Habtoor

انتخاب درست یکی انواع مدل های چیدمان آشپزخانه صنعتی یکی از المان های مهم و قلب تپنده موفقیت هر رستوران تازه تاسیسی است.

مدل چیدمان آشپزخانه صنعتی

انتخاب درست یکی انواع مدل های چیدمان آشپزخانه صنعتی یکی از المان های مهم و قلب تپنده موفقیت هر رستوران تازه تاسیسی است. اینکه چه زمانی غذا به میز سرو برسد، تجربه غذا خوردن را برای مشتری به اوقات خوش یا به زمان تلخ تبدیل می کند.  

مدل های چیدمان آشپزخانه های صنعتی در نهایت تصمیم گیرنده این خواهد شد، که عملکرد کلی رستوران شما چقدر نرم و سریع خواهد بود. زمانی که روند چیدمان آشپزخانه صنعتی اصول استراتژیکی را در پی داشته باشند، کیفیت غذا در بالاترین حد خواهد بود. این مسئله باید پیوستگی خود را حفظ کند تا بتوانید تعداد مشتریان را در بالاترین حالت ممکن نگاه دارید.

از طرف دیگر زمانی که اطلاع دقیقی از انواع مدل چیدمان آشپزخانه های صنعتی نداشته باشید، همه چیز درهم و برهم خواهد شد. ممکن است در نگاه اولیه پیچیده نباشد و با ذهنیت خودتان کاملا هماهنگ باشد، اما در نهایت همه چیز در نظر مشتری کاملا متفاوت است.

زمانی که آشپزخانه صنعتی به هم ریخته باشد تیم آماده سازی و پخت و پز کارایی لازم را نخواهند داشت. ذهن کارکنان رستوران درگیر جنبه های متفاوتی است و از تهیه غذایی درجه یک کاملا دور خواهند شد. قطعا نمی‌خواهید چنین تجربه ای آن هم از راه اندازی رستوران داشته باشید.

کسی که به رستوران شما پا می‌گذارد سخت پسند است و انتخاب صحیح از میان انواع مدل های چیدمان رستوران یکی از کلیدهایی است که باید به آن بپردازید.

راه اندازی درست یکی از انواع مدل های چیدمان آشپزخانه صنعتی که با نیازهای تیم آشپزی و کارکنان دیگر هماهنگ باشد، آنها را توانمند تر می‌کند و در مجموع تجربه بودن در رستوران خارق العاده خواهد شد.

چه در نظر دشته باشید که یک آشپزخانه صنعتی از صفر طرح ریزی کنید، و یا مدتی است در این کسب و کار فعال بوده اید و در نظر دارید تا همه چیز را بازسازی کنید بعد از خواندن این مقاله جامع در مورد انواع مدل های چیدمان آشپزخانه صنعتی خودتان سکان انتخاب را آگاهانه به دست خواهید گرفت.

پنج مدل برتر از میان انواع مدل های چیدمان آشپزخانه صنعتی

حالا که اندکی با کامپوننت های یک آشپزخانه صنعتی آشنا شده‌اید، و در مورد المان های مثل ارگونومیک بودن و امنیت هم نظر قطعی خود را گرفتید، حالا زمان آن رسیده است که به فکر طراحی رستوران، آن هم با انتخاب گزینه ای درست از میان انواع مدل های چیدمان آشپزخانه صنعتی باشید.

انواع مدل های چیدمان آشپزخانه صنعتی

  • چیدمان خط اسمبلی
  • چیدمان جزیره
  • چیدمان ناحیه ای
  • چیدمان راهرویی
  • چیدمان آشپزخانه صنعتی اپن یا باز

انواع مدل های چیدمان آشپزخانه صنعتی نوع اول: کانسپ اسمبلی

طراحی انواع مدل های چیدمان آشپزخانه صنعتی شامل خط مرکزی یا جزیره ای است که با آماده سازی مواد اولیه غذا آغاز می‌شود، و با بخشی برای لوازم سرو غذا مثل ظروف و فنجان رو میزی به اتمام می‌رسد. این نوع طراحی مدل چیدمان آشپزخانه صنعتی فواید خاص خود را دارد.

برای مثال مدل خط اسمبلی آشپزخانه صنعتی آماده سازی خیلی از مواد و غذاها را سریع‌تر می‌کند. باید در نظر داشته باشید که از میان انواع مدل های چیدمان آشپزخانه صنعتی، مدل اسمبلی برای مجموعه ای مناسب است که در آن چندین آشپز و تیم آماده سازی غذا حاضر هستند.

