدرن تر برند سن ماکو است. تهیه انواع قهوه ایتالیای یا این ابزار درجه یک به آسانی امکان پذیر خواهد بود.
  • دستگاه اسپرسو WMFمحبوبیت دستگاه WMF جهانی است و کافه و رستوران های فرنچایز شناخته شده در سراسر دنیا دستگاه قهوه ساز این برند را جزو انتخاب های اول خود قرار داده اند. تعداد برنامه های ذخیره شده پنل مدیریت این دستگاه زیاد است و بر همین اساس تهیه کردن انواع نوشیدنی با آن ساده و دلپذیر است. به زبان ساده می توان گفت که تهیه قهوه با کیفیت با دستگاه های WMF معنا می‌شود.

دستگاه ظرف شویی صنعتی

در مجموع چهار نوع ظرف شوی صنعتی وجود دارد، که دسته بندی آنها موارد زیر است:

  • زیر کانتری
  • دستگاه ظرف شوی صنعتی ریلی
  • دستگاه ظرف شوی مخصوص شست شوی انواع شیشه

دستگاه ظرف شویی صنعتی زیر کابینتی

همان طور که نام این سری از تجهیزات رستوران نمایانگر است، دستگاه ظرف شوی صنعتی زیر کانتری می‌تواند در زیر فضاهای خالی کانترها و کابینت ها در زیر چیدمان آشپزخانه صنعتی قرار داده شوند.

این شیوه طراحی باعث خواهد شد تا کاربری متراژهای کم بالا برود، از طرفی بودجه بندی در نظر گرفته شده برای راه اندازی رستوران دقیقا رعایت گردد.  

دستگاه ظرف شوی ریلی

احتمالا آنچه در ذهن شما می‌گذرد، خرید ظرف شوی صنعتی است که قدرت و انعطاف پذیری در آن بالا باشد، از طرفی پاسخگوی نیاز بالای رستوران و کافه هم باشد. دستگاه ظرف شوی ریلی سرعت و کارایی را با هم ترکیب می‌کند و در زمان صرفه جویی خواهد کرد. این مدل از ظرف شو ها برای آشپزخانه هتل ها مناسب هستند.

دستگاه ظرف شویی با نوار ریلی قادر هستند تا ظروف با سایز و ظرفیت مختلف را در کم ترین زمان تمیز کنند. این دستگاه بخش بندی‌های مختلفی دارد که از آن می‌توان برای شست و شوی انواع کارد و چنگال و سایر ابزارها پر کاربرد در رستوران استفاده نمود.

مدل های دیگر دستگاه های ظرفشویی صنعتی شامل دو نوع زیر می‌شوند که کارکرد و ظرفیت کاملا متفاوتی دارند:

  • دستگاه ظرفشویی صنعتی pass-through : سیستم کلی این مدل از ظرف شوی های صنعتی طوری طراحی شده است که به راحتی در آن می‌توان ظروف با اندازه بزرگ را جای داد و در کم ترین زمان آن ها را تمیز کرد. این مدل به خصوص برای آشپزخانه های هتل های یکی از انتخاب های مناسب خواهد بود.
  • دستگاه ظرفشویی صنعتی مدل Rack-conveyors: این مدل از ظرفشوهای صنعتی ظرفیت بالاتری به نسبت مدل هایی که پیشتر به آن اشاره کردیم دارد. این نوع قابلیت شست و شو و خشک کردن چندین دسته از ظروف کثیف را به صورت هم زمان دارد. اگر سرعت بر قابلیت شست و شوی ظروف با اندازه مختل در الویت باشد در آن صورت دستگاه ظرفشویی صنعتی مدل Rack-conveyors یکی از مناسب ترین مدل‌های خواهد بود.
  • دستگاه ظرف شویی صنعتی مخصوص شست و شوی انواع قابلمه: دستگاه ظرف شوی صنعتی که صرفا برای شست و شوی انواع قابلمه و ظروف پخت بزرگ طراحی شده باشد، می تواند سخت ترین چربی ها و سوختگی‌های مواد غذایی را از بین ببرد. همچنین این مدل حجم شست و شوی بالایی دارد.
  • دستگاه ظرف شوی صنعتی اختصاصی ظروف شیشه ای: در رستوران های چند ستاره از پاکیزیگی ظروف شیشه باید اطمینان کامل حاصل شود. این یکی از مهم ترین اصول در سرویس رستوران هایی با کیفیت بالا خواهد بود. به همین جهت لازم است تا دستگاه ظرف شوی صنعتی اختصاصی برای شست وشوی لیوان و لوازم پذیرایی از این دست، در لیست تجهیزات رستوران قرار داده شود.

