شرکت حبتور

با عوامل اصلی شکست رستوران‌ها آشنا شوید و راهکارهای عملی برای بهبود عملکرد و تجربه مشتری را بیاموزید.

نکات موثر درعدم موفقیت رستوران‌ها

نقش مدیریت در موفقیت و شکست رستوران‌ها

اگر یک رستوران یا کافه را به کشتی تشبیه نماییم، مسلما متوجه خواهید شد که چنانچه کاپیتان کشتی فاقد صلاحیت‌های لازم برای هدایت و اداره کشتی باشد سبب غرق شدن آن خواهد شد. همین امر در مورد مدیریت یک رستوران نیز صادق است. چنانچه یک مجموعه غذایی از مدیریت ضعیفی برخوردار باشد مسلما مجموعه مورد نظر زمین خورده و ورشکست می‌گردد.

مدیریت یک رستوران وظیفه پرچالشی است که نیاز به یک سری مهارت‌های منحصر به فرد دارد که شامل نظارت بر بخش‌های متعدد رستوران از جمله آشپزخانه، سالن مشتریان، کارکنان و تیم مدیریتی دارد. مدیر یک رستوران باید قابلیت‌های لازم را داشته باشد تا نیازهای مشتریان و کارمندان و در واقع کل کسب و کار مربوطه را مدیریت کند. این صنعت به‌سرعت در حال رشد و رقابتی شده است از این رو سرعت افول و ورشکستگی رستوران‌های ضعیف بسیار بالا می‌باشد.

علاوه بر این ، صنعت رستوران به عوامل خارجی مختلفی از قبیل گرایش‌های غذایی، تغییر مقررات و شرایط اقتصادی نیز وابسته است. با وجود این چالش‌ها، واضح است که راه اندازی رستوران و مدیریت آن به اندازه‌ای که تصور می‌شود راحت نمی‌باشد و لازم است تا فاکتورهای متعددی را جهت موفقیت مد نظر گرفت.

در واقع مدیریت یک مجموعه غذایی نقش به سزایی در موفقیت آن مجموعه به عهده دارد. یک تجربه غذایی خوب فقط منوط به یک غذای لذیذ نمی‌باشد. از زمانیکه یک مشتری قدم به رستوران می گذارد تا زمانیکه آن را ترک می‌نماید عوامل مختلفی که در واقع از طرف مدیر رستوران برنامه‌ریزی شده است، می‌تواند این تجربه را تحت تاثیر قرار دهد. زمانیکه بطور مثال آهنگ در حال پخش در رستوران مربوطه، ناموزون با جو و محیط آن رستوران باشد و یا سرویس‌دهی بیش از حد انتظار طول بکشد و یا رفتار ناشایستی از کارکنان دیده شود، چه اتفاقی ممکن است رخ دهد؟!

طراحی و راه اندازی کافه رستوران با حبتور، شروعی مطمئن برای کسب‌وکار شما!

شرکت حبتور در زمینه طراحی، راه اندازی و تامین تجهیزات انواع کافه، رستوران، فودکورت، هتل و… فعالیت می‌کند. برای دریافت مشاوره رایگان و محاسبه هزینه‌ها با کارشناسان ما تماس بگیرید.

نشانه‌های ضعف مدیریت و عملکرد در رستوران‌ها

در این مقاله به چند علامت خطر که سبب تضعیف مدیریت یک رستوران می شود اشاره می‌نماییم و راه حل آن معضل‌ها را نیز با شما به اشتراک می گذاریم:

۱. تغییرات زیاد در تعداد کارمندان

یکی از علائم آشکار ضعف مدیریت رستوران ، میزان تغییرات زیاد کارمندان می‌باشد که به دلایلی از قبیل حقوق کم ، شرایط کاری نامساعد و یا حس عدم حمایت از سمت مدیریت تعداد کارمندان کاهش می‌یابد.

راه حل : برای حل چنین موقعیتی باید محیط کاری مثبتی را فراهم آوریم که که کار گروهی و ارتباطات گسترده را پرورش دهد . همچنین باید حقوق و مزایای رقابتی به کارکنان ارائه داد و فرصتهای پیشرفت را فراهم گردد. علاوه بر آن باید به نظرات و پیشنهادات کارمندان گوش سپرد و امور مربوط به آنان را حائز اهمیت قرار داد.

۲. کیفیت بی ثبات

در صنعت رستوران،این مساله بسیار حائزاهمیت می باشد زیرا مشتریان توقع همان کیفیت غذای سابق ، سرویس دهی و فضای خوبی را که پیش از این بازدید کرده اند را دارند. چنانچه ثبات در کیفیت غذا از بین برود سبب پیدایش نظرات منفی ، کاهش میزان فروش و بی‌اعتباری می‌گردد.

راه حل: برای حل مشکل فوق باید معیارها و استانداردهای متقنی را برای هر بخش بکار برد و کارمندان دوره های آموزشی لازم را جهت یادگیری استانداردها بگذرانند و در عین حال به آنان آموزش داد که باید در قبال اعمالشان مسئول و پاسخگو باشند.