در چنین فضایی موفقیت تیم آشپزی بالا خواهد رفت. به این دلیل که چند نفر طبخ بخش‌های مختلف غذا را به عهده می‌گیرند و در نهایت همه چیز سریع تر پیش خواهد رفت.

از طرفی از میان انواع مدل های چیدمان آشپزخانه صنعتی، مدل اسمبلی بهترین چیدمان برای فست فودها یا رستوران های است که منوی محدودی دارند، و روند طبخ غذا در آنها تغییر نمی‌کند و اصول ثابت است.

برای مثال رستوران های غذاهای سلامتی یا فست فودهایی که آیتم اصلی منوی آنها سالاد و پیتزا است، مطلوب ترین وضعیت را با این چیدمان آشپزخانه صنعتی تجربه خواهند کرد.

مدل چیدمان آشپزخانه صنعتی کانسپت اسمبلی

مثال‌های معروف که این الگو را از میان انواع مدل های چیدمان آشپزخانه صنعتی برای رستوران خود عملی کردند رستوران‌های زنجیره‌ای چیپوتله و سوییت گرین هستند. خط اسمبلی یا سر هم کردن غذا دقیقا روبروی مشتریان است، در بخش جلویی آشپزخانه قرار گرفته است.

چیدمان رستورانی اسمبلی بسیار محبوب است. چناچه در حال حاضر رستورانی به این سبک و سیاق دارید اما در نظر دارید تا آن را بازسازی کنید، شناخت از این جزییات اصولی به شما کمک خواهد کرد تا کارایی فضا را به طرز چشم گیری بالا ببرید.

در حالی که قطعا شباهت‌هایی بین دسته بزرگی چیدمان‌های رستورانی وجود دارد، تفاوت‌های اساسی هم در آنها هست. باید کمی ریز بین باشید تا بتوانید تفاوت های بسنجید و بهترین‌ها را در غذاخوری برای کارکنان و مشتریان فراهم کنید.

البته که همه انواع مدل های چیدمان آشپزخانه صنعتی بر روی اصل سرعت، درستی و کارایی تکیه دارند. اگر نقصی در این سه فاکتور می‌بینید، باید بیشتر به مدل درست چیدمان رستوران بیاندیشید.

  • یکی از چیزهایی که فرای کارکرد بخش مرکزی باید به نگاه ویژه ای به آن داشته باشید، بخش “سیستم نمایشی موثر” است. این عبارت به این معنی است که جریان ارتباط در فضای آشپزخانه در خط موثر قرار خواهد گرفت و به موازات آن اشتباهات کم می‌شوند. نتیجه این دو به سپری کردن اوقات لذت بخش برای مشتریان رستوران است.

سیستم نمایشی مدرن در رستوران یا دستگاه ثبت و انتقال سفارش به صورت اتوماتیک سفارش را در دو برگه جداگانه که یکی برچسب و دیگری معمولی است، چاپ می‌کند.

در خط خروجی آشپرخانه های صنعتی دستگاه ثبت و انتقال سفارش مدرن به دستگاه چاپ رسید مشتری، نیز متصل می‌شود. با در نظر گرفتن این المان در هر نوع و مدل آشپزخانه صنعتی دقیقا در لحظه سفارش سه نقطه مهم با یکدیگر مرتبط می‌شوند.

آشپزخانه به صورت آنی از سفارش مشتری مطلع می‌گردد، و چه بیرون بر باشد، با رسید چسبان فاکتور برای مشتری ارسال می‌شود. چنانچه مشتری بخواهد داخل رستوران غذا را میل کند، رسید آن در همان لحظه تحویل داده می‌شود.

دستگاه مدرن ثبت سفارش این قابلیت را دارد تا برای هر جز سفارش نیز برچسب چاپ کند. این نحوه ارائه غذا همه چیز را سریع و حرفه‌ای‌تر می‌کند. این دستگاه دقیقا در نقطه ارتباط مشتری با بخش جلویی لاین چیدمان اسمبلی، در این نوع از انواع مدل‌ های چیدمان آشپزخانه صنعتی قرار می‌گیرد.

در اکثر لوکیشن‌های رستورانی طراحی اسمبلی به عنوان چیدمان تک دیوار نیز شناخته می‌شود. موقعیت آشپزخانه صنعتی به 5 زیر بخش تقسیم می‌شود و در هر کدام از آنها دیوار موازی خط اسمبلی قرار می‌گیرد.