بهترین برندهای ظرف شوهای صنعتی

  • دستگاه ظرف شوی صنعتی : Jackson این دستگاه در هر ساعت می توان 287 دسته ظرف را بشوید. می توان سرعت نوار نقاله ای آن را هم تنظیم نمود تا بر اساس ظروف مختلف سرعت شست و شو تنظیم گردد. میزان مصرف آب این دستگاه ۷۷ گالن به ازار هر بار شست و شو می باشد.
  • ظرف شوی صنعتی : champion این مدل کوچک تر است اما قدرتمند است. در هر ساعت ظرف شوی صنعتی champion       ظرفیت شست و شوی ۵۵ دسته ظرف را دارد. ساختار این دستگاه به صورت عمودی است و در آن ظروف با اندازه های مختلف به سادگی جای خواهد گرفت.

تجهیزات رستوران: ابزارهای اختصاصی ذخیره سازی

تجهیزات رستوران و ابزارهای دستی مورد نیاز اعم از کانترهای تمام استیل، ترولی و قفسه بندی ها یکی از مهم ترین بخش های آشپزخانه های صنعتی هستند. چیدمان مناسب آنها باعث خواهد شد تا کارکنان این قسمت از رستوران جریان کاری بی وقفه ‌ای داشته باشند.

به همین دلیل این دسته از تجهیزات رستوران از اقلام اساسی هستند. به صورت اجمالی تجهیزات رستوران با هدف ذخیره سازی سامل لیست زیر می‌شود:

  • میزهای آماده سازی سفارشی
  • کانترهای ذخیره سازی
  • سینک های صنعتی
  • قفسه بندی ها
  • سایر قفسه ها برای خشک کردن ابزارها و ظروف
  • ترولی و دیسپنسرهای ظروف

میزهای آماده سازی تمام استیل

هر کسی که اندکی در صنعت رستوران داری تجربه داشته باشد، از این واقعیت مطلع است که اگر بخش آماده سازی به درستی چیدمان و تجهیز نگردد در آن صورت کیفیت فاکتوری تعیین کننده سیستم مدیریت رستوران نخواهد بود. فضای آماده سازی نامناسب  باعث می‌شود که تهیه سفارش های مشتریان بیش از زمان مطلوب طول بکشد. و همین ریسک بزرگی برای موفقیت رستوران خواهد بود.

در تخصیص فضای مناسب برای آماده سازی در طراحی آشپزخانه صنعتی باید سخاوتمند بود. زیرا هرچه این ناحیه در دسترس تر باشد کارایی و ادامه جریان کار در فضا روان تر خواهد شد. از این رو میزهای آماده سازی باید برای هر رستوران بر اساس کانسپت آن به صورت سفارشی ساخته شود. بهترین متریال به کار گرفته شده برای این کانترها استیل ضدزنگ خواهد بود.

استیل ضد زنگ مقاوت بالایی نسبت به خوردگی و خط افتادن دارد و احتمال رشد باکتری و فساد در آن صفر است.

لوازم لازم برای فضاهای ذخیره سازی

از کانتیرنرهای یا ظروف درب دارد اختصاصی ذخیره کردن غذا می‌توان برای بسته بندی مواد خوارکی مختلفی مثل حجم پخته شده‌ای از پاستا، جو پرک و برنج استفاده کرد. فراهم بودن انواع کانتیرنر در اندازه های مختلف که از جنس های متفاوتی ساخته شده باشند، روند هفتگی رستوران را به روتینی مطمئن تبدیل خواهد کرد.

ظروف ذخیره سازی از رشد باکتری و فساد مواد غذایی جلوگیری می‌کند و مراحل پخت را در رستوران کوتاه می‌نماید.

بهترین استراتژی در محیط آشپزخانه صنعتی برای استفاده از ظروف ذخیزه سازی، لیبل و تاریخ زدن و گردش آنها در قفسه های یخچال و یا کابینت ها می باشد.