عوامل عدم موفقیت رستوران

۳. ضعف مدیریت موجودی کالا

یکی دیگر از نشانه‌های ضعف رستوران مربوط به ضعف مدیریت موجودی کالا می‌باشد. زمانیکه قادر نباشیم موجودی کالا را بطور دقیق کنترل نماییم دو حالت پیش می آید که یا با کسری مواد اولیه مواجه می‌شویم و یا با اتلاف و هدر رفتن مواد غذایی اولیه که هر دو به ضرر مجموعه تمام می‌شود.

راه حل: با استفاده از تکنولوژی و سیستم‌های مدیریتی موجودی کالا می‌توان موجودی کالا را مسیریابی کرد ، بطوریکه کسری‌های انبار هشدار داده می‌شود و مقادیر مصرف شده را نیز می‌توان کنترل نمود.

۴. عدم وجود استراتژی بازاریابی

مساله بازاریابی در صنعت رستوران بسیار حائز اهمیت می باشد و کمک به برند سازی می نماید. این امر برای رستوران داران این امکان را فراهم می نماید تا هم مشتری جدید جذب نمایند و هم مشتریهای قدیم خود را ثابت نگاه دارند. در غیر این صورت بتدریج بسوی نادیده شدن ، کاهش تعداد مشتری و در ادامه ورشکستگی رستوران پیش می‌روند.

راه حل: یک طرح بازاریابی ایجاد نمایید که هم شامل تبلیغات در رسانه‌های اجتماعی و هم بازار یابی از طریق ایمیل و تبلیغات محلی باشد. با استفاده از تکنولوژی می‌توان حتی به عکس العمل مشتریان در مورد کیفیت رستوران دست یافت و از این طریق به نقص‌ها و کسری‌ها پی برد.

۵. زمان انتظار طولانی

عدم موفقیت رستوران

انتظار بیش از حد برای پیدا کردن میز یا دریافت سرویس، یکی از عواملی است که تجربه مشتری را تحت تأثیر منفی قرار می‌دهد. تکرار این تأخیرها می‌تواند مشتریان را دلسرد کند و نشان‌دهنده ضعف زیرساخت‌ها و ناکارآمدی مدیریت رستوران باشد.

راه‌حل: برای رفع این مشکل، بهره‌گیری از سیستم‌های مدیریت رستوران (Restaurant Management System) و استفاده از فناوری می‌تواند کارایی مجموعه را به طور قابل توجهی افزایش دهد. این سیستم‌ها به رستوران‌ها کمک می‌کنند.تا ترتیب و تخصیص میزها، مدیریت رزروها و لیست انتظار مشتریان را بهینه کنند و بدین ترتیب زمان انتظار کاهش یافته و تجربه مشتری بهبود یابد.

۶. پرسنل بی‌انگیزه

پرسنل سردرگم، فراموشکار یا بی‌توجه، معمولاً بازتابی از آموزش ناکافی و عدم پرورش انگیزه در کارکنان توسط مدیریت است. چنین وضعیتی می‌تواند بر کیفیت خدمات و رضایت مشتریان تأثیر منفی بگذارد.

راه‌حل: اولویت اول، انتخاب و استخدام کارکنان علاقه‌مند و متعهد به صنعت غذاست. پس از آن، برگزاری دوره‌های آموزشی مستمر و توجه به نیازها و دغدغه‌های کارکنان اهمیت بالایی دارد. ایجاد سیستم‌های تشویقی برای حضور فعال و دقت در انجام وظایف، انگیزه و تعهد پرسنل را افزایش می‌دهد و در نهایت به بهبود عملکرد رستوران کمک می‌کند.

۷. اشتباهات مکرر در سفارش‌ها

عوامل شکست رستوران

سفارش‌های اشتباه یا ناهماهنگ توسط پرسنل می‌تواند تجربه مشتری را خراب کرده و خاطره‌ای منفی از رستوران در ذهن او باقی بگذارد.

راه‌حل: استفاده از سیستم‌های POS (Point of Sale) به رستوران‌ها امکان می‌دهد سفارش‌ها را دقیقاً به آشپزخانه منتقل کرده و اطمینان حاصل کنند که مشتری غذای خود را درست دریافت می‌کند. به کارگیری تکنولوژی نه تنها باعث صرفه‌جویی در زمان و افزایش کارایی می‌شود، بلکه ارتباط میان کارکنان را بهبود می‌بخشد و از سردرگمی و خطا در آماده‌سازی سفارش‌ها جلوگیری می‌کند.

با رعایت این نکات و سایر موارد ذکرشده، رستوران‌ها می‌توانند پایه‌های موفقیت بلندمدت خود را ایجاد کنند و تجربه‌ای مثبت و ماندگار برای مشتریان فراهم نمایند.

تحقیق ، ترجمه و تدوین: رویا تهرانچی

our projects

برخی از پروژه‌های ما

Services

خدمات حبتور