می‌شود نمونه این چیدمان را در رستوران‌های سوییت گرین واشنگتون دی سی و یا دیلی کریتیوی فوود (daily creative food) در فلوریدای آمریکا ببینید. این دو رستوران دو خط کاری مجزا دارند. یکی برای غذاهایی است که بیرون بر هستند، و دیگری برای مشتریانی است که داخل فضای این دو رستوران غذا میل کنند.

بیشتر بخوانید: چه نوع طراحی آشپزخانه صنعتی مناسب شما است؟ 

  • چیدمان اسمبلی در رستوران سوییت گرین واشنگتون دی سی دقیقا طراحی دارد که برای فضای غذاخوری خودمانی و سریع طراحی شده است. هدف اولیه در فریم کلی چنینی طراحی پاسخ به حجم بالایی از سفارش‌های بیرون بر بوده است.

تیک زدن به این گزینه از میان انواع مدل های چیدمان آشپزخانه صنعتی به معنی راه اندازی دو خط موازی، در بخش جلویی و در درون آشپزخانه بوده است.

در رستوران سوییت گرین خط اسمبلی اول به مشتری این فضا را می‌دهد که با جریان باب میلش هرچه را می‌بیند و میل دارد را امتحان کند. در این خط نیازی به واحد دستگاه ثبت سفارش نیست، و صرفا چاپ رسید پاسخگو خواهد بود.

اما در قسمت دوم رستوران بخش اختصاصی برای این دستگاه ضرورری است و به موازات سفارش‌ها، لبیل زدن و چاپ سفارش و رسید به صورت هم زمان صورت می‌گیرد. چینی دستگاهی با اصل چیدمان اسمبلی دقیقا همخوان است به گونه که با پرینت استیکر برای اقلام جداگانه، بسته بندی و ارسال را سریع‌تر می‌کند. این دقیقا همان ویژگی مرکزی این نوع چیدمان است.

به بیان ساده طراحی اسمبلی اولین مدل از انواع مدل های چیدمان آشپزخانه صنعتی همان طور که گفته شد برای تهیه در حجم بالا، مرکزیت آماده سازی غذا در یک خط در نظر گرفته شده است. تمام آیتم های منو طوری با انتخاب می‌شوند که با این طراحی کاملا همخوان باشند.

چیدمان اسمبلی نیز یکی از اقتصادی ترین گزینه ها برای راه اندازی رستوران است. کاربرد عالی و پاسخگوی مشتری بودن هر دو با هم در این چیدمان حاضر هستند. همچینی راحتی در آماده کردن در غذا و نگهداری آسان همه چیز را برای رستوران موفق فراهم می‌کند.

انواع مدل های چیدمان آشپزخانه صنعتی نوع دوم: مدل چیدمان جزیره

مدل جزیره با طراحی یک رینگ یا حلقه شروع می‌شود. تمام این آماده سازی‌ها در این بخش مرکزی صورت می‌گیرد. برای مثال، ممکن است بخواهید در آشپزخانه صنعتی خود واحد با ظرفیت بالا برای ذخیره کردن مواد اولیه، بخش اختصاصی شست و شو، کانتر آماده سازی غذا در محیط حاشیه قرار می‌گیرد، و تجهیزات پخت و پز در قسمت مرکزی این جزیره هستند.

در طراحی آشپزخانه‌های صنعتی با کانسپ جزیره به این موارد توجه می‌شود. اول از همه جدا از همه جنبه‌ها کارایی قبل از زیبایی اصلی ترین فاکتور در چیدمان است. در این مثال از انواع مدل های چیدمان آشپزخانه صنعتی آشپزخانه با دید به حجم رفت و آمد بالا مدل می‌شود.

در طراحی چیدمان جزیره، اول از همه بخشی مجزا برای ورود به محیط آشپزخانه صنعتی در نظر گرفته می‌شود تا گرد و غبار اضافه وارد این محیط حساس نشود. بعد از ایجاد این فضا، راهرو را طوری طرح ریزی می‌کنند تا اولین مسیر رفت و آمدی باشد.

به همین دلیل مسیر آن از المان‌های که آن را شلوغ کند کاملا، مجزا و خالی است. برای مثال در این محیط یخچال صنعتی و فر اصلا قرار نمی‌گیرد.