معمول ترین انواع ظروف ذخیره سازی موارد زیر می‌باشند:

  • سطل های درب بسته
  • کانتینرهای ذخیره سازی
  • شیشه برای ذخیره کردن انواع مواد غذایی

سینک های صنعتی از تجهیزات مهم رستورانی

باید گفت که انتخاب سینک صنعتی مناسب برای آشپزخانه رستوران در درجه اول به فضای موجود و نوع طراحی آن بستگی دارد. فاکتور تعیین کننده دیگر فراهم بودن یا عدم وجود دستگاه ظرف شویی صنعتی خواهد بود.

سینک های ظرف شویی freestanding  یا ایستاده طوری طراحی شده‌اند که در بخش کناری آنها یک سطح صاف برای قفسه بندی و خشک کردن وجود دارد.

بهترین نوع سینک صنعتی از جنس استیل ضد زنگ با کیفیت ساخته می‌شود. این نوع متریال مقاوم و تمیز کاری ساده‌ای دارد.

قفسه های خشک کن

این نوع قفسه ها دو نوع کاربرد دارند. هم می‌توان از آنها برای خشک کردن ظروف استفاده کرد و هم برای نگهداری موقت ابزارهای پرکاربرد در محیط آشپزخانه رستوران در بازه‌های کاری شلوغ یکی از قسمت های پر استفاده خواهد بود.

ترولی ها و دیسپنسرهای ظروف

جریان در محیط آشپزخانه رستوران فقط با روند کاری مناسب اتفاق نخواهد افتاد، بلکه برای به جریان افتادن درست همه چیز لازم است تا از ترولی ها، کارت ها و دیسپنسرهای ظروف استفاده  نمایید.

ترولی برای حمل مواد و سرو سریع همه چیز مناسب ترین گزینه ممکن خواهد بود. این ابزار از تجهیزات رستوران دسته بندی مختلف زیر را دارد:

  • ترولی اختصاصی سرویس غذا
  • ترولی مخصوص تمیز کاری و شست و شو
  • ترولی ظروف
  • ترولی کارد و چنگال
  • ترولی مخصوص آماده سازی مواد اولیه

با وجود این دسته بندی، کارکرد ترولی ها به این ها محدود نمی‌شود، و از آنها تقریبا برای هر کاری می‌توان استفاده نمود.

  • ترولی های کیچن تک
  • ترولی سرو طرح کارلایز

ابزاهای خرد اما حیاتی رستوران

در محیط آشپزخانه رستوران هیچ چیز روند کاری همه چیز را روان نخواهد کرد مگر تجهیز کردن بخش بک به بهترین چاقوها، تخته های خردکن و ابزارهای پرکاربرد دیگر از این دست.

بر این اساس چاقو، ساطور و کاردهایی که برای آشپزخانه رستوران و یا کافه در نظر می‌گیرد باید بالاترین کیفیت ممکن را داشته باشد. کلیه ابزارهای خرد مورد نیاز به صورت اجمالی شامل لیست زیر هستند:

  • کارد و چنگال ها
  • چاقو آشپزخانه
  • تخته خردکن
  • انبرهای معمولی و انبرهای تزیین
  • تابه های استیل یا چدنی
  • کاسه های میکس کردن
  • ظروف چینی، سنگی و یا ملامین

ظروف یکی از مهم ترین بخش های سرو غذا و بالا بردن کیفیت  غذا برای مشتریان خواهد بود. ظروفی که شما انتخاب می‌کنید باید در عین سادگی و دوام بالا ، ظاهر زیبایی داشته باشند.

تجهیزات رستوران: چاقوها

مهمترین ابزار هر آشپزی چاقوی او در میان لوازم آماده سازی خواهد بود. مهم ترین انواع چاقویی که باید در حتما برای تجیزه رستوران خریداری نمایید ۷ نوع زیر هستند:

  • ساطور مخصوص برش
  • چاقوی برش گوشت
  • چاقوهای پوست کن
  • چاقوی مخصوص جداسازی استخوان
  • چاقوی فیله کردن
  • چاقوی مخصوص برش انواع نان

رنج چاقوها باید همیشه در آشپزخانه صنعتی تیز نگه داشته شود. به همین دلیل لازم است تا یکی از تجهیزات مهم رستورانی دستگاه چاقو تیز کن الکتریکی می‌باشد. علاوه بر آن پوست کن انواع سبزیجات نیز  یکی از ابزارهای مهم در محیط آماده سازی رستوران می‌باشد.