مدل چیدمان آشپزخانه صنعتی

سه استیشن یا نقطه، در طراحی جزیره در چیدمان در نظر گرفته می‌شوند. آنها استیشن آماده سازی مواد اولیه، سرو غذا و بخش شست شو هستند. در مدل جزیره فر و گاز نباید در کنار سینک شست و شو باشد. همچنین یخچال‌های صنعتی نباید خیلی از گاز دور باشند. اگر چنین شرایطی رخ دهد کارکرد اعضای آشپزخانه با مشکل روبرو می‌شود.

حساسیت ها در این گزینه از انواع مدل های چیدمان آشپزخانه صنعتی در فاصله ها است. جزیره اگر کاملا یکپارچه و متحد طراحی شود نباید محیط اطراف تجهیزات آشپزخانه مثل: فر، ظرفشویی صنعتی و فریزر را بلاک کند. کانسپت جزیره باید به گونه ای باشد که همه چیز به سادگی قابل باز و بسته شدن و استفاده باشند.

در این طراحی بعد از در نظر گرفتن فضای غبارگیری، لاین رفت و آمد محیط شست و شو مشخص می‌شود و بخش حساس این طراحی جایگذاری فر و گاز است.

قانون در طراحی آن به این صورت است که باید این المان‌‎های حساس در مرکز جزیره باشند. دلیل این مسئله این است  که لوله کشی ساده می‌شود، و هزینه‌ها برای طراحی رستورانی که از میان انواع مدل های چیدمان آشپزخانه صنعتی کانسپت جزیره را انتخاب کرده، مقرون به صرفه خواهد شد. رستوران هلندی لاتور دقیقا همین فریم طراحی را دارد. در زیر می‌توانید آن را مشاهده کنید:

انواع مدل های چیدمان آشپزخانه صنعتی نوع سوم: مدل استایل کناری  

در استایل کناری فضای هایی که در مجاورت دیوار خارجی هستند به تجهیزات اصلی اختصاص داده می‌شوند. حالت این چیدمان شبیه L است. با هدف بالا بردن همه جریان ها در آشپزخانه، ابتدا فضایی مناسب برای دریافت سفارش در نظر گرفته می‌شود.

در درجه دوم بلاک شست و شوی کلی طراحی می‌شود، بعد بلاک ذخیره سازی و نهایتا قسمت طبخ و آماده سازی غذا در طرح کانسپ کناری قرارد داده می‌شوند. در این طراحی ارتباط و پشتیبانی با مشکل مواجه نخواهد شد، به این دلیل که فضای مرکزی کاملا باز باقی می‌ماند.

مزایای استایل کناری در آشپزخانه‌های صنعتی موارد زیر است

  • سازماندهی و نظم در این کانسپت از انواع مدل های چیدمان آشپزخانه صنعتی چیدمان ساده استهمچنین این نوع طراحی اجازه می‌دهد تا بتوان چند غذا را به صورت هم زمان آماده کرد. این چیدمان برای آشپزخانه‎‌هایی مناسب است که افراد محدودی مسئول آماده سازی هر بخش هستند.
  • تقسیم بندی در آشپزخانه مشخص تر است و همه چیز دسته بندی دارد. در قسمت‌ مشخص تهیه و آمده سرو می‌شود. اگر تمایل داشته باشید تا کانسپ آشپزخانه صنعتی شما هم این باشد، می‌توانید فقط از یک نیروی متخصص برای انجام کار کمک بگیرید و چندین مسئول پخت و پز را در آماده سازی سفارش با هم مشترک نکنید.
طراحی آشپزخانه صنعتی - استایل کناری

استایل کناری مناسب چه نوع رستورانی است؟

برای انتخاب دقیق یکی از انواع مدل های چیدمان آشپزخانه صنعتی، خوب است که اول از همه تعداد کارکنان را در نظر بگیرید. خوبی کانسپت کناری این است که کارکنان زیادی می‌توانند در یک راستا و خط کار کنند و هر کدام محیط کار اختصاصی خود را داشته باشند. با دانستن این موضوع اگر منو رستوران تان متنوع است و یا راه اندازی رستوران صنعتی برای هتل را در سر دارید این چیدمان مناسب کارتان خواهد بود. همچنین این مدل در کترینگ‌ها و آشپزخانه‌های همایش و مراسم محلی هم به کار گرفته می‌شود.

بر خلاف نگاه اول، استایل کناری اصلا مناسب رستوران هایی که آشپزخانه کوچک دارند نیست. دلیل این موضوع این است که اصلا اجازه انجام چند کار را یکدیگر فراهم نیست. برای اینکه کارایی در این نوع رستوران سریع و انتقال همه چیز نرم باشد، فضای اختصاصی باید بزرگ باشد تا کارکنان دچار مشکل نشوند.

بیشتر بدانید: طراحی ارگونومیک در رستوران ها

طراحی و چیدمان رستوران همیشه باید طوری باشد که به یکی از بازوهای آشپز در رستوران تبدیل شود. زیرا آنها مدت زیادی را در این فضا می‌گذرانند و وضعیت ایستا آنها در چیدمان نامناسب باعث ناراحتی است. دقیقا همین جا است که طراحی ارگونومیک در انواع مدل های چیدمان آشپزخانه صنعتی در همه المان های طراحی خود را نشان می‌دهند.

قبل از قطعی کردن نوع چیدمان آشپزخانه رستوران به این موارد خوب فکر کنید. اول از همه باید دانست به چه تعداد گریل و یا آون نیاز دارید و اندازه آنها دقیقا چیست؟ اگر یک گریل سایز صنعتی بزرگ به همراه چندین آون سایز متوسط باید در آشپزخانه باشد، در نظر داشته باشید که باید به گریل صنعتی فضا درگیر کننده کافی اختصاص داده شود. فضای درگیر کننده باید با هدف آماده سازی مواد اولیه و یا تزیین نهایی غذا باشد. اما وجود این فضا در محدوده آون‌ها اصلا ضرورتی ندارد.

انتخاب نوع سرویس

همچینین اگر در رستوران تان سرو غذای سرد در اولویت است، اولین چیزی که باید در نظر داشته باشید یخچال و فریزی ها هستند. برای طراحی ارگونومیک بعد از در نظر گرفتن سایز، فضای اختصاصی کافی در حول یخچال برای آماده سازی باید فراهم باشد. به موازات همین موضوع رستوران‌های ایرانی محیط انحصاری برای پخت و پز برنج نیاز دارند.

در درجه بعد تعداد کارکنان و نوع وظایف آنها باید مشخص باشد. برنامه ریزی از قبل به شما امکان طراحی ارگونومیک و انتخاب درست از میان انواع مدل های چیدمان آشپزخانه صنعتی را می‌دهد.

متراژ رستوران

اندازه مناسب آشپزخانه صنعتی به تعداد صندلی‌های مشتریان مشخص می‌شود. قانون سر انگشتی این است که به ازای هر صندلی60.4 سانتی متر مربع فضا در آشپزخانه رستوران نیاز است. برای مثال اگر در نظر دارید تا رستوران با ظرفیت 50 مشتری تاسیس کنید فضای آشپزخانه باید حداقل 22.23 متر مربع باشد.

انتخاب درست یکی از انواع مدل های چیدمان آشپزخانه صنعتی به شکل کلی محیط هم گره خورده است. برای طراحی ارگونومیک اساسی با در نظر داشتن فرم اولیه فضا به امنیت کارکنان هنگام حرکت خوب فکر کنید. برای مثال اگر چیدمان جزیره انتخاب شما است. محدوده درب‌های ورودی و خروجی، و تمام درب‌های فریزی و یخچال باید اندازه گیری شود و امنیت در رفت و آمد برای محدوده آنها با حساسیت در نظر گرفته شود.

تعداد طبقه‌ها

در شرایطی که رستوران در سطوح متعدد قرار دارد، در اولین قدم، سرویس غذا و خط سیر آماده سازی آن باید خوب سنجیده شود. رستوران چند طبقه به آشپزخانه به نسبتا وسیع نیاز دارد. مسیرهای ورود و خروج باید کاملا مشخص شود و تا احتمال برخورد در رنج صفر باشد. در کنار آن همیشه در چنین چیدمانی وجود بالابر لازم است تا کیفیت غذا با مشکل روبرو نشود.

طراحی نور انواع مدل های چیدمان آشپزخانه صنعتی

برای داشتن چیدمان موفق در رستوران صنعتی در نظر گرفتن نور طبیعی اهمیت بالایی دارد. نقاط نور طبیعی مشخص می‌شود، و آن را با نور مصنوعی ترکیب می‌کنند. این جنبه دو دلیل دارد. اول اینکه بهترین وضعیت هم برای کارکنان فراهم می‌شود و همراه آن کیفیت غذا اصلا در هیچ فازی ضایع نمی‌شود.   