بهترین برندهای چاقو:

  • چاقوی ترامانتینا: چاقوی قصابی برای خرد کردن گوشت استفاده می شود و نباید از این چاقو در موارد دیگر استفاده کرد. کیفیت، دوام و قیمت مناسب چاقوهای ترامانتینا Tramontina آن را ویژه کاربران حرفه ای کرده است. جنس دسته این چاقو پلی پروپیلن بوده که در برابر حرارت و ضربه مقاوم است. به جهت جلوگیری از رشد باکتری این محصول آنتی میکروبیال شده است.
  • ساطور برزیلی: این ساطور همه کاره و پر کاربرد در تمامی آشپزخانه ها، دارای تیغه شیاردار که کمک میکند مواد به سطح تیغه نچسبند و در نتیجه برش بهتر و سرعت بیشتری در خرد کردن مواد را به همراه دارد. دسته این چاقو از جنس پروفلکس با طول عمر بالا بوده که در برابر فشار، بریده شدن و دمای بالا مقاوم میباشد.

کارد و چنگال مخصوص پذیرایی مشتری:

انتخاب این ابزار نیز همانند سایر لوازم سرو مهم و حساس هستند. علاوه بر سادگی استفاده لازم است تا مدل های را برای مجموعه خود خریداری کنید که منعکس کننده تم و برند رستوران باشد.

ظروف غذاخوری

انتخاب ها در میان ظروف سرو بی شمار هستند، اما بر خلاف باور معمول رعایت کردن تم آنقدرها اولویت نخواهد داشت. در درجه اول چیزی که زمان انتخاب ظروف سرو در نظر داشته باشید، میزان ماندگاری آنها در استفاده های بی شمار در محیط رستوران است.

از این رو جنس های ملامین مدرن، متال و ظروف چوبی را در رنج انتخاب های خود بگذارید. همچنین فاکتور کلیدی دیگر در انتخاب ظروف عذاخوری عالی، خرید ست آنها است.  

فنجان ها و سس ریزها ابزارهای کوچک اما مهمه تجهیزات رستوران

انتخاب فنجان و سس ریز مناسب می توان حتی به چالشی بزرگ تبدیل شود. خیلی از مشتری های رستوران نسبت به این جزییات ریز بین خواهند شد. برای خرید فنجان ها و سس ریز مناسب حتما ویژگی های زیر را در نظر داشته باشید:

  • فرم و شکل فنجان
  • فرم دسته ها
  • وجود جا سسی برای سس ریزها

 هرچه فنجان خوش دست تر باشد در آن صورت مشتری تجربه بهتری از میل نوشیدنی در مجموعه شما خواهد داشت. این جزییات نه تنها باعث جلب رضایت بیشتر مشتری خواهد شد بلکه در نهایت باعث صرفه جویی در هزینه های رستوران می‌شود.

 ظروف شیشه ای مناسب رستوران

هر رستورانی به  حجم زیادی از ظروف شیشه ای نیاز دارد.بسته به نوع رستوران و کلاس سرو این ظروف می‌توانند رسمی یا غیر رسمی باشند.

  • لیوان های آب جو خوری
  • لیوان های نوشابه
  • لیوان های اسموتی
  • لیوان مخصوص سرو انواع دسر

برای خرید انواع ظروف شیشه ای لازم است اول درجه ماندگاری ظروف و سپس هم خوانی آن با تم و برند کلی رستوران را در نظر بگیرید.

انواع انبرک ها

از انبرهای هم برای تزیین مواد غذایی مختلف و هم آماده کردن انواع مواد اولیه می‌توان استفاده نمود. یکی از کاربردهای ویژه انبرها هنگام گریل کردن است.

از انبر برای پشت و رو کردن گوشت ها و یا نان و سبزیجات می‌توانید استفاده کنید. انبرهای خود تنوع بالایی دارند که کاربرد همه آنها در دسته بندی زیر قرار می‌گیرند:

  • انبر برای سرو کردن
  • انبرک های تزیین غذا
  • انبرها مخصوص گریل
  • انبرها سرو اسپاگتی
  • انبر میل سالاد
  • چاقو انبر آشپزخانه رستورانی
  • انبرهای مخصوص سرو دسر و شیرینی

بهترین نوع انبر از جنس استیل ضد زنگ ساخته می‌شود. این متریال به کار گرفته شده در برابر گرما مقاوم است و ماندگاری بالایی دارد.