تعداد پنجره‌های آشپزخانه‌های صنعتی نباید کم تر از ۱۰ درصد کل مساحت کف باشد. طراحی ارگونومیک آشپزخانه‌های صنعتی در بخش نور چنین فریم دارد: کلیت آشپزخانه  باید ۱۶۰ لوکس ثانیه روشنایی  داشته باشد. در داخل آشپزخانه بخش آماده سازی مواد اولیه، پخت و پز و پاکسازی باید روشنایی در حدود ۲۴۰ لوکس ثانیه داشته باشند. این در حالی است که قسمت مخصوص آماده سازی انواع کیک و دسر به روشنایی در حد ۴۰۰ تا ۸۰۰ لوکس ثانیه نیاز دارد.

کف پوشش آشپزخانه صنعتی

فارغ از نوع کف پوشش، آن باید این قابلیت را داشته باشد تا به راحتی شسته شود. هر نوع پوششی که انتخاب شود به هیچ وجه نباید روغن، آب و غذا را جذب کند. در طولانی مدت نباید حشرات موذی و فساد رطوبت نیز در آنها رخ دهد. در طراحی ارگونومیک پوشش باید قابلیت‌های زیر را داشته باشد:

  • استیل مات بدون لغزش برای پروفیل‌ها و اتصال‌ها
  • کف سرامیک با لایه اپکسی
  • کاشی معدنی
  • صفحه‌های پلی ویلن
  • سطح سیمانی یکپارچه به همراه پوشش اپوکسی مجزا

در محیط آشپزخانه صنعتی کف و دیواره‌ها به آسانی آلوده می‌شوند. تمام اتصالات باید متریال‌هایی یا پروفیل‌های مختلف برای ترنزیشن سطح یا دکور پر شوند. این تمیز کردن را  در محیط ممکن و راحت می‌کند.

کف پوش در چیدمان آشپزخانه صنعتی

بخش های اساسی در همه مدل های چیدمان آشپزخانه رستورانی

تعداد این خروجی ها با توجه به نفران حاضر در رستوران متفاوت است. اما برای هر فضا باید حداقل دو درگاه خروجی که یکی اضطراری است، در نظر گرفته شود. در کنار آن ناحیه‌های کاری باید کاملا مشخص شود تا حداکثر کارایی ممکن شود. برای چیدمان صحیح ناحیه‌های کاری در آشپزخانه‌های صنعتی شامل موارد زیر است:

  • بخش شست و شو
  • قسمت آماده کردن مواد اولیه
  • بخش پخت و پز نان و کیک و موارد مشابه
  • ناحیه سرخ کردن
  • ناحیه پخت غذای اصلی
  • بخش سرو و آماده سازی نهایی غذا

تعدا  هر نفر در هر ناحیه باید مشخص شود تا فضا دقیق به هر ناحیه تخصیص داده شود. همچین در اکثر ناحیه‌های کاری در آشپزخانه‌های صنعتی باید سینک تعبیه شود و آن به آب گرم و سرد متصل باشد.

جنبه بسیار مهم این است که جایگذاری سینک در هر کدام از این ناحیه‌ها در آشپزخانه‌های صنعتی باید با توجه به این مسئله که نیاز به شست و شو نباید باعث تغییر جایگاه و حرکت افراد فعال شود طراحی گردد. کف پوش اطراف این نقطه‌ها در آشپزخانه صنعتی نیز باید ضد آب و ضد لغزش باشد.

اهمیت گردش جریان هوا در انواع مدل های چیدمان آشپزخانه صنعتی

گردش هوا طبیعی و مصنوعی باید در تمام بخش‌های آشپزخانه‌های صنعتی در طراحی ارگونومیگ آشپزخانه صنعتی باید اتفاق بیافتد. رستوران‌های ایرانی با تجهیزات کباب پز، گریل‌های ذغالی و فر پخت و پز نان در اکثر حالات با سوخت فسیلی کار می‌کنند. به همین دلیل ریسک استنشاق دود و مواد سمی، گاز کربن منو اکسید زمان که ذغال سوخته می‌شود وجود دارد.

جایگذاری تهویه دو هدف را در خود دارد. در چیدمان صحیح در اطراف هر وسیله پخت و پز تهویه در نظر گرفته می‌شود. در طراحی ارگونیومیک تهویه باید علاوه بر مکش دود، بوی نا مطبوع را هم از بین ببرد. یکی از فاکتورهای فضای رستورانی مطبوع حذف بوهای نامطبوع خارج شده، از آشپزخانه صنعتی رستوران و هتل است.

لزوم به کارگیری لوازم حرفه‌ای 

اول از همه اینکه نگهداری از همه لوازم آشپزخانه رستورانی باید ساده باشد. برای لوازم پخت و پز باید کابینت، قفسه و محل ذخیره سازی جداگانه در نظر گرفته شود. قفسه‌ها برای راحتی جابجایی مواد و پخت و پز طراحی می‌شود، در حالی که کابینت‌ها برای نگهداری لوازم تمیزکاری تعبیه می‌شوند. برای اینکه هدف کاربری طولانی مدت واقعی شود استفاده از لوازم حرفه‌ای آشپزخانه‌های صنعتی ضرروری است.

  • میز برای آماده سازی مواد اولیه
  • تجهیزات الکتریکی برای پخت غذا، نان و کیک و تجهیزات سرخ کردنی
  • فریزر، یخچال و دستگاه یخ ساز اختصاصی برای آشپزخانه‌‎های صنعتی
  • در نظر گرفتن فرم کار به همراه کفش عایق برای کارکنان رستوران

طراحی ارگونومیک انواع مدل های چیدمان آشپزخانه صنعتی منجر به سرعت بخشیدن به همه چیز در آشپزخانه می‌شود. این نوع طراحی کیفیت را بالا می‌برد و ارتباط صحیح بین کارکنان آشپزخانه ایجاد می‌کند. همچنین سلامتی و امنیت در همه چیز حاضر است.  

انواع مدل های چیدمان آشپزخانه صنعتی نوع چهارم: آشپزخانه های صنعتی راه رویی یا ستونی

اگر تا اینجا همراه ما بودید باید گفت که شاید در نگاه دقیق نسبت به این کانسپ ممکن است اندکی با مشکل روبرو شوید. نام این مدل اصلا با چیزی که در واقعیت طراحی و راه اندازی می‌َشود، مطابقت ندارد. این مدل برای رستورانی‌هایی که قصد بازسازی دارند نیز گزینه مناسبی است. یکی از کاربردهای اصلی کانسپت آشپزخانه کافی شاپ ها هستند.

در فاز طراحی این گزینه از انواع مدل های چیدمان آشپزخانه های صنعتی جایگذاری راهروی مرکزی طولانی است. دو خط سرویس در دو سوی این راه رو تعبیه می‌شود. به دلیل اینکه با این کانسپ حداکثر کارایی در محیط کوچک پی ریزی می‌شود، بر اساس همین اصل چیدمان راه روی صنعتی برای رستوران و یا کافه‌هایی که بودجه مشخص و میانه دارند، یکی از مطلوب ترین گزینه ها خواهند بود.

از طرفی به دلیل کارایی بالا، این چیدمان در رستوران های هتل ‌ها هم قابل اجرا است. می‌توان چندین ستون اجرایی را به موازت هم در طراحی و اجرا آورد.

نقطه های مثبت در کانسپت راهرویی یکی از انواع چیدمان آشپزخانه صنعتی

  • هم هزینه مالی و هم فضا در این چیدمان اقتصادی است. اگر بخواهید طراحی داخلی خاصی را در بخش سرو اجرایی کنید می‌توانید در استفاده از هر متر موقعیت رستوران خود نیز کاملا حساب شده عمل کنید.
  • به دلیل این که کانتر ها در چیدمان راهرویی چند کاره هستند، لزومی به خرید چند ردیف آنها نیست. با توجه به این موضوع هزینه‌ها در این نوع تجهیزات نیز کم تر می‌شود.
  • بخش های اساسی مثل برق، لوله کشی آب و گاز در یک ناحیه خوشه بندی می‌شوند. این پیچیدگی کار را به شدت کم می‌کند.

کانسپ راهرویی از انواع مدل های چیدمان آشپزخانه صنعتی هم می‌تواند مناسب رستورانی با فضای وسیع و هم متقابلا محیط کوچک تر باشد. اما قبل از همه چیز باید نوع کار مشخص باشد.

این نوع چیدمان در آشپزخانه وسیع بهترین کارکرد خود را زمانی نشان می‌دهد، که چند آشپز به صورت هم زمان در این فضا حاضر باشند و در چنین محیطی چرخشی بر روی دسته بندی وظایف از پیش تعیین شده کار کنند.