انبرهای چاقویی مخصوص پخت

انبرهایی که در بالا به آن اشاره شد بیشتر برای انواع سرو مناسب هستند. اگر با نگاه تخصصی به تجهیزات رستوران نگاه کنید باید برای پخت انبرهای مجزا که لبه برنده و چنگالی دارند استفاده نمایید.

جنس انبرهای پخت غذا متفاوت تر است و از چوب، استیل  و یا پلی پروپیلن عایق ساخته می‌شوند. کاربرد انبرهای چاقویی موارد زیر می‌باشد:

  • پخت ماهی / تخم مرغ
  • پخت انواع املت و پنکیک
  • پخت انواع برگر
  • پخت استیک

بهترین نوع انبر دسته عایق گرمایی دارد و ماندگاری آن در پخت طولانی مدت است و به آسانی از بین نمی‌رود.

تخته های خردکن مخصوص رستوران

مدیریت رستوران هرگز ساده نیست. یکی از دغدغه های مهم در مدیریت رستوران انتشار آلودگی و باکتری است. یکی از قسمت های که به شدت آلودگی منتشر می‌گردد، تخته های خرد کن هستند.

با استناد به این جنبه، باید انواعی از تخته های خرد کن را انتخاب نمایید که احتمال رشد باکتری و آلودگی ضمن استفاده و در طولانی مدت صفر باشد. به طور کلی جنس تخته های متریال های زیر می‌باشند:

  • پلاستیک
  • چوب
  • بامبو

به طور کلی استفاده از تخته های خرد کردن پلاستیکی و چوبی در آشپزخانه صنعتی مرسوم است.  

انواع تابه و قابلمه

تابه هاو قابلمه ها جزو لاینفک تجهیزات هر رستورانی می‌باشد. بهترین جنس انواع تابه و قابلمه نوعی است که انرژی گرمایی را به سرعت به تمام بخش های منتقل و به صورت متوازن توزیع نماید. این نوع قابلمه و تابه از سوختن غذا جلوگیری می‌کند. همانند آنچه که قبل تر هم به آن اشاره شد، متریال استفاده شده برای تابه و قابلمه تعیین کننده درجه کیفیت آنها هستند. جنس فاکتوری تعیین کننده برای میزان ماندگاری نیز می‌باشد.

به طور کلی متریال های تابه و قابلمه های در دسته بندی زیر قرار می‌گیرند:

  • استیل ضد زنگ
  • آلومینیوم آندوزید شده
  • متریال ترکیبی چدن و آهن
  • مس

زمانی خرید تابه و قابلمه برای آشپزخانه رستورانی، قطر کف، نوع جایگیری درب قابلمه و تابه و راحتی دسته ها را در نظر بگیرید.

کاسه های میکس مواد

 کاسه های که از آنها برای مخلوط کرد مواد مختلف استفاده می‌شود، رنج سایز بسیار متنوعی دارند. مرسوم ترین نوع کاسه های مورد استفاده در آشپزخانه صنعتی استیل ضد زنگ، پلی کربنات و پلی پروپیلن است.

در صورتی که کاسه ای میکس استیل را در رنج تجهیزات رستوران در نظر بگیرید، در آن صورت در شست  و شو و ماندگاری به مشکلی بر نخواهید خورد. همچنین متریل های پلی کربنات و پلی پروپیلن هر دو در عین ارزان بودن، سبک هستند و کار با آنها ساده است.

انواع هود صنعتی، فن و اگزاست کانوپی یا سایه بانی

یکی از پیچیدگی های اساسی طراحی و راه اندازی آشپزخانه صنعتی بخش هود ها و اندازه گیری و جاسازی دقیق آنها می‌باشد.

هود و فن های اگزاست طوری طراحی شده است تا چربی پخش شده در فضا، گرما، دود و بخار را به خارج از فضای پخت و مشتریان ارسال نماید.

اگزاست های کانوپی صنعتی (هودهای سایه بانی)

اگزاست کانوپی یا هودهای مدلی از هود صنعتی می‌باشند که هوا خارج شده از یک یا چند اجاق، سرخ کن صنعتی یا منقل را به صورت هم زمان می مکنند. اگزاست های کانوپی صنعتی فقط به صورت سفارش بر اساس چیدمان آشپزخانه صنعتی طراحی و ساخته می‌شوند. این مورد از تجهیزات رستوران زیر گرو صنایع استیل سفارشی خواهد بود.

هود اگزاست

هود اگزاست دسته از تجهیزات رستوران است که از آن برای بخش های که قبلیت نصب هود سایه بانی وجود ندارد، استفاده می‌شود. میزان مکندگی این نوع هود با نوع سایه بانی کاملا متفاوت است.

یک نمونه هود اگزاست مدلی است که در بالای بخش های با میزان رطوبت بالا نصب می‌شود. این نوع هود تجمع هوای مرطوب را با مکش خنثی می‌کند. برخلاف مدل های دیگر هود، هود اگزاست ظرفیت مکش دود زیاد و چربی را ندارد.

فن های اگزاست خطی و سقفی  

فن های اگزاست  که در سقف نصب می‌شوند، جریان هوا را به سمت بالا هدایت می‌کنند. این در مدل برای هدایت جریان هوا و دود به بخش خاصی خارج از ساختما بسیار مناسب است.

لوازم شست و شو و بهداشت رستوران

 حقیقت این است که بهداشت هم در فضای آشپزخانه صنعتی و هم در بخش پذیرایی مشتریان یکی از پر اهمیت ترین فاکتورهای موفقیت مجموعه خواهد بود. اما اهمیت این موضوع با شرایط پیش آمده و شیوع ویروس، بیشتر هم شده است.

از این رو بهداشت و شست و شوی مجموعه باید در زمانبدی به صورت مرتب انجام شود. جدا از مدیریت این مسئله تجهیزات و لوازم شست و شو باید در آشپزخانه صنعتی فراهم باشند تا همه چیز به موثرترین روش ممکن صورت گیرد. تجیزهات رستوران در بخش شست و شو به صورت خلاصه موارد زیر هستند:

  • سطل های مخصوص شست وشو
  • کف شوی های مخصوص رستوران
  • سنتایزر ( مایع ضدعفونی کننده) و دستمال میکرو فایبر
  • علائم برای هدایت کارکنان ( مثل زمین لغزنده است)
  • جارو و زباله دان های صنعتی
  • تجهیزات شست و شوی توالت ها و رو شویی ها

ابزارهای بهداشتی باید به صورت اختصاصی برای رستوران تهیه شود تا پاکیزگی محیط با کیفیت بالا حفظ گردد.

تجهیزات رستوران: کمک های اولیه و لوازم اتفای حریق

در آخر باید اندکی هم در مورد لوازم مورد نیاز برای حفظ امنیت مجموعه رستوران صحبت نماییم. ایمنی همیشه باید در اولویت هر کسب و کاری به خصوص رستوران و کافه داری باشد. علاوه بر امنیت فضای کاری، امنیت تک تک کارکنان نیز از اهمیت بسیار بالایی برخوردار است.

این لوازم حتما باید در لیست تجهیزات رستوران در نظر گرفته شوند:

  • کپسول آتش نشانی
  • جعبه کمک های اولیه
  • ابزارهای هوشمند شناسایی حریق
  • سیستم اتفای حریق کلی
  • پتوی اتفای شعله

برای آنکه علاوه بر کارایی مجموعه از امنیت آن اطمینان صد در صد داشته باشید لازم است تا تجهیزات رستوران را با این لوازم حیاتی کامل نمایید.

 با وجود این توضیحات باید گفت که احتملا تجهیز کردن رستوران آن هم با بهترین برندها در زمان بندی مناسب و بدون سردگمی احتمالا کار بسیار دشواری است. اما با مطالعه این راهنما و گرفتن مشاوره پیش از خرید مراحل را اندکی برایتان ساده تر خواهد کرد. خرید از فروشگاه آنلاین تجهیزات رستوران کیت لاین می‌توان یک میان بر عالی برای شروع کار رستوران داری باشد.

our projects

برخی از پروژه‌های ما

Services

خدمات حبتور