اما اگر فضا محدود باشد این کانسپ از انواع مدل های چیدمان آشپزخانه صنعتی در اولویت خواهد بود، اما فضای اطراف محدود است و امکان چرخش و تقسیم وظایف فراهم نیست.

  • رستوران های راه رویی ذهنیت مثلثی را در چیدمان به ظرافت رعایت می‌کنند. این به این معنا است که نقاط اساسی در سه گوش مثلث در داخل آشپزخانه صنعتی قرار دارند. این دسترسی را ساده می‌کند و تعداد قدم ها را در مجموع کم می‌کند.
  • مساحت کم تر بخش آشپزخانه در رستوران و یا کافه به این معنا است که مبلغ کم تری برای هر متر مربع پرداخت خواهید کرد.
  • به دلیل متمرکز بودن این نوع دیزاین، بازسازی آن به شدت ساده است. با این تفاسیر همه چیز پیوستگی و تازگی و کارایی خود را در آشپزخانه حفظ خواهند کرد.

کانسپت راهرویی مناسب چه کسب و کارهایی نیست؟

  • این نوع چیدمان برای آشپزخانه‌های که در آن دو یا چند آشپز به صورت هم زمان بر روی یک سفارش یا خط وظیفه مشترک کار می‌کند، اصلا انتخاب مناسبی نیست.
  • فضای کانتر آشپزخانه محدود است به این دلیل که در این نوع طراحی کابینت های کم تری جایگذاری می‌شوند. به همین دلیل انتخاب آیتم‌های منو باید با این چیدمان کاملا همسو شود. در غیر این صورت چیدمان راهرویی کارایی خود را از دست می‌دهد.
  • فروش آشپزخانه های صنعتی و رستورانی که چیدمان راهرویی دارند با مشکلاتی روبرو است. زیرا این طراحی جامعه آماری محدودتری دارد. به همین دلیل اگر این چیدمان را از میان انواع مدل های چیدمان آشپزخانه صنعتی انتخاب شما است، حتما باز هدف بلند مدت خود مطمئن باشید.

 انواع مدل های چیدمان آشپزخانه صنعتی نوع پنجم: طراحی اپن

چیدمان اپن در طراحی آشپزخانه های صنعتی به کسانی که به رستوران پا می‌گذارند این احساس فضایی راحت و دوستانه را منتقل می‌کند. یکی از بارزترین ویژگی های آشپزخانه‌های با این نوع طراحی فضای باز اطراف آن است.

نقاط مثبت چیدمان اپن در طراحی رستوران

  • استفاده از نور طبیعی در طراحی ساده است. به همین دلیل میزان مصرف الکتریسیته بریا کل مجموعه پایین خواهد رفت و مدیریت هزینه ها ساده می‌شوند.
  • ارتباط بین مشتری و کارکنان رستوران‌هایی با طراحی اپن ساده است. از این رو کارایی کلی در این فضا بالا خواهد رفت
  • محیط رستورانی که چیدمان اپن دارد برای خانواده ها مناسب تر است. با ای چیدمان می‌توانید مشتریان خود را در این گروه بگنجانید.
  • جریان کاری در رستوران با طراحی باز یکدست تر خواهد بود.
چیدمان اپن در آشپزخانه صنعتی

چیدمان اپن برای چه رستورانی مناسب نیست؟  

  • تمیز کاری در این تیپ آشپزخانه رستورانی به مراتب بیشتر است. افق کلی مجموعه در تیر رس مشتر است و باید همه چیز مرتب تمیز شود. ممکن است برای سرویس در حجم زیاد مناسب نباشد.
  • کنترل سرو صدای داخل آشپزخانه در فضای رستوران کم تر است. این ممکن است همه را در مجموعه راضی نگاه ندارد.
  • مشابه وضعیت صدا، ممکن است بو و دود هم به سالن غذاخوری رستوران وارد شود. برای بیشترین بهره‌ وری لازم است که جاگذاری تهویه ها با تعیین میزان صدا آنها با دقت مشخص گردد.

 انواع مدل های چیدمان آشپزخانه صنعتی از این هم فراتر می‌رود و بسته به نیاز ها اختصاصی تر می‌شود. در این مقاله به کلیت طراحی‌های مختلف در آشپزخانه‌های صنعتی پرداخته شد. با اطلاع از همه این اصول، نیازهایتان را با حساسیت بسنجید و چیدمان اصولی با تجهیزات همخوان را انتخاب کنید .

our projects

برخی از پروژه‌های ما

Services

خدمات حبتور